Problemen met de boekhouder

Jackrussell
Topic Starter

Problemen met de boekhouder

#1 , 27 aug 2016 22:49

De boekhouder heeft laten weten dat ik een andere boekhouder dien te zoeken. Daardoor nu het volgende:
- er loopt een discussies met instanties en die lopen naar verwachting nog wel even.
- ik heb mijn administratie nog altijd niet terug. Na volgende maand moet ik ook weer btw-aangifte doen en sowieso zal er administratie gevoerd moeten worden. Ik verblijf veel en lang in het buitenland, dus zonder mijn boekhouding en vanuit een bamboeland een nieuwe boekhouder vinden plus de volmachten e.d. regelen, is een hele hoop gedoe. Dat weet deze boekhouder, maar haast heeft het kennelijk allemaal niet.
- Opstartkosten zijn vaak relatief hoog. Deze opstartkosten dien ik nu elders opnieuw te maken. We hebben het hier over een bedrag wat fors ligt boven het bedrag dat je normaal voor een heel jaar kwijt bent.
- ik krijg geen reactie op e-mails en terugbelverzoeken worden genegeerd. Hoe dit af te wikkelen? Of vragen naar het hoe en waarom? Dat gaat simpelweg niet. Toen ik overlaatst daar nog was, geen kwaad woord gehoord natuurlijk.

Is hier iets aan te doen? Natuurlijk mag de beste man zelf weten wie klant mag worden en wie niet, maar ik word op deze manier toch wel erg benadeeld. Ik heb geen enkel idee wat de reden is, maar een nieuw argument ten opzichte van toen ik klant werd kan dat onmogelijk zijn, want er is niets veranderd. Ook vind ik dat als dit zo nodig moet, dat het dan in elk geval netjes afgehandeld kan worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 aug 2016 23:39

Probeer een opzeg te regelen, nog de btw aangifte van 3de kwartaal en dan komt u alles ophalen?

Jackrussell
Topic Starter

#3 , 28 aug 2016 14:22

Dat ik zelf opzeg? Dat zou kunnen natuurlijk. Dan is er in elk geval een duidelijk document en weet iedereen waarop en waaraan. De vraag is dan natuurlijk wel of hij 3e kwartaal nog gaat doen. Zonder bevestiging dat hij dat gaat doen, blijft dat gissen.

Ik zou dat graag afstemmen met deze boekhouder, even overleggen lijkt me het handigste in deze situatie. Maar daar krijg ik de gelegenheid niet voor.

Reclame

sloeberken

#4 , 28 aug 2016 18:01

Heeft u boekhouder schriftelijk opzeg betekend, welke termijn heeft hij bepaald. Hij moet u een redelijke termijn geven om een nieuwe boekhouder te zoeken.
Is er een contract met de boekhouder of is het een mondelinge overeenkomst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2016 18:15

Waar is je boekhouder bij aangesloten ?

IAB of BIBF , je kan bij deze beroeps organisatie altijd om een bemiddeling vragen.

En een boekhouder heeft geen retentierecht, maar mag stoppen met zijn werk zolang hij niet betaald is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Topic Starter

#6 , 28 aug 2016 18:42

'Bedankt voor jullie reacties.

De boekhouder is aangesloten bij IAB. Ik weet niet precies wat voor termijnen gebruikelijk zijn bij bemiddeling, maar ik kan het proberen natuurlijk. De facturen van de boekhouder zijn altijd per omgaande (de dag dat ik ze heb ontvangen) betaald. Betalingsachterstand is er op geen enkel moment geweest. Ik ben altijd zeer stipt in het betalen van mijn facturen.

Er is geen schriftelijke opzeg betekend. De opzeg behelst niet meer dan een berichtje, waarbij de termijn direct lijkt te zijn. Hij geeft immers aan dat de administratie eraan komt en dat ik maar een andere boekhouder moet zoeken. In de overeenkomst met de boekhouder staat hoe er opgezegd moet worden. Daaraan voldoet dit berichtje niet. Ook het terugbezorgen van de administratie is nog niet gebeurd. Ook het opzeggen tijdens het eerste jaar is niet toegestaan. Dit juist om te voorkomen dat na een hoop opstartwerk/opstartkosten de overeenkomst door een van beide partijen opgezegd zou worden.

Het vervelendste is dat ik ook nog niet eens enig idee heb waarom deze overeenkomst is opgezegd. De forse facturen zijn altijd ruim voor het verstrijken van de betalingstermijn betaald geweest. Dus dat kan het niet zijn. Waarom dan wel? Ik vraag het me af.

Het opzeggen na een jaar zou ik prima vinden. Communicatief vind ik dit kantoor zo slecht dat het gaat irriteren, ik moet te vaak reminden naar mijn zin en ik twijfel over hun expertise. Maar na een jaar op correctie wijze en met correcte termijnen opzeggen, vind ik wat anders dan zo plotsklaps de andere partij met een probleem opzadelen. Ik wil bijvoorbeeld best afspreken dat ze het eerste jaar volmaken, dat ik daar netjes voor betaal en dat ik dan in elk geval de zekerheid heb dat er gebeurt wat er moet gebeuren en tijd heb om een andere boekhouder te zoeken.

