Forfaitaire kilometervergoeding voor dienstreizen

humanized
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Forfaitaire kilometervergoeding voor dienstreizen

#1 , 02 mar 2017 23:16

Dag Allen,

Ik ben zelfstandige en woon op de plaats waar de maatschappelijke zetel van onze venootschap gevestigd is.
Vervolgens heb ik een contract in brussel, minstens 100km verwijderd van de maatschappelijke zetel.

Ik ben bij een klant 100 dagen ter plaatse bij de klant verspreid over dit jaar.
Mijn vriendin woont in brussel, waar ik zeer veel tijd besteed, maar waar ik zowiso bij opeenvolgende dagen overlap

Kloppen volgende bedenkingen mbt het dekken door de forfaitaire omkostenvergoeding van de vennootschap:

Forfaitaire kilometer vergoeding (100km X €0.34): 34 euro per rit van en naar brussel
Het verkeer kan aldus bewezen worden door voorleggen van de railpas..

Klopt dit?
Kan de vennootschap hier instaan voor de aankoop railpas?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 03 mar 2017 09:10

De fiscus hanteert de '40-dagen'-regel om na te gaan of een verplaatsing al dan niet moet worden beschouwd als beroepsmatig of als woon-werkverkeer. Dat is een eerste discussiepunt bij een eventuele controle.

Bovendien dient de forfait van 34 eurocent om kosten gedragen door de werknemer terug te betalen (slijtage wagen, brandstof, ...). Indien u met de trein reist zijn de enige kosten de railpas, nietwaar?

Indien u in Brussel bij uw vriendin overnacht hebt u geen verplaatsingskosten en dus logischerwijs geen recht op terugbetaling van onkosten daaraan gerelateerd.

Als ten slotte de vennootschap zelf nog zou instaan voor de aankoop van de railpas, is de vergoeding helemaal op lucht gebaseerd... Welke kosten worden er dan nog terugbetaald vraag ik me af?

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 mar 2017 09:14

Kortom: Fraude.

Reclame

humanized
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2017 03:54

dank voor het antwoord,

jawel, het is fraudeuleus om dienstreizen kilometerstanden aan te rekenenen in deze context

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2017 09:43

Kortom: Fraude.
Als ik de andere topics van de topic starter er zo op nalees, lijkt het me of hij de vennootschap vooral als "melkkoe" wenst te gebruiken. (Vennootschap die een renteloze lening uitschrijft voor betalen van een huurwaarborg, etc...). Het zijn dit soort "ondernemers" die de zelfstandigen die het wel serieus menen, een slechte naam geven.

Sorry voor deze off topic opmerking, maar ik vind dit soort praktijken echt laakbaar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”