uit bvba stappen

MLL1982
Topic Starter
Berichten: 35

uit bvba stappen

#1 , 21 feb 2017 17:41

Beste

Ik zou graag uit een bestaande bvba stappen.
Deze telt twee vennoten (oprichters) met evenveel aandelen.
Opgericht midden 2016.

Ik weet ondertussen hoe ik eruit kan stappen. En de andere vennoot zou me dan uitkopen.

Maar ... nu hoor ik dat drie jaar aansprakelijk blijf.
Als de andere vennoot schulden maakt mag men nog bij mij verhaal komen halen.

Kan ik dit 'omzeilen' door een overeenkomst te maken met de vennoot via een notaris of advocaat?

Bedankt !
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2017 19:06

Neen , je blijft u oprichters aansprakelijkheid behouden !

Daar kan er over niks op papier gezet worden, bij faillissement komen ze ook aan je deur kloppen, dit is wettelijk en zal je zeker gezegd geweest zijn bij oprichting van de bvba..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2017 20:24

Oprichtersaansprakelijkheid gaat wel specifiek over faillissement met een kennelijke onderkapitalisatie bij aanvang.
Niet over foute keuzes van bestuurders tijdens de opstartersjaren. Daar gelden wel de bestuurdersaansprakelijkheden - hier blijf je aansprakelijk voor de periode dat je bestuurder was (met een vrijwaring tov vennoten die kwijting gaven na volledig verslag).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2017 21:19

Bij een faillissement binnen de twee jaar van oprichting zal de curator altijd proberen dat men te weinig kapitaal heeft voor twee jaar te kunnen werken.

Wat in de praktijk veelal zo is, men start een zaak met onmiddellijk reeds een paar leningen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 feb 2017 22:01

Bij een faillissement binnen de twee jaar van oprichting zal de curator altijd proberen dat men te weinig kapitaal heeft voor twee jaar te kunnen werken.
denlowie, kleine correctie: faillissement binnen de drie jaar, te weinig kapitaal voor twee jaar.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”