Eenmalige opdracht

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

Eenmalige opdracht

#1 , 11 jan 2017 09:20

Om het kort en simpel te houden. Ik ben in loondienst. Nu echter bied de gelegenheid zich dat ik buiten mijn dagelijkse activiteiten nog een extra opdracht kan doen bij een ander bedrijf. Echter is dit 1 malig een opdracht van onafgebroken 20 a 25 mandagen aan 50 euro +btw per uur te factureren. Hiervoor kan ik bij mijn huidige werkgever verlof nemen of overuren opnemen. Hoe dit het beste te organiseren dat ik er zoveel mogelijk van over houd zonder het te moeilijk te maken? Kosten ga ik niet hebben, dus niets aftrekbaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 11 jan 2017 12:27

Kan in principe belastbaar zijn als divers inkomen, als er een eindproduct is. Stel dat het om de ontwikkeling van een website zou gaan, kan je dat eenmalig als "Ontwikkeling website" aangeven. Dat is dan belastbaar aan 33% + gemeentelijke opcentiemen. BTW moet je op dat bedrag niet rekenen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 11 jan 2017 19:04

Ben je zelfstandig in bijberoep.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 11 jan 2017 22:22

Als je je niet wilt inschrijven als onderneming, best het opgeven als eenmalige opdracht. Dan maak je er niet van 100 uur a 50 euro per uur gewerkt, maar gewoon 5.000 voor het realiseren van die opdracht. Daar betaal je dan wat belasting over.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 11 jan 2017 23:09

Hoe kun je als particulier factureren, of gaat die firma u in zwart betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jan 2017 23:30

Hoe kun je als particulier factureren, of gaat die firma u in zwart betalen.
Fiscale fiche 281.50 is een mogelijkheid, en dan aangeven als eenmalige inkomsten.
Kan je dan maar één jaar / één keer doen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

#7 , 12 jan 2017 06:57

Momenteel heb ik geen zelfstandige statuut of enige vorm van vennootschap.

Gaat om migratieproject naar Windows 10. Ik moet wel echt uren factureren en het kan zeker niet in het zwart :wink:

Maar het gaat dus wel maar 1 factuur zijn.

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 12 jan 2017 10:05

Onmogelijk, u kunt geen factuur maken als u niet zelfstandig bent.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 12 jan 2017 11:15

Als het effectief iets eenmalig is, heeft Bart Vissers gelijk in deze.

Jij kan geen factuur opmaken als je niet zelfstandig bent, dat klopt.
Jij kan wel een onkostennota opmaken, waarin je je prestaties opschrijft, en geen BTW vermelden.

Het bedrijf moet dat betalen, en bij het opmaken van de boekhouding sturen zij jou een 281.50 toe zodat jij dit in je belastingen kunt steken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 12 jan 2017 11:35

Men moet hier het onderscheid maken tussen een winstgevende bezigheid met beroepskarakter en een occasionele of toevallige verrichting zonder beroepskarakter.
Volgens ik lees is dit geen occasionele of toevallige verrichting zonder beroepskarakter, tevens zijn de bedragen per jaar beperkt.

De fiscus of de RSVZ kunnen het occasioneel karakter van de activiteit betwisten als het niet aan de voorgenoemde criteria voldoet.
Men kan hiertegen in verweer gaan en argumenteren waarom het toch een occasionele activiteit zou zijn.
Als er in overleg of na rechtspraak beslist wordt dat het niet om een occasionele activiteit gaat, dan wordt het diverse inkomen geherkwalificeerd als beroepsinkomen.
De herkwalificering tot beroepsinkomen heeft een aantal gevolgen. Zo zal de belasting op het beroepsinkomen meestal hoger zijn dan deze op de diverse inkomsten.
Ook zal het RSVZ eventueel verschuldigde sociale bijdragen eisen op de inkomsten (vermits het nu gaat om een zelfstandige activiteit).
Dit zal met terugwerkende kracht gebeuren, als blijkt dat ook deze activiteiten niet occasioneel waren.
Concreet zal men zich dan moeten aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds en eventueel sociale bijdragen en een boete betalen.

Als dit de zelfde activiteit is welke je ook bij u werkgever uitvoert, kan u werkgever klacht indienen. 20 a 25 dagen werken is niet eenmalig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jan 2017 12:38


Als dit de zelfde activiteit is welke je ook bij u werkgever uitvoert, kan u werkgever klacht indienen. 20 a 25 dagen werken is niet eenmalig.
Ik denk dat dat enkel kan als je een voltijds contract hebt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jan 2017 16:29

Hoe doen de artiesten dit, ben dit even vergeten wie dit juist doet ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 12 jan 2017 22:18

Hoe doen de artiesten dit, ben dit even vergeten wie dit juist doet ??
99% met vzw of in zwart, grote artiesten met een vennootschap. Normaal met een kunstenaarsstatuut.

http://www.kunstenloket.be/nl/advies/kunstenaarsstatuut
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fortuin
Berichten: 1013

#14 , 13 jan 2017 02:27

Artiest zijn (bv. optreden en/of muziek verkopen via iTunes en dergelijke) via een VZW, dat is toch ook een winstgevende activiteit? Of mis ik hier iets?

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

#15 , 13 jan 2017 08:38

Eenvoudige VOF oprichten dan en daarna terug ontbinden? Of zijn er makkelijkere manieren om vennootschap op te richten?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”