Van eenmanszaak naar vennootschap?

Roeiboot
Topic Starter
Berichten: 12

Van eenmanszaak naar vennootschap?

#1 , 23 dec 2016 10:24

Hallo,

Ik heb momenteel een éénmanszaak en ik zou graag weten of het volgens jullie interessant is om al over te schakelen naar een BVBA door de lagere belastingen. Ik heb maandelijks zo'n 7000-8000 euro omzet en amper kosten, tenzij ik ze ga maken 'om maar kosten te hebben'.
Volgens mijn boekhouder kan ik best wachten om een BVBA op te richten tot ik 60.000 euro winst maak op een jaar! Dat betekent in mijn geval dus ook evenveel belastingen betalen... (50% als eenmanszaak).
Wat is jullie mening? De komende jaren zal mijn omzet nog lichtjes stijgen, maar dat zal rond de 10.000/maand wel blijven. Daarmee kom ik net wel of net niet aan die kaap van 60.000.

Nog iets anders: Volgens mijn vader krijgt een eenmanszaak veel minder controle dan een vennootschap, waardoor er meer ruimte is om creatief te boekhouden. Klopt dat?

Enkel serieuze antwoorden aub! Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 23 dec 2016 10:32

Definieer "creatief boekhouden"?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2016 10:39

inderdaad de meeste één man zaken krijgen veel minder controles dan vennootschappen, wat zeker niet mag verstaan worden als geen controles, als deze dan controles krijgen zijn ze wel grondiger en het kost meestal veel centen.

buiten veel meer zekerheid zal het einde rit niet zoveel besparing zijn, daar een BVBA ook meer kosten hebben.

Laat je zaak eens door een goede fiscalist door lichten, voor de boekhouder is het best een vennootschap omdat hij dan ook meer verdiend !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Roeiboot
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 23 dec 2016 16:35

inderdaad de meeste één man zaken krijgen veel minder controles dan vennootschappen, wat zeker niet mag verstaan worden als geen controles, als deze dan controles krijgen zijn ze wel grondiger en het kost meestal veel centen.

buiten veel meer zekerheid zal het einde rit niet zoveel besparing zijn, daar een BVBA ook meer kosten hebben.

Laat je zaak eens door een goede fiscalist door lichten, voor de boekhouder is het best een vennootschap omdat hij dan ook meer verdiend !

Ok thanks voor de info. Kost meer centen omdat er vaker fouten worden gevonden waarvoor je beboet wordt?

Ja klopt ivm de boekhouder, maar heb je een idee hoeveel meer ik ongeveer ga betalen aan de boekhouder als ik overstap naar een BVBA? Ik betaal nu 250euro excl BTW per kwartaal voor mijn eenmanszaak.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2016 16:42


Ja klopt ivm de boekhouder, maar heb je een idee hoeveel meer ik ongeveer ga betalen aan de boekhouder als ik overstap naar een BVBA? Ik betaal nu 250euro excl BTW per kwartaal voor mijn eenmanszaak.
Mijn zoon heeft klanten die BVBA zijn en die betalen 500€ per kw tot zelfs ene van 600€ per maand, dit verschild van boekhoudkantoor !
Er moet ook een jaar rekening neer gelegd worden, neem toch minstens het dubbel van wat je nu betaald, en ook om de twee jaar een controle wat altijd wat centen kost.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 23 dec 2016 18:43

en ook om de twee jaar een controle wat altijd wat centen kost.
Sorry, waar haal je dat? 11 jaar een BVBA en 1 controle gehad (4 jaar geleden).

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2016 18:52


Sorry, waar haal je dat? 11 jaar een BVBA en 1 controle gehad (4 jaar geleden).

P

.
Dit zal van streek tot streek verschillen zeker, van 1980 tot 2010 vennootschap bvba gehad en altijd om de twee jaar controle gehad, de sector zal er ook wat mee te maken gehad hebben!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#8 , 26 dec 2016 10:28

Je moet jezelf de vraag stellen hoeveel loon je wilt opnemen want dit zal je moeten doen met een vennootschap.

Als je bijna heel je winst als loon wil hebben waar je privé over kan beschikken ,heeft een vennootschap fiscaal weinig zin, als je niet de mogelijkheid hebt om de zaak later te verkopen.

