Wat NA de vennootschap?

Bartjeuh
Topic Starter

Wat NA de vennootschap?

#1 , 17 feb 2016 08:51

Ben nieuw hier op dit forum. Hopelijk is dit de plek om een "second opinion" te krijgen op mijn situatie?

Ik ben van plan om mijn bvba te liquideren, na 12 jaar zelfstandig zaakvoerderschap. De markt lijkt leeg gebloed, en in alle eerlijkheid... ik ben (het) moe, en financieel hoeft het ook niet echt meer...

Nu stelt mijn boekhouder mij voor een keuze zonder al teveel in detail te willen (kunnen?) gaan over pro's en con's. Dus graag jullie visie hierop? Het gaat om deze alternatieven:

- Verder zelfstandige blijven, maar dan zonder inkomen en mits betaling van de minimum sociale kwartaalbijdrage (iets tussen de 700 en 800 EUR), of...
- Mij inschrijven bij de RVA als werkzoekende (wat ik eigenlijk niet meer wil zijn), en zo nog enkele maanden/jaren een werkloosheidsvergoeding ontvangen, gezien ik nog geen 15 jaar zelfstandig bezig ben, en daarvoor bediende was. Weet wel niet goed wat er dan (statutair) gebeurt, als men mij zal schorsen?

Hoe zit het met de opbouw van pensioenrechten in beide gevallen? (Vooral in het 2de geval, na de schorsing)?
Zijn er nog andere valkuilen, risico's,... waar ik nu al beter weet van heb, en best rekening mee hou?
Zijn er nog andere scenario's mogelijk, naast de vermelde twee?

Benieuwd wat ik voor input kan krijgen op dit forum...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartjeuh
Topic Starter

#2 , 18 feb 2016 18:03

Mmmmmm, weinig reactie hier. Dooie boel dit forum?

artemis

#3 , 18 feb 2016 18:21

ik ben (het) moe, en financieel hoeft het ook niet echt meer...
In feite wil en kan je gaan rentenieren.
Dan kan je je inderdaad inschrijven als zelfstandige zonder inkomen (= met minimuminkomen/laagste schijf), kost nu exact 720,65 euro per kwartaal (bij Acerta). Je blijft in orde met mutualiteit en je doet verder aan pensioenopbouw.
Mij inschrijven bij de RVA als werkzoekende (wat ik eigenlijk niet meer wil zijn), en zo nog enkele maanden/jaren een werkloosheidsvergoeding ontvangen
Zou in uw situatie zeer oneerlijk en onethisch zijn.

Ga voor het eerste.

Reclame

Bartjeuh
Topic Starter

#4 , 18 feb 2016 22:04

Oneerlijk en onethisch? Na al die tienduizenden euro's sociale bijdragen die ik de voorbije 40 jaar betaald heb?

Fortuin

#5 , 18 feb 2016 22:45

Ik ben (het) moe, en financieel hoeft het ook niet echt meer...
In goede of slechte zin? Heeft u voldoende vermogen opgebouwd om (deels) met te rentenieren of net omgekeerd ("het sop is de kolen niet meer waard")?

Bartjeuh
Topic Starter

#6 , 19 feb 2016 07:53

In goede zin. We hebben (gelukkig al) voldoende vermogen opgebouwd.

Fortuin

#7 , 19 feb 2016 12:02

Los van de ethische situatie (hier spreek ik mij niet over uit) denk ik dat u best opteert voor situatie 1. Waarom?

1. Geen idee hoelang u een werkloosheidsuitkering kan ontvangen, maar ik veronderstel dat dat geen jaren zal zijn. U zal moeten aantonen etc dat u naar werk zoekt. Paar maanden hooguit?

2. Eerlijk, als je wat geld hebt, wil je daar dan echt met te maken hebben? Al die zever: werklozenkaart binnenbrengen, uitnodigingen bij de RVA en VDAB, bewijzen leveren van het zoeken naar werk, etc etc.

Persoonlijk zou het geld me dat niet waard zijn. Maar u zou het natuurlijk voor 3-6-9 maanden kunnen doen, tot ze écht beginnen controleren. Maarja, dan moet je daarna weer je statuut wijzigingen -> tijdverspilling alom.

Dat gezegd zijnde; stel dat u bijvoorbeeld jaarlijks €50.000 kan verdienen uit belastingvrije meerwaarden uit aandelen. Volgens mij schuilt hier een mogelijk fiscale valkuil - meerwaarden zijn vrijgesteld van belasting wanneer deze binnen het normaal beheer van privé vermogen vallen / geen beroepsinkomsten zijn. Indien u echter officieel "rentenier" bent, kan de administratie mogelijk argumenteren dat uw investeringen beroepsinkomsten zijn.

