Limited Probleem

Alfa1234
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Limited Probleem

#1 , 01 dec 2016 10:15

Dag Allemaal,

Allereerst bedankt voor het lezen en uw eventuele reacties.

Wij zitten reeds enkele jaren met een probleem.

In 2005 richtte ik samen met een paar collegas een Belgisch bijhuis op van een Brite vennootschap, de welbekende Limited of Ltd. Na enkele jaren van activiteit gingen we uiteindelijk verder met een BVBA. Ondertussen bestaat de Ltd echter nog, maar voert deze geen activiteiten meer uit sinds 2008. Er wordt ook al 5 jaar geen balans meer ingediend, noch BTW aangiftes gedaan. De Britse "moeder" werd ook ontbonden door de Britse overheid wegens het niet nakomen van de verplichtingen ginder (ook geen balansen ingediend). De Belgische vennootschap heeft dus geen juridische basis meer.

Na het ontbinden van de Engelse vennootschap, besliste de Belgische BTW registratie om het BTW nummer in te trekken/te schrappen. Hierop werd ook het rekeningnummer van de vennootschap geschrapt.

Wat blijft dus over: een Belgische Ltd zonder rekeningnummer, zonder BTW nummer, zonder enige activiteiten of bezittingen...maar mét een officieel adres en met 4 zaakvoerders. 1 van deze zaakvoerders, die woont op het adres van de sociale zetel van de vennootschap, krijgt nog jaarlijks de rekening van de "basisbelasting" (of hoe je dat ook noemt, ongeveer 350€) in de bus en betaalt deze netjes. Hij is dit echter grondig beu.

2 van de zaakvoerders zijn ondertussen verhuisd, waarvan 1 binnen België. Deze persoon heeft schulden aan ons (ik en de andere zaakvoerder) en we hebben hier verder geen contact meer mee. De andere verhuisde naar het buitenland en we hebben er geen contactgegevens van.

Ontbinding van de vennootschap kost ongeveer €2500 (we hebben een paar offertes gevraagd)...dit is te veel voor ons.

Onze vraag: kunnen we beiden gewoon ontslag nemen en het adres van de vennootschap wijzigen zonder dat de andere zaakvoerders tekenen? Indien niet, kan een vennootschap zomaar op een adres blijven indien de eigenaar van dat adres er geen toestemming voor geeft? Wat gedaan in dat geval?

Het "makkelijkst" zou zijn om de Ltd bankroet te laten verklaren, maar dit wensen we toch maar niet te doen ivm curator op het adres (niet zozeer wegens eventuele problemen, maar ook uit principe).

Bijkomende info: de enige aandeelhouder van de Britse Ltd was een Private Limited venootschap...deze is ook ontbonden. De Britse vennootschap had maw dus ook geen bestaande eigenaar meer.

Complex probleem...waar we zo snel mogelijk vanaf willen op zo een goedkoop mogelijke wijze.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2016 10:33

Jullie maken van een mug een olifant!
Van waar komt die 2500€ in hemels naam ????

Je schrijft zelf Het is een bijhuis ! van een britse LTD!

Hoe moet je dit oplossen ?

Doodsimpel, door een Bijzondere algemene vergadering te belegen en te beslissen dat het Bijhuis van Belgie gesloten word!!

En dan publiceert je dit verslag in het Belgisch staatsblad ! kost prijs 155,73 btw inbegrepen

Dit is ver beneden de 2500€

En dan een drastische oplossing is zelf de boeken neerleggen kostprijs 0,0€

Niks is simpeler dan een bijhuis sluiten daar moet niemand iemand voor inhuren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfa1234
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2016 10:55

Bedankt voor uw bericht. Aangezien de Engelse moeder niet meer bestaat (noch de eigenaar er van), lijkt me dat echter niet mogelijk te zijn? Of doen we nu gewoon te moeilijk?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2016 11:05

Bedankt voor uw bericht. Aangezien de Engelse moeder niet meer bestaat (noch de eigenaar er van), lijkt me dat echter niet mogelijk te zijn? Of doen we nu gewoon te moeilijk?
je doet moeilijk!
Engeland heeft hier niks meer met te zien, daar dit daar bij de house of compagnie ingeschreven staat als DISSOLVED, dus daar bestaat het niet meer!

Hier moet het bijhuis sluiten door dit te publiceren dat het gesloten is !

Dit moet hier niet vereffend worden daar het in Belgie nooit een vennootschap is geweest enkel een bijhuis, zonder vennoten in Belgie.

Dus enkel en alleen een gewone wijziging publiceren en je bent er vanaf.

Spijtig dat ze in Engeland ontbonden is anders had ik iemand die ze zou overnemen, die zijn nu zeer gewild op de markt, daar die oude allemaal een bankrekening hebben en de nieuwe krijgen er geen meer..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfa1234
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2016 11:22

Super bedankt!

Heeft u misschien een voorbeeld verslag van de algemene vergadering? Onze boekhouder doet hier namelijk moeilijk over en zegt dat het "niet zo makkelijk is"...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2016 11:47

Super bedankt!

Heeft u misschien een voorbeeld verslag van de algemene vergadering? Onze boekhouder doet hier namelijk moeilijk over en zegt dat het "niet zo makkelijk is"...
Je boekhouder kent niks van buitenlandse vennootschappen, ik ga je een voorbeeld hier neerzetten binnen een uur of 2 daar ik nu niet thuis ben maar op mijn stam cafe zit en dit niet zo gemakkelijk kan schrijven dan op een pc.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfa1234
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2016 11:58

Denlowie, super bedankt!

