BVBA aandeel

Babs
Topic Starter
Berichten: 3

BVBA aandeel

#1 , 23 nov 2007 16:24

Hoi,

Ik weet niet of ik het hier allemaal juist kan geformuleerd krijgen ... Het zit zo ...

Mijn man kan zich inkopen in een bestaande bvba, hij zou 10 % van aandelen kunnen kopen en mee in het bedrijf gaan werken (zelfstandige)

Is 10% van de aandelen voldoende om mee zeggenschap te hebben?

Wat indien het bedrijf failliet gaat, kunnen zijn privé bezittingen mee aansprakelijk gesteld worden (wij zijn getrouwd maar niet met een huwelijksconctract), moeten wij dan scheiden van tafel en bed?

Ik hoop dat ik voldoende informatie kan geven en dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen ...

Bedankt

B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 nov 2007 18:21

Beste,

10% is onvoldoende om medezeggingschap te hebben. Afhankelijk van de percentages die de andere vennoten hebben in de BVBA is 10ù in principe zelfs geen blokkeringsminderheid.

Naar aansprakelijkheid toe zit u best veilig: een BVBA heeft "rechtspersoonlijkheid", dit betekent dat het een eigen leven leidt en bijgevolg eigen rechten en eigen plichten heeft.
Binnen een BVBA zijn de vennoten beperkt aansprakelijk, namelijk: ze kunnen in principe enkel het bedrag "kwijt spelen" (bij faillissement) dat ze hebben "ingelegd".

Stel: uw man legt 5.000 EUR in, de BVBA gaat failliet en de BVBA heeft schulden van 250.000 EUR. Uw man zal in principe niks hoeven te betalen, hij is enkel en alleen zijn 5.000 EUR kwijt.

Babs
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 nov 2007 09:06

Beste Bart

Alvast bedankt voor je antwoord,

ik vind het toch een hele stap om van werknemer (gewoon in loonverband en wetende wat je elke maand op je rekening hebt staan, en welke voordelen van alle aard je hebt) naar zelfstandige te gaan, en wil me hierover dus zo veel mogelijk informeren ...
Zeker ook naar hospitalisatie, pensioen, verzekering ed...

Kan ik hiervoor het best contact opnemen met een notaris, of boekhouder, of waar kan ik terecht met mijn vragen?

Mvg
Babs

Reclame

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 nov 2007 22:07

Was ik van u, ik ging eens langs bij mijn lokaal UNIZO-kantoor (check hun website eens op http://www.unizo.be )

Babs
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 27 nov 2007 09:08

Bart


Ga ik zeker doen!! Bedankt voor de info!!

Mvg
Babs

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”