Wat als een advocaat iemand foutief heeft gedagvaard?

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

Wat als een advocaat iemand foutief heeft gedagvaard?

#1 , 11 mar 2017 18:40

Welke stappen kan men ondernemen als een advocaat iemand foutief (onbewust of bewust) heeft gedagvaard?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 mar 2017 18:58

Wat bedoel je? Heeft die advocaat iemand voor u moeten dagvaarden en heeft hij zich vergist?
Of bent u gedagvaard en denkt u dat het een vergissing is?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 12 mar 2017 16:26

Het zit zo dat ik werd gedagvaard in een zaak waar ik vroeger vennoot was (sinds begin 2010 niet meer). Aangezien ik er reeds jaren uit die vennootschap ben heeft die advocaat blijkbaar (bewust of onbewust) foutieve informatie gehaald op 1 of andere manier. De huidige vennoot is sindsdien iemand anders...raar maar waar was die persoon niet gedagvaard. Nochtans zijn alle aandelen overgedragen etc...maar dat moet niet in het staatsblad verschijnen. Maw de naam van de huidige vennoot staat niet in het staatsblad.

Ik werd opgeroepen voor de rechtbank maar ben niet gegaan. Waarom? Stel nu dat dergelijke fout van een advocaat nog 10 keer voorvalt...dan kan ik 10 keer naar alle uithoeken van Belgie rijden naar rechtbanken om uitleg te geven over een zaak waar ik al jaren geen vennoot meer ben. Dit houdt toch geen steek?
Door niet te gaan kreeg ik wel een gerechtsbrief waar in stond dat ik en mijn zogezegde vennoot de betaling moesten doen. Uiteindelijk heeft de huidige vennoot de betaling wel gedaan.

Het zit zo dat ik me afvraag of dit allemaal zomaar kan. In feite heeft die advocaat geen goed onderzoek gedaan en zomaar iemand lastig gevallen. Men moet naar de rechtbank lopen, men krijgt brieven en wordt valselijk beschuldigt van iets waar men niets mee te maken heeft. Die advocaat moest die nieuwe vennoot gedagvaard hebben...niet mij.

Kan dat? Waarom zou ik mijn benzine gaan verrijden om naar rechtbanken te gaan omdat een advocaat roekeloos rond zich heen slaat? Stel nu dat er nog een keer zoiets voorvalt met een advocaat die tja...wat dagvaardt om te dagvaarden?

Thx

Reclame

puttemanp
Berichten: 615

#4 , 12 mar 2017 16:31

De huidige vennoot is sindsdien iemand anders...raar maar waar was die persoon niet gedagvaard. Nochtans zijn alle aandelen overgedragen etc...maar dat moet niet in het staatsblad verschijnen. Maw de naam van de huidige vennoot staat niet in het staatsblad.
En dat is dan meteen ook de fout die gemaakt is. Het is niet voldoende de aandelen over te dragen. Jouw ontslag en de benoeming van de nieuwe vennoot (zaakvoerder?) moeten gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad.

Zoek even op de KBO met het BTW nummer wie de huidige zaakvoerders zijn. Wellicht sta jij daar nog steeds zo gekend.

P.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 12 mar 2017 16:45

Nee in het KBO sta ik niet meer in...
In het staatsblad is een adreswijziging verschenen alsook dat ik geen zaakvoerder meer ben.. Reeds van in 2010.

Fout advocaatje denk ik toch...? Ik heb met hem nog liggen mailen...en hij zei dat ik geen zaakvoerder meer ben...maar wel vennoot. Dat veronderstelde hij...of hoopte hij.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2017 17:00

Welk type vennootschap?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#7 , 12 mar 2017 17:40

VOF

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#8 , 17 mar 2017 18:36

Iemand nog een bedenking? Kan aan dergelijke foutieve beschuldiging iets gedaan worden?

