Exodus bvba

Renault2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Exodus bvba

#1 , 17 mei 2016 22:18

Ikzelf bezit 49% aandelen in een bvba ( restaurant ). Door disputen heb ik geprobeerd mijn medevennoot (51%) uit te kopen omdat we komen niet overeen wat de prijs betreft. Hijzelf heeft geen interesse om voort te doen alleen dus ik zit in feite gevangen omdat ik slechts 49% bezit. Neem ik dan best ontslag als vennoot of wat zijn mijn opties???

Alvast bedankt!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2016 07:04

De vraag is wie gaat er u aandelen kopen als je er uit stapt?
Als je vennoot je niks geeft wat dan ??
De waarde van een aandeel is de waarde wat een er iemand wil voor geven , dus vraag en aanbod !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2016 10:12

...omdat we komen niet overeen wat de prijs betreft...
...wat zijn mijn opties???
Zoals denlowie zegt: énige optie is overeen komen wat prijs betreft. Als uw mede-aandeelhouder zijn aandelen absoluut niet wil verkopen, kan je hier niets aan doen. Maar wat wil hij? Hij wil zijn meerderheid van aandelen behouden in een bedrijf dat hij niet wil leiden? Da's een beetje contradictorisch, niet? Als hij de zaak niet wil verder zetten, waarom wil hij daar dan wel de meerderheid van de aandelen in blijven hebben? :?:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 24 mei 2016 12:06

Verkoop afdwingen via de rechtbank van jouw aandelen aan je zakenpartner of je zakenpartner verplichten zijn aandelen aan jou te verkopen. Voor elke sector bestaan standaardformules om de waarde van de aandelen te bepalen en staan los van wat eventueel in de statuten staat. De rechter kan een expert aanstellen om de waarde te laten bepalen.

Toon aan dat de continuïteit van de zaak in gevaar komt door onenigheid tussen jullie beiden of dat de administratieve verplichtingen niet nagekomen worden en stap naar een advocaat.

Jackrussell
Berichten: 701

#5 , 28 mei 2016 19:44

De mede-vennoot wil vermoedelijk de topicstarter "kloten". Rationele argumenten om zo te handelen lijken er immers niet te zijn. Zoals hierboven gezegd, kun je het beste naar een advocaat stappen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2016 10:47

De mede-vennoot wil vermoedelijk de topicstarter "kloten".
Ik heb ook zo de indruk, maar die persoon moet dan wel geld genoeg hebben, dat hij het ervoor over heeft dat zijn aandelen waardeloos worden? :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jackrussell
Berichten: 701

#7 , 30 mei 2016 21:57

De mede-vennoot wil vermoedelijk de topicstarter "kloten".
Ik heb ook zo de indruk, maar die persoon moet dan wel geld genoeg hebben, dat hij het ervoor over heeft dat zijn aandelen waardeloos worden? :roll:
Soms is de afgunst, frustratie of ruzie zo groot dat men zelfs bereid is om zelf ook mee in de put te vallen, zolang de ander er ook maar in valt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mei 2016 08:53

Als dat de ingesteldheid van de andere aandeelhouder is (wat best mogelijk is), zal de topic starter het nog lastig krijgen, vrees ik :-(.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jackrussell
Berichten: 701

#9 , 31 mei 2016 10:15

Als dat de ingesteldheid van de andere aandeelhouder is (wat best mogelijk is), zal de topic starter het nog lastig krijgen, vrees ik :-(.
Dat denk ik ook. Hij geeft ook aan dat er al disputen zijn geweest en ze komen er niet uit over de prijs, ondanks dat zijn compagnon niet verder wil doen. Dat klinkt niet gemakkelijk. Best een advocaat inschakelen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mei 2016 12:49

Het is niet zo simpel om een aandeelhouder met 51 percent te verplichtten om zijn aandelen te verkopen, zelfs de rechtbank zal het daar zeer moeilijk mee hebben
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”