Is zelfstandig in bijberoep mogelijk in deze situatie?

Birgit01
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is zelfstandig in bijberoep mogelijk in deze situatie?

#1 , 22 feb 2017 20:35

Dag iedereen,


Ik heb via een interimkantoor een voltijdse job tijdens de week.

Nu is het zo dat ik één dag in de week (zaterdag) bij mensen met een klein bedrijfje, zou kunnen gaan werken. Dit werk sluit aan bij wat ik studeerde. We willen het wel legaal maken en me inschrijven, maar ik vind dit bij een sociaal bureau of interimkantoor voor zowel mijn werkgever als mezelf niet echt voordelig.

Is het mogelijk voor die ene dag te werken onder een zelfstandig statuur? en zo ja wat zijn de voor- en nadelen hierbij?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 feb 2017 22:18

De vraag is niet of dit voordelig is, de vraag is of je echt wel zelfstandig bent. Dit lijkt niet zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2017 11:12

Let op dat je geen schijn zelfstandige word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 23 feb 2017 13:21

Begrijp de reacties hier niet goed.

ts kan toch perfect een zelfstandig bijberoep opstarten voor op zaterdagen te werken (waarschijnlijk gaat de verdienste zo weinig zijn dat ts vrijgesteld wordt van sociale bijdragen)
Problemen kan Ts natuurlijk wel krijgen als interimwerk binnen de 3 maanden stopt en hij naar de Rva moet stappen.
Voor de Rva moet je namelijk minimaal 3 maanden je zelfstandig bijberoep uitoefenen voor je werkloosheid, om verder te mogen uit oefenen tijdens je werkloosheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 feb 2017 14:03

Het moet dan wel gaan over zelfstandigheid. Elke zaterdag een job onder het gezag van een werkgever uitoefenen is geen zelfstandige activiteit.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2017 16:00

TS schrijft duidelijk
Nu is het zo dat ik één dag in de week (zaterdag) bij mensen met een klein bedrijfje, zou kunnen gaan werken
Als dit bij één bedrijfje is dan is dit sowieso schijn zelfstandige, en dit om rsz niet te moeten betalen, het is natuurlijk veel goedkoper om met een schijn zelfstandige te werken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”