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 18 mar 2017 16:57

Als wat u schrijft correct is dan zijn dat de bewijzen.
U kan best naar de rechtbank gaan met die info.
Dan kan de rechtbank ineens het nodige doen.
Nl vaststellen dat u er niets mee te maken hebt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 mar 2017 18:32

Je kan schadevergoeding vorderen omdat de tegenpartij een tergende of roekeloze vordering heeft ingesteld. Dat zal je moeten doen tegen de tegenpartij, niet tegen de advocaat.
Als de rechtbank je ondertussen bij verstek veroordeeld heeft omdat je niet naar de zitting gegaan bent, en dit vonnis definitief wordt, zal dit niet meer gaan. Hoe wil je dat de rechter weet dat jij geen vennoot (meer) bent als jij het niet komt vertellen?
De enige goede raad is dus: ga naar de zitting en - als je vindt dat dit nodig is - vraag schadevergoeding wegens tergend of roekeloos geding.

Als een advocaat doelbewust verkeerd zou dagvaarden kan hij deontologisch aangepakt worden door de stafhouder. Het lijkt me moeilijk dit in uw geval te bewijzen.

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 18 mar 2017 22:39

Is er een publicatie van de overdracht van de aandelen in het staatsblad? Indien niet bent u nog steeds hoofdelijk aansprakelijk. Vennoten zijn geen zaakvoerders. U kan perfect vennoot zijn (en dus onbeperkt aansprakelijk) maar geen zaakvoerder.

> Nochtans zijn alle aandelen overgedragen etc...maar dat moet niet in het staatsblad verschijnen. Maw de naam van de huidige vennoot staat niet in het staatsblad.

Indien er geen publicatie is van de overdracht verliest u uw aansprakelijkheid _NIET_. Dit kan dus wel eens een jammere zaak worden..

Lees ook: http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... aar-maken/. ("Overdracht van aandelen slechts tegenstelbaar na publicatie")

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#12 , 20 mar 2017 16:46

Is er een publicatie van de overdracht van de aandelen in het staatsblad? Indien niet bent u nog steeds hoofdelijk aansprakelijk. Vennoten zijn geen zaakvoerders. U kan perfect vennoot zijn (en dus onbeperkt aansprakelijk) maar geen zaakvoerder.

> Nochtans zijn alle aandelen overgedragen etc...maar dat moet niet in het staatsblad verschijnen. Maw de naam van de huidige vennoot staat niet in het staatsblad.

Indien er geen publicatie is van de overdracht verliest u uw aansprakelijkheid _NIET_. Dit kan dus wel eens een jammere zaak worden..

Lees ook: http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... aar-maken/. ("Overdracht van aandelen slechts tegenstelbaar na publicatie")
Aandelenoverdracht moet toch niet verschijnen in het staatsblad?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 mar 2017 17:06

Aandelenoverdracht moet toch niet verschijnen in het staatsblad?
Neen, maar wel de nieuwe zaakvoerder, en uit eigen ervaring weet ik dat in sommige gevallen het niet verkeerd is om grote aandelen overdracht er dan dit ook bij te vermelden in het staatsblad ,(ondanks men hier mijn eens op aangesproken heeft dat dit niet moet)

Had u dit gedaan enkele jaren geleden dan had men u nu nooit gedagvaard.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#14 , 20 mar 2017 17:35

Ok. Boekhouder zei toen dat dit allemaal niet nodig was. Het was volgens hem voldoende dat ik als ontslagen zaakvoerder in het staatsblad stond. Tegenstrijdigheden dat ik allemaal al heb moeten aanhoren. Bedenkelijk allemaal...ma bon.

Voor de moment is er geen dagvaarding meer waar ik in voorkom...dus het zekere voor het onzekere nemen en laten verschijnen in het staatsblad.

Dus hoe los ik dit op zodat men mij niet meer kan dagvaarden? Welk formulier is nodig om in het staatsblad te verschijnen om nieuwe zaakvoerder aan te duiden?

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 20 mar 2017 19:03

Volgens mij zal de huidige zaakvoerder van die VOF dat moeten publiceren. Jij kan namelijk niet meer in de naam van die vennootschap handelen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”