geld lenen uit venootschap

humanized
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

geld lenen uit venootschap

#1 , 28 feb 2017 22:47

Hallo,

Ik had graag practische verduidelijking verkregen over informatie verstrekt op:
https://financien.belgium.be/nl/onderne ... d/leningen

Ik liet de vennootschap een huurwaarborg voorschieten als 'renteloze' lening twv 1650 euro in oktober van vorig jaar.

Deze lening heeft een looptijd van onbepaalde duur, en dient aldus in één maal terug betaald te worden, aldus op de link, het laatste lid van §2.b, een niet-hypothecaire leningen zonder welbepaalde looptijd


Volgens het laatste lid van §3:

Het voordeel wordt verondersteld verkregen te zijn bij het einde van elke kalendermaand waarin de ontlener over de geleende bedragen heeft beschikt. Het voordeel wordt dan per maand berekend volgens de gemiddelde stand van de lening.


Hoe gaat dit juist boekhoudkundig/juridisch te werk? Is volgende redenering correct:

1) De lening wordt opgenomen op de jaarbalans als een overige vordering op meer dan één jaar (voor het bedrag van 1650), en dit gedurende de looptijd van de lening.

2)
De te hanteren intrestvoet voor 2016 wordt binnenkort in het staatsblad gepubliceerd, en is op heden onbekend, maar veronderstel de intrestvoet van 8,16%, namelijk de interestvoet van 2015. Onder deze omstandigheden dient maandelijkse intrest van 11.22 euro per maand gerekend te worden, dus 8,16% van het ontleend bedrag, gedeeld door 12 maanden.

Omdat de lening van start ging in oktober, dienen aldus 3 maanden intrest gerekend te worden, aldus 33,66 euro in de gewezen boekjaar.

2a) Deze 33,66 euro wordt als vaa beschouwd en op mijn loonfiche vervolgens toegevoegd.
2b) Deze 33,66 euro dient op de jaarrekening binnengebracht te worden als financieel opbrengst voor de vennootschap en vervolgens bij de omzet gerekend.

Heb ik dit zowat goed voor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
humanized
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2017 03:59

Dank aan allen,

De rekening gemaakt is FOUT!


men moet gelijkbare rekening maken als vervat in volgende link

viewtopic.php?f=42&t=78939

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”