Pagina 1 van 1

In de praktijk

Geplaatst: 24 jun 2016 08:19
door Jommeke
De kogel is door de kerk...
Een VOF wordt mijn vennootschap.
Akte maken, registratie BTW, enz. zijn allemaal duidelijk. (zal trouwens met een sociaal bureau werken, genre Acerta...)

Maar paar praktische zaken :
- loon uitkeren als zaakvoerder : contract nodig? Welke formaliteiten? Soort zaakvoerdersovereenkomst nodig?
- forfaitaire onkostenvergoeding : idem
- storting kapitaal : welke formaliteiten? Of voldoende dat gewoon in de akte opgenomen is dat de vennoten X storten?

Andere tips?

Re: In de praktijk

Geplaatst: 24 jun 2016 11:13
door denlowie
Het beste is toch je kapitaal te storten op de bankrekening van de vennootschap.

Re: In de praktijk

Geplaatst: 13 jul 2016 11:53
door Jommeke
Nog even het volgende :

Volstort kapitaal door de beide vennoten (VOF) op rekening vennootschap. Gezien gebruik wensen te maken in de toekomst van 15% dividend, dus 18 550 EUR.

Daarna kan een deel van dit kapitaal direct als salaris aan de zaakvoerder teruggestort worden? Zelfs a la limiet volledig, onder de vorm van een "voorschot" voor het volledige (werk)jaar?

Re: In de praktijk

Geplaatst: 13 jul 2016 13:38
door Roeland
Dat kan, maar waarom zou je een VOF oprichten met 18.550 EUR kapitaal?? Dan kan je beter een BVBA oprichten en genieten van de beperkte aansprakelijkheid...

Anyway, kapitaal idd best een keer langs een rekening op naam van de vennootschap laten passeren met de vermelding "volstorting kapitaal". Daarna wordt het werkkapitaal van de vennootschap en kan je er in principe mee doen wat je wil. Al moet je uiteraard wel het belang van de vennootschap voor ogen houden.

Re: In de praktijk

Geplaatst: 14 jul 2016 10:51
door Jommeke
Bedankt Roeland.

VOF omwille van beperkte procedure (geen notaris, financieel plan, minder kosten, ed) en discretie (geen jaarrekening, ...).
Volstort met 18.550 omwille van 15% dividend (na 3 jaar).