faillissement en vruchtgebruik

smossel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

faillissement en vruchtgebruik

#1 , 08 mar 2017 15:59

Hallo,

Ik heb onlangs het faillissement van mijn bvba aangevraagd en had vandaag mijn onderhoud met de curator.

Het is zo dat de bvba vruchtgebruik heeft op een woning die verhuurd wordt (dus niet de gezinswoning) en waar ik naakte eigenaar van ben. Het vruchtgebruik loopt sinds 2001 en zou aflopen in oktober 2021.

De bvba heeft in die tijd huur ontvangen en heeft de woning gerenoveerd.

De boekwaarde van het vruchtgebruik is nog ongeveer 25000 euro. De maandelijkse huur bedraagt 750 euro. Er loopt nog een investeringskrediet waarvan nog ongeveer 41000 euro betaald moet worden. Ik sta zelf borg voor die lening.

De curator liet me verstaan dat de waarde van het vruchtgebruik een veel hogere waarde zou kunnen zijn dan de boekwaarde en dat het huis verkocht zou kunnen worden om die waarde van het vruchtgebruik eruit te halen.

Kan dat zomaar? Wat gebeurt er met vruchtgebruik bij faillissement?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 08 mar 2017 16:10

Het is de curator zijn taak om zoveel mogelijk te innen voor de schuldeisers, wie is de eigenaar van dit gebouw ??

Als deze van u is vrees ik het ergste.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

smossel
Topic Starter

#3 , 08 mar 2017 16:16

Ik ben zelf eigenaar. Vruchtgebruik zorgt er toch net voor dat de woning geen gevaar loopt bij faillissement?

Reclame

denlowie

#4 , 08 mar 2017 16:21

Dit is juist, maar je heeft je borg gesteld voor +/-41000€ daar zal de bank toch wel even aan je mouw komen trekken, plus de curator zal zijn 25000 vrucht gebruik zeker moeten hebben, we spreken hier al over een 66.000€ zonder de kosten !

De curator is diegene die moet zorgen dat de schuldeisers hun centen krijgen !

LeenW

#5 , 08 mar 2017 16:23

Als u de boekwaarde lager hebt ingeschat dan de werkelijke waarde, kan de curator dit verschil laten bijpassen.

smossel
Topic Starter

#6 , 08 mar 2017 16:27

Hoe wordt de werkelijke waarde van het vruchtgebruik bepaald? En hoe krijgt de curator het geld voor het vruchtgebruik? Mag hij het pand verkopen?

smossel
Topic Starter

#7 , 08 mar 2017 16:28

Ik heb gelezen dat het vruchtgebruik zelf verkocht kan worden. Dat is toch echt iets anders dan het pand verkopen...

basejumper

#8 , 08 mar 2017 20:21

Dit is freewheelen : vruchtgebruik wordt doorgaans standaard berekend op 4 % van de waarde van de eigendom per jaar.
Stemt grosso modo overeen met de huurwaarde. vb pand waarde 300.000 € x 4 % =12.000 € (1.000 € per maand)

Gezien het vruchtgebruik nog 4,5 jaar loopt zou het vruchtgebruik dus zowat 18 % van de reële waarde van het pand vandaag bedragen.
Stel dat je woning dus 300.000 € waard is dan zou de restwaarde zowat 54.000 € kunnen zijn ipv boekwaarde 25.000 €.

De boekwaarde van een onroerende eigendom stemt doorgaans niet overeen met reële economische waarde. Soms is een gebouw afgeschreven en boekhoudkundig waardeloos, terwijl het in werkelijkheid ettelijke honderduizendenneden euros waard is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

smossel
Topic Starter

#9 , 08 mar 2017 21:36

Ok, duidelijk. Maar hoe kan de curator aan dat geld komen? Heeft hij het recht om het pand te verkopen?

basejumper

#10 , 09 mar 2017 21:09

Curator kan aan de beslagrechter vragen de nodige beslissingen te nemen opdat de schuldeisers hun deel krijgen. Verkoop van onroerend goed behoort tot de mogelijkheden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

schep

#11 , 10 mar 2017 14:29

Is er geen mogelijkheid om het vruchtgebruik privé over te kopen van de vennootschap? Waarde laat ik nog even in het midden, maar zo kan dan (een stuk van) de lening al terugbetaald worden.

Evt privé financiering aangaan voor het VG over te kopen?

denlowie

#12 , 10 mar 2017 15:32

Evt privé financiering aangaan voor het VG over te kopen?
Na een faillissement waar je de zaakvoerder en aandeelhouder van bent, en waar men privé borg getekend heeft voor 41.000€ + de kosten, zal men zeer moeilijk een bank vinden die klaar staat met de gelden.

Poene

#13 , 10 mar 2017 22:16

De curator kan alleen maar het vruchtgebruik verkopen. Hij heeft niets te zeggen over jouw blote eigendom. Daarvoor ontbreekt hem de macht.

Wie zal geïnteresseerd zijn in vruchtgebruik dat nog tot 2021 loopt? Commercieel is dat bijna niets waard. Het enige dat hij kan doen, is het vruchtgebruik aan jou verkopen.

denlowie

#14 , 11 mar 2017 12:33

Ik zou graag hier eens het einde willen van horen.

smossel
Topic Starter

#15 , 11 mar 2017 13:03

Ik dacht ook dat hij alleen het vruchtgebruik kon verkopen. Wat als hij geen koper vindt?

Zelf het vruchtgebruik kopen is misschien een optie (financieel niet gemakkelijk), maar ben ik dan zeker dat dat geld gebruikt wordt voor een deel van de lening?

Ik heb gisteren trouwens al een brief ontvangen van de bank dat ik de rest vd lening moet betalen...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”