Pfff... VOF of BVBA

Jommeke
Topic Starter

Pfff... VOF of BVBA

#1 , 04 apr 2016 11:50

Los van de extra kost om een bvba op te richten (notariskosten, financieel plan, etc.) en verschil in werkingskosten (jaarrekening, ...), is het voordeel van een 'goedkope' vennnootschap (VOF) op te richten, toch te niet gedaan als je dividend wil uitkeren (aan 15%)?
Gezien om van dat 15% tarief gebruik te kunnen maken, je een volgestort kapitaal nodig hebt van minimum 18k €.
Dus ook in je VOF.

Klopt?

Dan zijn er toch nauwelijks nog voordelen van een VOF tov BVBA?
Volstortkapitaal heb je in beide gevallen nodig...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2016 12:08

Hoe je het ook draait of keert einde rit kommen al die vennootschapen op het zelfde uit, en is een vennootschap maar interessant om persoonlijke spullen veilig te stellen, en een wat minder belastingen die toch zeer miniem is einde rit, ik wil altijd simulaties zien van 30 jaar ver, een vennootschap en een éénmanszaak alles vergeleken einde de 30 jaar als men de vennootschap ontbind, hoeveel je persoonlijk overheb en hoeveel ja aan de staat heeft afgedragen, daar zal weinig verschil opzitten.
De staat is nu ook geen liefdadigheidsinstelling .

De vennootschap is het ideaal voor boekhouders die hebben daar het grootste belang bij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanse

#3 , 04 apr 2016 21:06

Beste,

Buiten de besparing op de oprichtingskosten en de jaarlijkse neerlegginskost heeft de vof idd geen voordeel meer tegenover de bvba als u met een dividend aan 15% wil werken.

Ik ben het met de opmerking van Lowie grotendeels eens over het fiscale luik tenzij u aanzienlijke sommen in een groepsverzekering steekt en deze nog over het gunstig belastingtarief blijven beschikken.

Reclame

Fortuin

#4 , 05 apr 2016 13:13

Indien u meerwaarden op aandelen kan realiseren door de verkoop van een vennootschap, dan is het verschil zeker aanzienlijk. Mensen die de fiscale verschillen niet zien tussen een vennootschap en de personenbelasting, zijn te weinig bezig met fiscaliteit. Slim gebruik van een vennootschap laat u bijvoorbeeld toe inkomsten uit "arbeid" om te vormen naar roerende en/of onroerende inkomsten die een lager belastingtarief genieten.

Het grootste voordeel van een VOF is discretie. De jaarrekening is niet publiek, dus men kan ook niet zien hoeveel omzet en/of winst u maakt.

thepolice

#5 , 08 mei 2016 18:18

Komt nog bij dat elke fout snel een bestuursfout is dus die bvba denk je voor niks in en als je ergens een tekort hebt zullen ze het komen halen, in je bvba of persoonlijk !

Staat is geen uil (liefdadigheidsinstelling)

Bv

Boekhouder 1 dag te laat met indienen -vraag me niet hoe ze erin slagen, al heb ik een vermoeden- (een grotere klant) uw dossier blijft liggen etc heeft vertraging voila U bent en blijft verantwoordelijk.

Je hoeft die 18K niet in 1x te leggen
Je kan dat oprichten met 1/3e dus een 6,2K oneffen
De rest kan je dan (met je winst en loon) later volstorten, vergeet dat aub niet !

ECHTER DIT IS THEORIE

In de praktijk zullen ze bij problemen zoeken naar fouten in management etc zodat je alsnog privé aansprakelijk bent.

En dan ben je -zogoed als- alles kwijt. Wie zegt dat ?! Praktijk ervaring met vallen en opstaan.

Het zijn geen debielen hé, die mensen hebben gestudeerd unief, eed afgelegd, en doen niks anders.

Hebben hier ook alles volstort en toch kloppen ze nog privé aan.

Leg me dat eens uit ?

thepolice

#6 , 08 mei 2016 18:23

Ik zou zelfs je vraag herstellen

Dus met 6000 euro is de bvba er...

Ja

En je draait bv een 2000 euro loon uit uw bvba

Dus je neemt loon op 2000

en poef JE VOLSTORT MET DAT LOON uw aandelen

(in de veronderstelling dat bv uw partner -want dat gaan ze ook vragen- van wat leef je dan)

Dus je neemt op

MEI LONEN 2000
VOLSTORTEN AANDELEN 2000

etc

Moet het eens proberen en zorgen voor problemen , wij zorgen soms met opzet voor problemen en hebben alle scenarios doorlopen ! Ik kan U zeggen, het zijn geen zotten !

Wel wat traag maar bon, de waarheid achterhaalt het wel

Je zou nu denken alle bestweters dat dacht ik ook ;-)

We keren elke maand bv 5000 euro loon uit

En we storten elke maand die 5000 terug en volstorten a volonté

En dan keren we loon uit via dividend immers die aandelen zijn na 3m toch volstort

Als je geen ZON cijfers in gedachte hebt

Begin een eenmanszaak zal simpelder zijn !

thepolice

#7 , 08 mei 2016 18:27

En al die berichten over MEER waarden, iemand met MEERwaarden zoekt andere alternatieven dan belgie !

Als je winst draait zou ik alvast mn hoofdzetel verplaatsen naar een gunstiger regime, naargelang uw activiteit.

TIP : Bij faling het enige dat je van BE zal krijgen is zo'n aalmoes a ratio 900 euro per maand om net je rekeningen nutsvoorzieningen

Waarvan de staat - U raad het al - uiteraard ook belangen (en dividend geniet)

Zo werkt het !

Gebruiken en gebruikt worden en uw vraag is verkeerd ! Jij wil geld - geld komt en geld gaat weg - heb er al genoeg gezien die dood waren met bergen geld, precies een drug dat geld.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”