vzw statuten wijzigen

lutvdbo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

vzw statuten wijzigen

#1 , 26 feb 2017 10:13

Iemand een idee of een heel kleine vzw die zijn statuten moet wijzigen ergens GRATIS juridisch hiervoor advies kan krijgen. Al heel wat wijzer geworden op internet, maar zou toch wat hulp kunnen gebruiken met formulering enz.
Wat we moeten doen weten we al, alleen formulering en juist invullen formulieren blijft een uitdaging.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2017 10:29

Een gewone boekhouder raadplegen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2017 11:01

Zie ook eens op http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... statuten#e

De statuten wijzigen

De bevoegdheid om de statuten van een vzw te wijzigen, is voorbehouden aan de algemene vergadering.

De raad van bestuur moet de leden ten minste acht dagen voor de datum van de algemene vergadering bijeenroepen. De agenda en de voorgenomen statutenwijzigingen moeten uitdrukkelijk in de oproeping zijn vermeld. De term ‘wijziging statuten’ volstaat in dit geval niet.
Een algemene vergadering kan pas op een geldige wijze een beslissing nemen over een statutenwijziging als ten minste twee derde van de vaste leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn (quorum). In de statuten kan een strenger quorum zijn bepaald. Wanneer het quorum niet wordt bereikt, kan een tweede algemene vergadering worden bijeengeroepen. Die kan dan beraadslagen en besluiten ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. Er moeten tussen de twee vergaderingen ten minste 15 dagen zitten.

Voor een statutenwijziging is ten minste twee derde van de stemmen vereist. Als de wijziging betrekking heeft op het doel van de vzw, is het vereiste stemquorum vier vijfde van de stemmen. Hetzelfde quorum geldt voor de ontbinding van de vzw. Ook hier kunnen de statuten voorzien in een strenger quorum.

Als de algemene vergadering de statutenwijziging aanneemt, moet zij die samen met een gecoördineerde tekst van de statuten neerleggen op de griffie van de rechtbank van koophandel.

De griffie van de rechtbank van koophandel deelt de statutenwijziging mee aan het Belgisch Staatsblad met het oog op de bekendmaking ervan. Hiervoor moet de vzw opnieuw een ad-hocformulier (externe link) gebruiken.
Niet gevonden wat u zocht?

Sitemap
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2017 11:18

Als lid van het VSDC (www.vsdc.be) kan je je statuten gratis laten nakijken.
Hulp bij publicatie doen ze ook, maar dat is een betalende dienst.

Ik zit ook altijd in conflict met de Griffie (en stuur tegenwoordig al standaard de omzendbrief van FOD Justitie van 2 juni 2005 mee) omdat de Griffie zich anders allerlei controlerende bevoegdheden toe-eigent die ze niet heeft.
Zo vragen ze bijna standaard het verslag van de AV, terwijl dat een intern document is. Het volstaat dat formulier I, luik B in die vorm is opgesteld en in één extra exemplaar wordt toegevoegd.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

lutvdbo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2017 10:03

Een gewone boekhouder raadplegen !
vermoed dat die dat niet gratis gaan doen

lutvdbo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2017 10:05

Als lid van het VSDC (http://www.vsdc.be) kan je je statuten gratis laten nakijken.
Hulp bij publicatie doen ze ook, maar dat is een betalende dienst.

Ik zit ook altijd in conflict met de Griffie (en stuur tegenwoordig al standaard de omzendbrief van FOD Justitie van 2 juni 2005 mee) omdat de Griffie zich anders allerlei controlerende bevoegdheden toe-eigent die ze niet heeft.
Zo vragen ze bijna standaard het verslag van de AV, terwijl dat een intern document is. Het volstaat dat formulier I, luik B in die vorm is opgesteld en in één extra exemplaar wordt toegevoegd.
lidmaatschap van vsdc is toch ook betalend ? blijkbaar enorm moeilijk om instanties of mensen te vinden die je gratis op weg kunnen helpen ? is een dierenopvang met meer - dan + en extra kosten zijn niet mogelijk

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 01 mar 2017 10:08

Gratis gaat moeilijk worden, dit forum gaat u wel op de juiste weg helpen (zie hierboven), maar om nu echt volledig gratis statuten te herschrijven, dat lijkt mij onrealistisch.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 mar 2017 12:03

Er zijn weinig zaken in de wereld écht gratis (behalve dit forum dan :-)).
De publicatie van de statuten in het Staatsblad is evenmin gratis.

De bibliotheek en het internet staan vol van gratis goede voorbeelden. Het Staatsblad staat ook vol van statuten van vzw's. Voorbeelden legio dus. Meestal zijn statuten echter maatwerk, dat een grondige bespreking binnen de eigen structuur vereist. Je kan een bevriende vzw-techneut daarbij betrekken als je zo iemand in de vriendenkring hebt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

lutvdbo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 mar 2017 13:47

Gratis gaat moeilijk worden, dit forum gaat u wel op de juiste weg helpen (zie hierboven), maar om nu echt volledig gratis statuten te herschrijven, dat lijkt mij onrealistisch.
gaat niet over statuten herschrijven - gaat over wijzigen boekjaar maar het is me onduidelijk hoe ik dat juist op die formulieren moet aangeven - hoe ik dat moet formuleren - de statuten hebben we, de documenten voor wijziging ook - moet alleen weten hoe ik dat erop moet vermelden

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”