#1 , 17 feb 2016 08:51
Ben nieuw hier op dit forum. Hopelijk is dit de plek om een "second opinion" te krijgen op mijn situatie?
Ik ben van plan om mijn bvba te liquideren, na 12 jaar zelfstandig zaakvoerderschap. De markt lijkt leeg gebloed, en in alle eerlijkheid... ik ben (het) moe, en financieel hoeft het ook niet echt meer...
Nu stelt mijn boekhouder mij voor een keuze zonder al teveel in detail te willen (kunnen?) gaan over pro's en con's. Dus graag jullie visie hierop? Het gaat om deze alternatieven:
- Verder zelfstandige blijven, maar dan zonder inkomen en mits betaling van de minimum sociale kwartaalbijdrage (iets tussen de 700 en 800 EUR), of...
- Mij inschrijven bij de RVA als werkzoekende (wat ik eigenlijk niet meer wil zijn), en zo nog enkele maanden/jaren een werkloosheidsvergoeding ontvangen, gezien ik nog geen 15 jaar zelfstandig bezig ben, en daarvoor bediende was. Weet wel niet goed wat er dan (statutair) gebeurt, als men mij zal schorsen?
Hoe zit het met de opbouw van pensioenrechten in beide gevallen? (Vooral in het 2de geval, na de schorsing)?
Zijn er nog andere valkuilen, risico's,... waar ik nu al beter weet van heb, en best rekening mee hou?
Zijn er nog andere scenario's mogelijk, naast de vermelde twee?
Benieuwd wat ik voor input kan krijgen op dit forum...