Als je via prive een adres kan doorgeven en zegt wat je graag drinkt...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 dec 2016 12:42

Denlowie, super bedankt!

Als je via prive een adres kan doorgeven en zegt wat je graag drinkt...
Het voorbeeld zit in je pm berichten, en neen wij doen dit hier gratis om mensen zoals u te helpen.

Dit verslag dien je eerst te vervolledigen en over te kopiëren op Luik B en ook luik A invullen en aan te bieden op de griffie van vennootschappen met een betaling bewijst van 155,73 €.

Wel moet ik je toch er op wijzen als je ooit naar de UK gaat en je was daar de bestuurder dat je daar een verassing zou kunnen hebben, daar de LTD daar ambshalve is geschrapt en daar hoogst waarschijnlijk nog een boete open staat !

Ik hoop dat het al verjaart zal zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfa1234
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 dec 2016 13:01

Hartelijk bedankt!!!!!

De schrapping in de UK dateert van 2010. Enig idee wat de verjaringstermijn is?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 dec 2016 14:35

Hartelijk bedankt!!!!!

De schrapping in de UK dateert van 2010. Enig idee wat de verjaringstermijn is?
Neen weet wel dat het 40 a 50 Engelse pond boete is, maar dit zal nu ook het grote probleem niet zijn mocht je naar daar reizen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#11 , 03 dec 2016 22:59

Om het bijhuis te sluiten gaat de griffie een gelegaliseerde en geapostilleerde Engelstalige kopie vragen van notulen van de Engelse Ltd. vergezeld van een beëdigde vertaling... Het is dus inderdaad niet zo eenvoudig als Denlowie voorstelt...

Correcte procedure is nodige gegevens uit de UK laten overkomen, normaal gezien is dit een verklaring van het Companies House dat de vennootschap in de UK ontbonden is en dan moet je dat in België voorleggen...

Vaste vertegenwoordigers van een bijhuis kunnen enkel handelen in opdracht van de moeder (= UK vennootschap) en als de vennootschap in de UK ontbonden is, hebben de Belgische vaste vertegenwoordigers geen enkele bevoegdheid meer...

Als je zelf iets wil publiceren in de hoop dat het daarmee gedaan is, be my guest, maar hiermee bega je inbreuken op zowel UK als BE recht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 dec 2016 06:54

Om het bijhuis te sluiten gaat de griffie een gelegaliseerde en geapostilleerde Engelstalige kopie vragen van notulen van de Engelse Ltd. vergezeld van een beëdigde vertaling... Het is dus inderdaad niet zo eenvoudig als Denlowie voorstelt...

.
Die apostolis en beedigde vertalingen die hebben ze al van bij de start van het bijhuis !

En ik heb er al gesloten, en men heeft geen verklaring van de compagnies of house nodig , daar het niet nodig is om een LTD die in de UK bestaat daar te sluiten om hier in Belgie je bijhuis te sluiten.
Men kan perfect hier het bijhuis sluiten en in de UK nog verder blijven werken.

Ik weet dat je zeer veel weet daar je in het hogere segment werkt, maar denk niet dat je al een LTD heeft moeten sluiten in die hogere segment !

Men praat hier niet over vereffening.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfa1234
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 dec 2016 13:33

1 van de zaakvoerders weigert te tekenen. De andere is onbereikbaar wegens verhuis naar buitenland.

Kunnen de 2 overige zaakvoerders dit enkel van hun kant doorvoeren of kan de 3e zaakvoerder het proces éénzijdig blokkeren? De sociale zetel staat ook op het priveadres van 1 van de zaakvoerders die de Ltd wel willen ontbinden. Kan hij, indien de ontbinding niet kan doorgaan, verplicht worden om het adres daar te houden?

De reactie van Roeland was ook het probleem waar we tegenaan liepen mbd offertes en waar het bedrag van €2500 vandaan komt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 dec 2016 16:10


De reactie van Roeland was ook het probleem waar we tegenaan liepen mbd offertes en waar het bedrag van €2500 vandaan komt.
Voor mij is dit hier het laatste antwoord op deze vraag, als je mensen in maatpak met een pak diploma's, meer geloofd dan iemand die niks van diploma's heeft , maar die jaren ervaring heeft met opstarten, vereffen, sluiten en de boeken neerleggen van LTD's dan is dit u zaak.
Ik heb je de juiste werkwijze gegeven alsook het voorbeeld hoe en wat !

Er zijn hier een paar mensen op het forum die weten wie, wat ik ben en was in de LTD wereld in Vlaanderen.

En ik hoef zeker geen lessen te krijgen van mensen over de LTD in Belgie, ik heb het zowat alles gehad !

En betaal die 2500€ dan zal je zien dat het eigenlijk niks anders was dan wat ik je geadviseerd heb.

Je heeft mijn email adres, als je zin heeft contacteer mij en ik sluit je boeltje af zonder poespas !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfa1234
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 dec 2016 17:17

Dag Lowie,

Je begrijpt me verkeerd...we zijn net heel blij met uw reacties en geloven ze volledig. De reactie mbd de €2500 was enkel om te verduidelijken dat de reden die Roeland aangaf, de hoogte van de offertes verklaart die we ontvingen. We gebruiken graag uw methode want ze lijkt veel makkelijker en perfect in orde!

We zijn absoluut niet van plan om €2500 te betalen...dat is veel te veel en is het ons helemaal niet waard. Dan is het makkelijker om het faillisement aan te vragen. Het leek ons echter niet "correct" om een curator hier mee lastig te vallen aangezien er totaal niets te halen valt en dit enkel zijn tijd zal verdoen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”