Waarom zou men geen aandelen mogen kopen voor je kleinkinderen???
Het zijn toch de grootouders die ze kopen en met hun centen .
Grootouders of een derde mogen een geldbelegging verrichten met een kleinkind/minderjarige als begunstigde (grootouders/derde zijn hier dan diegenen die het contract onder hun naam onderschrijven).
Zij mogen bijkomstig als gift (vereist een bijkomend document die de bank dient op te maken en die de grootouders/derden dienen te ondertekenen dat het een gift betreft).
Zij mogen eveneens een kasbon of obligatie aankopen op naam van een minderjarige.
Als het echter over een 'risicovolle belegging' gaat (aandelen zijn dit ten allen tijde gelet op het risico van verlies van ingelegd kapitaal) dan dienen de wettelijke vertegenwoordiger(s), meestal de ouders dus, mee te ondertekenen voor akkoord of er is een wetsovertreding gebeurd.
Diegenen die zorgden voor de ARCO beleggingen (het BAcob/Dexia personeel) dragen hiervoor de volle verantwoordelijkheid.
Belfius als overnemende bank (met het overnamecontract werden eveneens alle verbintenissen overgenomen van de oude bank die overgenomen werd) nam dus alle gevolgen over van het advies door de overgenomen bank gegeven aan hun klanten.
Pas één maand is er duidelijkheid dat het aandelen zijn en dus risicovolle beleggingen. Door deze nieuwe feiten lijkt mij niet alleen de burgerlijke schade terugvorderbaar van de overnemende bank (die dus alle lopende verbintenissen overnam en ook alle gevolgen ervan) doch lijkt mij eveneens de strafrechterlijke aansprakelijkheid een nieuw feit te zijn . Door de omstandigheden van risicovolle beleggingen te adviseren zonder dat de ouders erbij betrokken werden (voor de duidelijkheid mijn zoon is reeds een dergelijk slachtoffer van deze praktijken, mijn vragen zijn dus niet retorisch), lijken mij nieuwe reacties tot de mogelijkheid te behoren.
Allicht zelfs een klacht voor de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA, door velen nog gewoon ,,de Bankcommissie'' genoemd) lijkt mij tot de mogelijkheid te behoren.
Het belangrijkste gevolg van deze nu 'risicovolle belegging' is de mogelikjke nietigheid voor deze toen minderjarigen, waardoor deze reeds zowiezo buiten een schadeloosstelling vallen (de '40 %').
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)