Maar... ik krijg dus geen enkele reactie van dit kantoor, dus dan wordt afspraken maken een lastig verhaal.

sloeberken

#7 , 28 aug 2016 18:52

Een boekhouder of accountant mag inderdaad de dienstverleningsovereenkomst met een cliënt opzeggen. Bijvoorbeeld wanneer de relatie vertroebeld is, of als de cliënt zich niet aan de afspraken houdt. Toch kan dit niet zomaar. Hij moet rekening houden met een aantal regels.
De belangrijkste regel is het respecteren van een opzegtermijn. Is er een schriftelijk contract (‘opdrachtbrief’) afgesloten? Dan wordt hierin normaal een opzegtermijn voorzien.

Bestaat er enkel een mondelinge overeenkomst? Dan bepaalt de deontologie van boekhouders en accountants dat een redelijke opzegtermijn moet worden gerespecteerd. Zo krijg jij als cliënt de kans om een andere boekhouder toe zoeken.
Een reden voor het opzeggen van de overeenkomst moet in principe niet worden opgegeven.

Let wel: jouw boekhouder of accountant is verplicht in die opzegperiode alle lopende zaken verder af te handelen. Hij moet je dus ook blijven vertegenwoordigen, ook bijv. bij fiscale controles.
Na de afloop van de overeenkomst moet hij alle documenten aan jou of je nieuwe boekhouder of accountant overdragen. Weet trouwens dat je boekhouder nooit ‘retentierecht’ heeft. Dat betekent dat hij op jouw verzoek de volledige boekhoudkundige en het fiscale dossier aan jou of je nieuwe boekhouder moet overdragen. Zelfs als je nog niet alle facturen aan je ‘oude’ boekhouder betaald zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jackrussell
Topic Starter

#8 , 28 aug 2016 21:09

Dat is duidelijk. Maar misschieneven heel flauw: een berichtje dat niet voldoet aan de vormvereiste en geen opzegtermijn bevat, zou ik kunnen beschouwen als zijnde geen opzegging? Vervolgactie zou dan zijn dat ik hem aangeef dat als hij wil opzeggen, dat dat op een juiste manier dient te gebeuren. Er staat nu ook geen termijn in en ik heb nog geen administratie terug. Ook mag hij in het eerste jaar niet opzeggen.

NB: Het gaat hier echt over een flutberichtje dat volgens sommigen aan wie ik het heb kunnen lezen ook nog voor meerdere uitleg vatbaar is.

IAB stelt ook:

IAB formuleert advies. In het licht van die onduidelijkheden
adviseerde het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten
zijn leden het volgende beding op te
nemen in hun overeenkomsten: “Beide partijen kunnen op
elk ogenblik de overeenkomst beëindigen, onder de volgende voorwaarden:
de opzegging dient per aangetekende brief ter kennis te
worden gebracht van de andere partij; en er dient een opzeggingstermijn
te worden nageleefd van drie maanden. Deze termijn
kan, ter keuze van de cliënt als hij de opzeg geeft, worden vervangen
door een forfaitaire verbrekingsvergoeding van 25 % van de
erelonen die overeenstemmen met de prestaties die gewoonlijk
door de beroepsbeoefenaar werden geleverd met betrekking tot
een volledig boekjaar of desgevallend kalenderjaar.”1 Er werd
daarbij op gewezen dat het percentage van 25 % slechts een
richtlijn is en dat de accountant dit percentage in overleg
met zijn cliënt mag verhogen of verlagen. Voor het overige
wordt aangeraden om geen beëindigingsvergoeding op te
nemen in de overeenkomst, alhoewel dat niet verboden is.

In principe is er dus niet opgezegd. Ik heb geen aangetekende brief ontvangen en van een termijn van 3 maanden is ook geen sprake. Binnen die termijn van drie maanden valt ook de BTW-aangifte van het 3e kwartaal, dus ik zou er in principe vanuit kunnen gaan dat het boekhoudkantoor deze nog doet, toch?

Er staat ook:

17. Nu is komen vast te staan dat:
– in overeenkomsten van onbepaalde duur beide partijen
over een eenzijdige beëindigingsbevoegdheid beschikken,

– in overeenkomsten van bepaalde duur in principe enkel
de cliënt over een dergelijke bevoegdheid beschikt
en

Met name het tweede punt. Hieruit maak ik op dat de boekhouder helemaal niet eenzijdig op mag zeggen. Nu wil ik daar op zich wel in meegaan. Door zijn kamikaze actie is de relatie natuurlijk verziekt en kan van een vlotte samenerking geen sprake meer zijn. Daarnaast stoor ik me enorm aan het niet reageren op mails en terugbelverzoeken, alsook twijfel ik aan de expertise van dit boekhoudkantoor. Om een nieuw kantoor te vinden, heb ik echter wel tijd nodig. Ik heb natuurlijk niet veel zin om elders weer een sloot aan opstartkosten te betalen om er dan achter te komen dat ook dit kantoor de boel opzegt, niet reageert, etc.

