Feitelijke vereniging

KIEKENS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Feitelijke vereniging

#1 , 13 apr 2016 19:17

Moet een feitelijke vereniging een boekhouding hebben, en kunnen voorleggen, en hebben sponsors bijvoorbeeld recht om te kijken wat ze met het ontvangen geld doen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 13 apr 2016 19:30

het woord zelf feitelijk zegt toch genoeg, dit zijn verenigingen waar ieder lid 100% verantwoordelijk is als er iets gebeurt, zeer veel van die verenigingen hebben totaal geen boekhouding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 13 apr 2016 20:12

Zijn jullie btw-plichtig?

Reclame

KIEKENS
Topic Starter

#4 , 14 apr 2016 08:35

Het gaat niet om mijn eigen vereniging, ik ben wel een vrijwillige sponsor, dus niet btw plichtig, het gaat om een vereniging die adoptie honden importeert

LeenW

#5 , 14 apr 2016 09:23

Dat is volgens mij wel aan de btw onderworpen, of bedoelt u dat ze onder de vrijstellingsregeling staan? Dan mogen ze een vereenvoudigde boekhouding voeren.

giserke

#6 , 14 apr 2016 09:41

Een feitelijke vereniging wordt beperkt gedoogd voor sociale en culturele doeleinden.
De inkomsten moeten direct aangewend worden voor de werking van de vereniging, en de in/uitgaven moeten in balans zijn.
Bij persoonlijke verrijking van leden vervalt de regeling van het gedoogbeleid voor feitelijke verenigingen.

Ze zijn allen hoofdelijk aansprakelijk, en zijn zelf verantwoordelijk voor de boekhouding.
Ze moeten die niet ter controle van de fiscus voorleggen. Ook niet aan derden.
Wat niet wil zeggen dat de fiscus de transacties niet opvolgt van dergelijke verenigingen. De banken zijn verplicht de gegevens door te spelen.
Wanneer er onregelmatigheden opduiken, gaan ze de leden van die vereniging wel op het matje roepen.

KIEKENS
Topic Starter

#7 , 14 apr 2016 16:42

Bedankt nu weet ik iets meer

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”