Koppel met 2x bijberoep, 1x bedrijfsbeheer

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3795

Koppel met 2x bijberoep, 1x bedrijfsbeheer

#1 , 18 feb 2017 20:32

Ik ben momenteel voltijds aan het werk als bediende, en ben in bijberoep zelfstandige.
Hiervoor heb ik alle attesten die nodig zijn, incluis beroepskennis en bedrijfsbeheer.

Nu wilt mijn echtgenote ook een bijberoep uitoefenen, zij is ook voltijds tewerkgesteld.
Zij heeft echter geen bedrijfsbeheer in bezit.

Nu weet ik dat dit normaal kan daar ik als echtgenoot bedrijfsbeheer in bezit heb.

Echter weet ik niet hoe het zit in deze situatie.
Mag zij nog steeds een bijberoep opstarten, met mijn bedrijfsbeheer als benodigd attest?

En hoe zit het dan qua statuut?
Ik dacht dat als je als echtgenoot dit attest had, je dan het statuut van meewerkende echtgenoot kreeg, waarbij je ook sociale bijdragen moest betalen.
Word ik hiervan vrijgesteld als ik die al betaal in mijn bijberoep?
Of doet dit er allemaal niet toe?

Of zou het simpeler zijn om de activiteiten van mijn ondernemingsnummer aan te passen, en in totaal maar 1 ondernemingsnummer te voeren voor beide zaken?
Ik zou dit liever niet hebben zodat we een duidelijk onderscheid kunnen voeren in de boekhouding alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2017 09:10

Het simpelste en het goedkoopst is één ondernemingsnummer, je kan daarom wel een aparte boekhouding voeren, dit doen ook al de grote winkelketens, een globale boekhouding en een boekhouding per winkel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”