Aansprakelijkheid na ontslag uit vzw

Baardeppe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid na ontslag uit vzw

#1 , 08 dec 2016 13:55

Na ongeveer een jaar als secretaris bij een vzw heb ik mijn ontslag schriftelijk ingediend. Ik had een document in 2-voud opgesteld. Een ondertekende versie heb ik dus in mijn bezit. De overblijvende bestuursleden nemen het niet zo nauw met alles vlot te laten verlopen. Dus het zou wel eens kunnen dat de officiële aanpassing ( verschijning in Staatsblad?) wel even op zich laat wachten. Ben ik intussentijd safe moest er financieel iets gebeuren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 14 dec 2016 23:03

Hier eens lezen:
http://www.vsdc.be/

Bart Vissers

#3 , 14 dec 2016 23:46

Zolang niet gepubliceerd in bijlagen bij het Staatsblad loop je het risico op aansprakelijkheid tav derden. Zelfs als je niet meer deelnam aan de besluitvorming binnen de RvB.
Je ontslag mag niet ontijdig zijn - de vzw moet enige tijd krijgen om zich hierop te herorganiseren. Reken enkele maanden.
Een goedkeuring van ontslagname door RvB of AV is niet vereist.
Als je na 2 maanden nog niets gehoord hebt, dan kan je best al eens een herinnering sturen, kwestie dat men dit niet over het hoofd ziet.
Een volgende stap kan een aangetekende ingebrekestelling zijn.
In extremis kan Vredegerecht of Rechtbank Eerste Aanleg een lasthebber ad hoc aanstellen om de publicatie te verrichten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”