Eenmalige opdracht

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Eenmalige opdracht

#16 , 13 jan 2017 10:26

Eenvoudige VOF oprichten dan en daarna terug ontbinden? Of zijn er makkelijkere manieren om vennootschap op te richten?
Het goedkoopst en het gemakkelijkst zonder boekhouder is op je eigen naam, en na u werk zet je u BTW nummer stop, heb je met 5 jaar dit nog eens nodig, een briefje naar de BTW en je bent terug gestart.

Waarom ingewikkeld maken als het simpel kan, je heeft geen boekhouder nodig !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#17 , 13 jan 2017 12:44

Het eenvoudigste is nog steeds niet zelfstandig worden, dit kan TS perfect als particulier afhandelen.

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

#18 , 13 jan 2017 13:19

Ik merk dat de meningen verdeelt zijn. Ik kan het doen als diverse inkomsten, als het dan toch niet aanvaard zou worden door fiscus kan ik nog steeds terugvallen op RSZ en andere belastingvoet betalen Hoe zou ik dat dan als particulier moeten aanrekenen, en dan ook geen btw aanrekenen vermoed ik.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#19 , 13 jan 2017 14:04

Ik merk dat de meningen verdeelt zijn. Ik kan het doen als diverse inkomsten, als het dan toch niet aanvaard zou worden door fiscus kan ik nog steeds terugvallen op RSZ en andere belastingvoet betalen Hoe zou ik dat dan als particulier moeten aanrekenen, en dan ook geen btw aanrekenen vermoed ik.
Ook de boete niet vergeten.
Echter is dit 1 malig een opdracht van onafgebroken 20 a 25 mandagen aan 50 euro +btw per uur
kan me moeilijk voorstellen dat dit een éénmalige opdracht is, zou me in elk geval goed laten informeren.
Een maand lang helpen een huis bouwen is dat ook een éénmalige opdracht, wat als er iemand klacht indient of er is inspectie tegen zwartwerk.
Op die manier kan iedereen ergens één maand in zwart gaan werken onder de noemer éénmalige opdracht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 jan 2017 16:54

Een maand lang helpen een huis bouwen is dat ook een éénmalige opdracht, wat als er iemand klacht indient of er is inspectie tegen zwartwerk.
Op die manier kan iedereen ergens één maand in zwart gaan werken onder de noemer éénmalige opdracht.
Waarom zou je iemand zijn huis niet mogen helpen bouwen?
Op het moment dat er een fiscale fiche 281.50 krijgt - of zelfs daarzonder als je aangifte doet als eenmalige inkomsten - is het officieel en draag je hierop belastingen af - heeft niets te maken met zwartwerk.

Hier wat verdere achtergrondinfo: https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... Dk4IFG2qUw
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12837

#21 , 13 jan 2017 16:55

Het verschil is dat er voor werken in onroerende staat strenge regels zijn, dit is een gewone opdracht (met wat meer manuren dan gemiddeld).

U kunt ook steeds een ruling aanvragen bij de Fiscus, dan bent u 100% zeker.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 13 jan 2017 17:24

Twee jaar geleden is mijn schoonbroer en de opdrachtgever veroordeeld voor zwartwerk, hij is loodgieter in loondienst en was bij vriend een badkamer aan plaatsen, resultaat ferme boete bovenop de kosten. Dit ging maar over twee dagen, en omdat het beroeps werkzaamheden waren.
Dus kan ik enkel TS aanraden om voorzichtig te zijn, er is ook nog zoiets als er iets gebeurd, welke verzekering gaat tussen beiden komen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#23 , 13 jan 2017 17:28

Twee jaar geleden is mijn schoonbroer en de opdrachtgever veroordeeld voor zwartwerk, hij is loodgieter in loondienst en was bij vriend een badkamer aan plaatsen, resultaat ferme boete bovenop de kosten. Dit ging maar over twee dagen, en omdat het beroeps werkzaamheden waren.
Dus kan ik enkel TS aanraden om voorzichtig te zijn, er is ook nog zoiets als er iets gebeurd, welke verzekering gaat tussen beiden komen.
Was het eenmalig?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12837

#24 , 13 jan 2017 17:40

Twee jaar geleden is mijn schoonbroer en de opdrachtgever veroordeeld voor zwartwerk, hij is loodgieter in loondienst en was bij vriend een badkamer aan plaatsen, resultaat ferme boete bovenop de kosten. Dit ging maar over twee dagen, en omdat het beroeps werkzaamheden waren.
Dus kan ik enkel TS aanraden om voorzichtig te zijn, er is ook nog zoiets als er iets gebeurd, welke verzekering gaat tussen beiden komen.
Zoals eerder gezegd, voor wios zijn er extra regels.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#25 , 13 jan 2017 17:51

Zoals eerder gezegd, voor wios zijn er extra regels.
Waar vinden we die?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12837

#26 , 13 jan 2017 17:59

Zoals eerder gezegd, voor wios zijn er extra regels.
Waar vinden we die?
Btw wetboek, ik dacht artikel 19.

eylis
Berichten: 8840

#27 , 13 jan 2017 18:09

je kan als bediende wèl opdrachten aanvaarden die op factuur gaan: er bestaan facturatiekantoren (zoals SMART) die je opdracht dan factureren aan de opdrachtgever en jou een loon uitbetalen. Daar gaan dan alle vereiste loonkosten af en een verwerkingspercentage. Kan interessant zijn.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#28 , 13 jan 2017 20:55

je kan als bediende wèl opdrachten aanvaarden die op factuur gaan: er bestaan facturatiekantoren (zoals SMART) die je opdracht dan factureren aan de opdrachtgever en jou een loon uitbetalen. Daar gaan dan alle vereiste loonkosten af en een verwerkingspercentage. Kan interessant zijn.
Lijkt zeer interessant en je bent met alles in regel: http://smartbe.be/nl/diensten/contrat/e ... t-opmaken/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jackrussell
Berichten: 701

#29 , 05 mar 2017 18:21

Een maand lang helpen een huis bouwen is dat ook een éénmalige opdracht, wat als er iemand klacht indient of er is inspectie tegen zwartwerk.
Op die manier kan iedereen ergens één maand in zwart gaan werken onder de noemer éénmalige opdracht.
Waarom zou je iemand zijn huis niet mogen helpen bouwen?
Op het moment dat er een fiscale fiche 281.50 krijgt - of zelfs daarzonder als je aangifte doet als eenmalige inkomsten - is het officieel en draag je hierop belastingen af - heeft niets te maken met zwartwerk.

Hier wat verdere achtergrondinfo: https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... Dk4IFG2qUw
In hoeverre kun je als opdrachtgever in de problemen komen als je zelf alles netjes doet, maar de opdrachtnemer er een boeltje van maakt. Ik maak een fiche 281.50, geef alles netjes aan, maar de opdrachtnemer geeft het niet aan en geeft zelfs 'n onjuist adres op.

Gesteld dat. De opdracht heb ik uiteraard al geannuleerd.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”