Liquideren vennootschap - ideaal scenario bedrijfswagen

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Liquideren vennootschap - ideaal scenario bedrijfswagen

#1 , 28 jul 2016 14:12

Heb sinds eind januari 2012 een GCV. Met ups en downs had ik in 2014 eindelijk een goed jaar en me op het einde van dat jaar een bedrijfswagen gekocht (demowagen, Peugeot 3008 1.6 HDi , euro 5, 125 g CO²) die voor het eerst ingeschreven was op 1 augustus 2014. Daarvoor een autolening aan 1,99% afgesloten op naam van de vennootschap. 2015 begon ook goed maar halverwege 2015 kreeg ik een prachtig aanbod om fulltime in loondienst te werken bij één van mijn klanten. Aangenomen en nu een jaar verder merk ik dat de GCV meer geld kost dan wat hij nog oplevert. Dus wil ik hem liquidere. De vraag is: wat doe ik best met de bedrijfswagen? Op dit moment gebruikt mijn vrouw hem en wilt ze die wel overkopen van de vennootschap. Ik kreeg het advies om dit te doen aan een "kakprijs" en de vennootschap het verlies te laten slikken. Lijkt me echter dat dit voor problemen kan zorgen bij de fiscus?

Een andere optie is de wagen te verkopen aan derden en een nieuwe auto voor vrouwlief te kopen. De huidige rentes van autoleningen zitten aan 1,4-1,5%.

Graag jullie (ongezouten) mening :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Roeland
Berichten: 172

#2 , 28 jul 2016 15:13

Zou er een positief saldo overblijven na vereffening? Zoja, dan kan je de wagen uitkeren aan de vennoten in natura.

Zonee, dan moet je hem wel ten gelde maken om de schulden van de vennootschap te kunnen betalen. Je kan hem dan aan je vrouw verkopen, maar dit moet minstens aan de boekwaarde gebeuren. Idealiter vraag je bij een garage de restwaarde o papier en verkoop je hem vervolgens aan die waarde.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 28 jul 2016 15:21

Opties:

1. UItkeren in natura. Fiscaal zal er dan, normaal gezien, roerende voorheffing te betalen zijn (tenzij kapitaal voldoende zou zijn).

2. Verkopen aan jezelf of je vrouw (aan marktwaarde, natuurlijk).

3. Als je de auto niet wil houden, mogelijk verkopen aan een derde. Het "voordeel" hier is dat er dan natuurlijk ook minder discussie kan ontstaan met de fiscus over de prijs (tenzij je verkoopt voor een belachelijk lage prijs), wat wel sneller mogelijk is wanneer je de wagen aan jezelf verkoopt. Er valt bij zo'n transacties wel eens wat geld tussen schip en wal, wanneer de verkoopprijs extreem laag is.

Reclame

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#4 , 28 jul 2016 15:25

Bedankt voor de reacties. Er blijft inderdaad een positief saldo over na vereffening.

Boekwaarde en marktwaarde zijn wel 2 zeer verschillende zaken. Denk dat marktwaarde (afgaand op gelijkaardige advertenties op de website) rond de 16.000€ ligt, de boekwaarde bedraagt 11.700€ .

Roeland
Berichten: 172

#5 , 28 jul 2016 15:30

Als je een merkgarage op papier kunt laten zetten dat de marktwaarde volgens hen 11.700 EUR is, zal de fiscus daar in principe niet moeilijk over doen.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#6 , 28 jul 2016 16:01

Vrouwlief is een 2-tal weke terug naar garage gestapt en die vonden 13.000€ (incl BTW) geen verkeerde prijs, maar wilden daar toch niet meteen een offerte of iets dergelijks voor schrijven...

Roeland
Berichten: 172

#7 , 28 jul 2016 16:18

Normaal gezien zou een garage dat toch moeten kunnen bevestigen hoor. Ze moeten geen offerte schrijven, gewoon op papier verklaren dat zij de waarde van de wagen op 13.000 EUR incl. BTW schatten op basis van bvb. de staat, het aantal kilometers, de onderhoudshistoriek, ...

Heb dergelijke verklaring toch al vaak gezien, dus dit zou geen probleem mogen vormen...

schep
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 aug 2016 15:14

Eventueel een optie kan ook zijn om bv. langs Cardoen of dergelijke langs te gaan en een overnameprijs voor de wagen te vragen, zo heb je al iets op papier om de marktwaarde te staven.

De vraagprijzen op occasiewebsites zijn meestal iets boven de marktwaarde, aangezien de GCV geen garantie geeft bij de verkoop van de wagen.

Ik zou in ieder geval ook vermijden om de wagen te verkopen voor een peulschil aan u of uw echtgenote, dit is vragen om problemen. (Het hoeft uiteraard ook niet de maximumprijs te zijn.)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”