mee-investeren of niet?

investeerder
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

mee-investeren of niet?

#1 , 06 sep 2016 04:58

Hallo

Ik wens mijn dochter te helpen bij het oprichten/installeren van een eigen schoonheidssalon. Met helpen bedoel ik een bepaald bedrag mee investeren.

Met mijn dochter heb ik de laatste 5 jaar wel terug een goede relatie maar voordien hebben we veel overhoop gelegen. Ik zou haar wel graag willen helpen door geld over te maken/ te lenen maar langs de andere kant wens ik dit niet zomaar te geven, je weet immers nooit ...
Het liefst van al zou ik willen mee investeren maar weet niet welke bedrijfsvorm we dan moeten kiezen en of dat wel verstandig is.
En bij eventuele problemen, zie ik dan nog (een deel) van het geinvesteerde geld terug ? Ik heb al een bepaalde ouderdom (>70), maar misschien heb ik het geld later zelf nog nodig?

Ik zit een beetje gewrongen met de situatie aangezien ik ook de relatie met mijn dochter niet wil op de helling te zetten indien ik niet mee wil investeren. Het moet ook nog rap gaan, want mijn dochter dringt er op aan om zo snel mogelijk van start te gaan.
Heeft iemand goede ideeen, of zaken waar ik moet op letten ? Of waar ik moet zoeken voor meer informatie?
Dank bij voorbaat.

Marie-rose

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 sep 2016 07:28

Gezien uw leeftijd, vermoed ik niet dat u nog actief wil meebesturen. U zal waarschijnlijk ook niet willen dat, indien u mogelijks binnen een tiental-twintig jaar minder vlug mee zal zijn (eventueel dementie, alzheimer, ...), uw dochter problemen zou hebben om een wettige handtekening van u te bekomen.

Ik vermoed dat u enkel een stok achter de deur wil houden? Dan zou u mss best gewoon een leningsovereenkomst van 1 jaar opstellen, jaarlijks vernieuwbaar en eventueel renteloos. Meer zou ik persoonlijk echt niet doen. Tegenover eventuele andere kinderen is dat perfect verdedigbaar (toch zeker indien u wel een rentebedrag vraagt).

Indien u echt mee wil besturen of toch in de venooschap zitten (en mee delen van de eventuele winst), zou u stille vennoot of vennoot kunnen worden, maar dat lijkt me persoonlijk wat overkill.

investeerder
Topic Starter

#3 , 06 sep 2016 07:52

Hallo
Inderdaad, het is een beetje zoals u voorstelt. Een stok achter de deur houden... misschien niet zo netjes maar je weet maar nooit.
Ik dacht dat er een of andere vennootschapsvorm zou bestaan om haar te kunnen steunen op dezelfde manier als een lening.
Ik heb geen andere kinderen. Met een lening jaarlijks vernieuwbaar zou bij een overlijden er een probleem kunnen bestaan ? Die lening zal niet zomaar vervallen of kan dat vermeld worden in die overeenkomst. Maar dan moeten er successierechten betaald worden ?
Het is niet zo eenvoudig om daar een antwoord op te vinden. Toch al zeker bedankt voor jouw mening !!
Gegroet!

Reclame

schep

#4 , 06 sep 2016 17:17

Het kan eventueel interessant zijn om te werken via een Winwinlening, meer informatie op : http://www.vlaio.be/maatregel/winwinlening

Het nadeel is wel dat deze leningen 8 jaren moeten duren.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”