Zoals hier voorgesteld lijkt dit voorval neerleggen bij de IAB door een advocaat me de beste oplossing? Communicatie met dit boekhoudkantoor blijkt immers niet mogelijk te zijn en iets simpels als een correctie opzegbrief formuleren is kennelijk teveel gevraagd.

Ik word er weleens moedeloos van. Heb altijd met veel plezier in Belgié gewoond, maar communiceren met bedrijven gaat hier zo enorm moeizaam. Of het nu de verzekeringsmaatschappij is of de boekhouder, of advocaten of de internetprovider. Je moet overal zelf achteraan, toezeggingen worden vaak niet nagekomen, dingern zijn vaak anders dan men eerst heeft verteld, etc.

Jackrussell
Topic Starter

#9 , 31 aug 2016 11:47

De raad hier heeft toch geholpen. Heb zelf dan maar een aangetekende opzeg verstuurd. Met succes, want ik kreeg daar direct reactie op. Daarop de afspraak gemaakt dat er een opzeg van 3 maanden geldt, dat er medewerking wordt verleend aan de overdracht en dat tot dat moment de lopende zaken nog worden afgewikkeld. Ook gevraagd om een specificatie van zijn factuur.

Als dit achter de rug is, wil ik nog wel ergens klacht neerleggen. Ik vind het niet fair dat iemand eerst tegen betaling de hele administratie inklopt en dingen in gang zet, om vervolgens mede te delen dat ik niet welkom ben als klant. Hij had dat ook vanaf het begin kunnen zeggen.

schep

#10 , 31 aug 2016 14:39

Afhankelijk van de aard van de klacht kan de tuchtcommissie of de arbitragecommissie van het IAB helpen.

Ik ben zelf ook accountant, mocht u moeilijkheden ondervinden om vanuit het buitenland een nieuwe cijferberoeper te vinden, mag u me steeds vrijblijvend een bericht sturen en kunnen we zien of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Dit niet om reclame te maken of om mijn diensten aan te prijzen, maar louter ter hulp.

Jackrussell
Topic Starter

#11 , 01 sep 2016 13:59

Ik heb er ondertussen een accountant naar laten kijken. Die geeft aan dat er behoorlijke fouten zijn gemaakt door de boekhouder. Een aantal dingen kunnen nog wel gerepareerd worden, maar op 4 belangrijke punten ben ik met een fout advies en foute handeling van zijn kant volkomen de verkeerde richting op gestuurd.

schep

#12 , 01 sep 2016 17:39

Dat maakt de zaak nog vervelender. Vermoed je dat de oude boekhouder daarom de samenwerking stop wil zetten?

Jackrussell
Topic Starter

#13 , 01 sep 2016 21:19

Dat gevoel heb ik nu wel. Er vielen wel wat puzzelstukjes in elkaar, naar mijn idee. Ik voel me toch wel erg gekloot. Een dikke factuur voor slecht en verkeerd advies met daarbij ook nog eens deze handelswijze met zwartepieten naar mij toe, niet reageren, niet correct opzeggen etc.

Ik ga het voor mezelf eens op papier zetten en dan zoals hier ook al werd aangeraden naar de IAB sturen. Eigenlijk zou ik ook alvast moeten aangeven dat ik eventuele schade op hem ga verhalen toch?

denlowie

#14 , 02 sep 2016 07:07

[quote="Jackrussell" Er vielen wel wat puzzelstukjes in elkaar, naar mijn idee. Ik voel me toch wel erg gekloot. Een dikke factuur voor slecht en verkeerd advies met daarbij ook nog eens deze handelswijze met zwartepieten naar mij toe, niet reageren, niet correct opzeggen etc.

[/quote]
Ik weet niet of je het hier ooit gelezen heeft maar ik heb reeds meermalen het volgende geschreven en ik denk dat het ook op je zaak van toepassing is !

Je moet steeds drie soorten mensen zeer goed controleren in het leven en dit is :

1/ je boekhouder

2/ je bank

3/ je advocaat !!

Doe je dit niet dan krijg je pech en het kost je centen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Topic Starter

#15 , 04 sep 2016 14:58

Ik heb hier nooit gelezen, maar het klopt wel. Alleen kun je daar bv. ook je verzekeringsagent aan toevoegen. Door schade en schande wel wijs geworden eigenlijk. Hoe vaak er niet tussen neus en lippen dingen worden toegezegd, die men dan achteraf glad vergeten is. Alles op papier tegenwoordig en telefoongesprekken neem ik op,

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”