Pagina 1 van 1

Bewijzen basiskennis bedrijfsbeheer

Geplaatst: 01 jan 2017 16:48
door FreelancerIT
Heren,

Ik ben bezig met het opstarten van een nieuwe bvba. In deze constructie zou ik een werknemer zijn en mijn echtgenote de zaakvoerder.

De 1ste stappen zijn gezet, maar we zijn op een probleem gestoten: de basiskennis bedrijfsbeheer.

Op zich zou dit geen probleem zijn, mijn echtgenote heeft een diploma BSO wat haar voor volgens http://www.diplodb.be/ de nodige kwalificaties geeft, alleen... we vinden het niet meer.

De kaft kan tijdens een verhuis zijn verloren, of eventueel nog bij haar ouders liggen. Alle contact met haar ouders is ondertussen al jaren verbroken... In beide gevallen zijn we het m.a.w. kwijt.

Nu is mijn vraag:
  • Op welke manier kunnen we bedrijfsbeheer zoal bewijzen?
  • Ik las dat ik als werknemer ook bedrijfsbeheer kan bewijzen. Is dat hier een mogelijkheid?
  • Als we geen kopie meer van haar diploma kunnen bekomen, wat zijn dan onze opties?

Re: Bewijzen basiskennis bedrijfsbeheer

Geplaatst: 01 jan 2017 17:44
door basejumper
u kan zich wenden tot haar school die het diploma afleverde. zij kunnen voor een duplicaat zorgen.

Re: Bewijzen basiskennis bedrijfsbeheer

Geplaatst: 01 jan 2017 17:51
door FreelancerIT
En als die school niet meer bestaat, of ze geven haar richting niet meer?

Re: Bewijzen basiskennis bedrijfsbeheer

Geplaatst: 01 jan 2017 20:04
door Franciscus
De homologatiecommissie misschien?

Re: Bewijzen basiskennis bedrijfsbeheer

Geplaatst: 01 jan 2017 20:33
door denlowie
Je maakt nu al problemen die er nog niet zijn !

ga naar het ondernemingsloket en daar kan men een database raadplegen, misschien zit je vrouw daar al in.

Ook u mag je bedrijfsbeheer laten gelden voor je vrouw!

Re: Bewijzen basiskennis bedrijfsbeheer

Geplaatst: 02 jan 2017 00:10
door FreelancerIT
Het ondernemingsloket waar u de inschrijving in de KBO vraagt, moet nagaan of de onderneming aan de voorwaarden voldoet.

Wie moet de basiskennis bedrijfsbeheer bewijzen?

De onderneming is een natuurlijk persoon: bij voorkeur het ondernemingshoofd zelf. Als dat niet mogelijk is, kan één van volgende personen de basiskennis bedrijfsbeheer in zijn plaats bewijzen:

de echtgenoot of echtgenote,
de wettelijk samenwonende partner,
de partner met wie hij minstens zes maand samenwoont,
een personeelslid met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur,
een zelfstandig helper, die met het zelfstandig ondernemingshoofd verwant is in de eerste, tweede of derde graad en een verklaring voorlegt van een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen waaruit blijkt hij zelfstandige helper is van het betrokken ondernemingshoofd.
De onderneming is een rechtspersoon (vennootschap): de natuurlijke persoon die het dagelijks bestuur uitoefent.
Bijvoorbeeld:

in een bvba: de zaakvoerder,
in een nv: de afgevaardigd bestuurder
De onderneming voldoet aan de vereiste zolang de natuurlijke persoon die de basiskennis bedrijfsbeheer bewijst, er actief blijft. Wanneer hij de onderneming verlaat, moet de onderneming haar situatie binnen de zes maand na dat vertrek regulariseren, bij een ondernemingsloket.
Ik probeer me voor te bereiden op de mogelijke moeilijkheden. Zoals er op de overheidssite vlaanderenonderneemt.be te lezen staat, is het in een bvba de zaakvoerder die over een getuigschrift "basiskennis bedrijfsbeheer" dient te beschikken.

Dit gezegd zijnde is het idd. iets te vroeg om te panikeren, ik zal mijn oor eens te luisteren leggen bij het ondernemingsloket.

Ook heb ik op het net een paar andere mogelijkheden gevonden. De homologatiecommissie zou in dit geval alvast geen mogelijkheid zijn: het diploma werd behaald na 1995.

Re: Bewijzen basiskennis bedrijfsbeheer

Geplaatst: 02 jan 2017 08:07
door denlowie
Het mag ook een werknemer zijn, door het feit je een werknemer word kan dit ook.

Re: Bewijzen basiskennis bedrijfsbeheer

Geplaatst: 10 jan 2017 16:25
door FreelancerIT
Het mag ook een werknemer zijn, door het feit je een werknemer word kan dit ook.
Jammer genoeg geen optie hier, dit kan nl. enkel bij een NV of een COMM V op aandelen. (zie onder meer http://bedrijfsbeheer.net/bedrijfsbeheer-2/)

Ook het idee van die online databank van de overheid is een dood spoor, het diploma staat er welliswaar op vermeld onder haar naam, maar enkel onder "eigen verklaringen" en niet onder "authentieke documenten", waardoor het soc. secretariaat (in dit geval Acerta) het niet aanvaard.

Ondertussen contact opgenomen met de school, waar het een hele soep lijkt te zijn: de enige die daar iets van kent is op ziekteverlof en zou op pensioen gaan. We hebben wel onze contactgegevens nagelaten, maar wanneer we daar iets van gaan horen...

Bestaat er ergens een overheidsinstantie waar ik dit zou kunnen opvragen? Of een attest hier van kan bekomen?

Re: Bewijzen basiskennis bedrijfsbeheer

Geplaatst: 10 jan 2017 16:48
door denlowie
Wat een gedoe zeg, waar zijn ze mee bezig !