Inzagerecht boekhouding vzw

MLK
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inzagerecht boekhouding vzw

#1 , 21 feb 2017 08:56

Goedemorgen

Sinds kort werk ik bij een vzw, een onderwijsinstelling. Deze bestaat uit een afdeling volwassenenonderwijs en middelbare school, maar deze zijn enkel administratief gescheiden, officieel voeren ze één boekhouding. Ik werk als financieel medewerker bij het volwassenenonderwijs. De directie van het middelbaar onderwijs echter weigert mij en de directie van het volwassenenonderwijs toegang tot bepaalde delen van de boekhouding, met name die delen die gedeeld worden met hun, zoals bepaalde bankrekeningen, en aankoopfacturen. Wij hebben bijvoorbeeld enkel inzicht in de bankrekening waar inschrijvingsgeld van onze cursisten toekomt. Van deze rekening wordt regelmatig geld overgezet naar andere rekeningen. Waar dat geld naartoe gaat, zien we nu niet en krijgen we ook niet te zien. Bij elke vraag die ik stel om mijn werk goed te kunnen uitvoeren, word ik met een kluitje in het riet gestuurd. Het is echt vreemd. Het doet mij denken dat zij eerder iets proberen te verbergen. Kunnen wij inzicht in de boekhouding afdwingen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 23 feb 2017 20:40

Enkel de leden van de vzw hebben inzagerecht in de boekhoudkundige stukken. Typisch is dit het bestuur en soms een (select) groepje van leden. Gewone leden (bv van een vzw club) hebben geen inzagerecht.

De vzw moet wel jaarlijks z n financieel verslag neerleggen op de griffie en dit moet kloppen. Grote vzw s moeten een volledige gescheiden boekhouding voeren. Kleine vzw s een vereenvoudigde.

Als personeelslid kan je mi de inzage niet afdwingen. Je moet natuurlijk,wel je (boekhoud)werk kunnen doen maar het is aan het bestuur/penningmeester om de globale boekhouding te doen. Bv als jij "enkel" de rekening van de inschrijvingsgelden moet boeken stopt je job op het inboeken van transfers naar rekening x, y en z waarop de collega die rekening x, y, en z beheert overneemt.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2017 21:17

Met nog 2 nuanceringen:
(1) Als een commissaris is benoemd, vervalt het individueel inzagerecht van de (werkende) leden.
(2) Grote en zeer grote vzw's (criteria zie vzw-wetgeving) moeten hun jaarrekening ook publiceren via de Nationale Bank.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 23 feb 2017 21:19

U kan steeds de gegevens balans opvragen via de kruispuntbank (ondernemingsnummer) bij de Nationale Bank NBB staat onderaan.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2017 21:28

U kan steeds de gegevens balans opvragen via de kruispuntbank (ondernemingsnummer) bij de Nationale Bank NBB staat onderaan.
"Steeds" als het een grote of zeer grote vzw is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 23 feb 2017 21:37

Klopt en dan moeten het al zeer grote VZW zijn blijkbaar ...heb een grote VME opgezocht 110 appartementen en mijn ex school (collegegroep met meerdere vestigingen) geen van beide hadden hun rekening gepubliceerd bij NBB.
Hogeschool staat er dan weer wel in.
Dan word het griffie rechtbank Koophandel.
Hier ook eens lezen
http://www.vsdc-fb.be/NL/Diensten/Neerl ... ekening-23

:D

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 feb 2017 21:54

Klopt en dan moeten het al zeer grote VZW zijn blijkbaar ...
Opletten, in de vzw-wereld wordt "zeer grote vzw" specifiek ingevuld (art. 17, §5 vzw-wet), afwijkend van de "grote vzw" (art. 17, §3 vzw-wet)..
Zowel de "grote" als "zeer grote" vzw's moeten hun jaarrekening neerleggen bij de NB.
Dit is verplicht als aan twee van de volgende drie criteria voldaan is:
- gemiddeld 5 vte
- 312 500 EUR aan andere dan uitzonderlijke ontvangsten, btwe
- 1 249 500 EUR balanstotaal

Jaarrekening van een kleine vzw kan inderdaad ingezien worden op de griffie van de rechtbank van koophandel. Een afschrift kan ook bekomen worden tegen betaling van "griffierechten".
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”