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 26 dec 2016 11:31

Met een vennootschap kan je meer fiscaal optimaliseren. Die regel van die €60.000 winst, dat heb ik nooit gesnapt. Het zal sneller goedkoper uitkomen (tenzij je natuurlijk een boekhouder hebt die je €600 per maand aanrekent).
Laatst gewijzigd door Fortuin op 26 dec 2016 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Roeiboot
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 26 dec 2016 11:33

Je moet jezelf de vraag stellen hoeveel loon je wilt opnemen want dit zal je moeten doen met een vennootschap.

Als je bijna heel je winst als loon wil hebben waar je privé over kan beschikken ,heeft een vennootschap fiscaal weinig zin, als je niet de mogelijkheid hebt om de zaak later te verkopen.
Ja ik werk er voorlopig zelf in als consultant. Ik kan eventueel mijn vrouwtje binnenkort ook laten werken in de BVBA als grafisch vormgever. Maar het gros van de winst zal inderdaad naar loon gaan. Waarom is dat fiscaal dan minder interessant?
Stel dat ik op jaarbasis nu 60.000 winst maak, dan betaal ik daar 30.000 belastingen op in de 50% schijf als eenmanszaak. Maar als ik als BVBA hetzelfde bedrag winst maak, dan betaal ik 'maar' 20.000 euro belastingen en komt er dus meer op mijn rekening? Of klopt dat niet?

Roeiboot
Topic Starter
Berichten: 12

#11 , 26 dec 2016 11:38

Met een vennootschap kan je meer fiscaal optimaliseren. Die regel van die €60.000 winst, dat heb ik nooit gesnapt. Het zal snel goedkoper uitkomen (tenzij je natuurlijk een boekhouder hebt die je €600 per maand aanrekent).
Bedankt voor je reactie, maar kan je wat meer uitleg geven? Ik weet dat ik minder belastingen ga betalen (31% ipv 50%) op m'n winst. Maar hoe kan je als vennootschap nog meer optimaliseren dan bij een eenmanszaak?

puttemanp
Berichten: 613

#12 , 26 dec 2016 11:41

Stel dat ik op jaarbasis nu 60.000 winst maak, dan betaal ik daar 30.000 belastingen op in de 50% schijf als eenmanszaak. Maar als ik als BVBA hetzelfde bedrag winst maak, dan betaal ik 'maar' 20.000 euro belastingen en komt er dus meer op mijn rekening? Of klopt dat niet?
Klopt niet. Als je een BVBA hebt (of andere vennootschapsvorm) is de winst van de vennootschap gescheiden van jouw privé vermogen.
Maw: de winst van de BVBA wordt belast in de vennootschapsbelasting, wat je jezelf uitkeert als loon wordt belast in de personenbelasting volgens de geldende belastingschijven.

P.

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 26 dec 2016 11:53

In dit artikel mooi omschreven: http://www.moorestephens.be/nl/diensten ... uw-inkomen. Een vruchtgebruikconstructie kan daarnaast ook, maar is niet opgenomen in het artikel.

Ben je IT consultant? Programmeren? Dan is gebruik van auteursrechten uitermate interessant. Zou je per maand al snel 2000 EUR belastingen besparen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 dec 2016 21:21

Gebruik van kantoorruimte in je woning --> huur aanrekenen aan de onderneming. Zolang je niet te kwistig omspringt en het huurexcedent vermijdt, kan je daar inkomsten aan een lager tarief bekomen.
Als je geen kosten kan inbrengen is het verschil niet dermate hoog.
Mogelijk wel nog vermindering van aansprakelijkheid en risico (als je een ondermeningsvorm kiest met beperkte aansprakelijkheid van de aandeelhouders) - bv. bij faillissement.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Roeiboot
Topic Starter
Berichten: 12

#15 , 02 jan 2017 11:58

In dit artikel mooi omschreven: http://www.moorestephens.be/nl/diensten ... uw-inkomen. Een vruchtgebruikconstructie kan daarnaast ook, maar is niet opgenomen in het artikel.

Ben je IT consultant? Programmeren? Dan is gebruik van auteursrechten uitermate interessant. Zou je per maand al snel 2000 EUR belastingen besparen.
Bedankt voor de tip! Met vruchtgebruikconstructie bedoel je vastgoed verhuren van mezelf aan de vennootschap, toch? Kan dat ook bij een eenmanszaak? Of op welke manier pak ik dat best aan als ik geen vennootschap opricht?

Nope, ben geen programmeur. Marketing consultant.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”