Mogelijk is het geen slecht idee om na liquidatie van de BVBA een nieuwe vennootschap op richten en daarin bepaalde vermogensbestanddelen in te brengen (bvb. wat vastgoed). Dan kan u zichzelf een kleine bezoldiging uitkeren (bv. €12.000 per jaar, boek desnoods op de rekening courant). De belasting daarop zal miniem zijn (paar €100 + minimum sociale zekerheid). Uw beroep is echter dan nog steeds officieel bedrijfsleider. Mogelijke dividenden zouden tevens belastbaar zijn aan 15% ipv. 27%. Zo kan u tevens een stevig overdraagbaar verlies opbouwen, dat mogelijke meerwaardebelasting bij verkoop compenseert.

Misschien eens een fiscaal advocaat consulteren? Boekhouders zijn soms niet 100% op de hoogte van de fiscale wetten

Bartjeuh
Topic Starter

#8 , 19 feb 2016 12:19

Mijn boekhouder beweert dat mensen in de situatie nr. 2 zelden of nooit nog geschrapt worden, zeker gezien hun leeftijd. En het begint bij 1800/maand tot minimaal 1100/maand. Dat is toch geen kattepis, hee...
Ik neig dan ook meer en meer naar alternatief nr. 2.
Ik heb ook geen meerwaarden, want geen aandelen. Gewoon een bedrag op'de rekening dat mij zou moeten toelaten om tot aan de pensioenleeftijd mijn huidig levensniveau te behouden. Ik denk dus niet dat ik nog veel te maken kan krijgen met "de administratie"...

Fortuin

#9 , 19 feb 2016 12:34

Eerlijkheidshalve moet u zichzelf natuurlijk wel de vraag stellen hoe goed uw boekhouder u daarin kan adviseren - tenzij hij zelf 10 jaar werklozensteun getrokken heeft lijkt me dit moeilijk. :-)

Hoeveel jaar heb je nog te gaan tot je pensioen? Mogelijk is het geen slecht idee als je gewoon je kapitaal kan opleven ipv. te investeren en van meewaarden te leven. Maar dan kan je volgens mij wel niet altijd gaan en staan waar je wil (volgens mij kan je op vrij korte termijn opgeroepen worden). Wel natuurlijk rekening houden dat je dit misschien _niet_ kan doen tot je pensioen (schorsing, etc)

Wat zijn de verschillen bij pensioenopbouw tussen de twee opties? Dat is mogelijk nog belangrijk.

Bartjeuh
Topic Starter

#10 , 19 feb 2016 14:32

Ja, die eventuele verschillen in pensioenopbouw was een onderdeel van mijn vragen. Iemand met raad in dit verband?

Jackrussell

#11 , 19 feb 2016 16:42

Ik zou gaan voor optie 1. Door zelfstandige te blijven, bouw je pensioen op en ben je in orde met de mutualiteit. Ongeveer 700 euro per kwartaal is daarvoor 'n redelijk bedrag.

Optie 2 vind ik niet onethisch. U heeft al meer dan genoeg belasting betaald, veel meer dan menig uitkeringstrekker ooit zal betalen. Ik zou echter niet veel zin hebben in al het gezever dat erbij komt kijken.

Bartjeuh
Topic Starter

#12 , 20 feb 2016 10:53

In optie 2 zou je ook pensioenrechten opbouwen, heb ik gehoord. Klopt dat?
En om in orde te zijn met de mutualiteit volstaat het toch om je lidgeld te blijven betalen?

Jackrussell

#13 , 20 feb 2016 11:36

In optie 2 zou je ook pensioenrechten opbouwen, heb ik gehoord. Klopt dat?
En om in orde te zijn met de mutualiteit volstaat het toch om je lidgeld te blijven betalen?
Dat eerste weet ik niet zeker. Dat tweede is niet zo. Nu betaal je ook over je inkomen een deel. Daar bovenop betaal je lidgeld. Dat deel over je inkomen zal ook straks ergens vandaan moeten komen. Met die € 700 per kwartaal, ben je wel in orde met de mutualiteit want daar zit de bijdragen (los van je ledenbijdrage) bij inbegrepen.

Bartjeuh
Topic Starter

#14 , 20 feb 2016 14:35

Je betaalt over je inkomen een deel?
Wel, dat zal dan een deel op een inkomen van 0 (nul) euro worden....

Jackrussell

#15 , 20 feb 2016 18:58

Je betaalt over je inkomen een deel?
Wel, dat zal dan een deel op een inkomen van 0 (nul) euro worden....
Betalen moet je toch of je moet je ten laste van iemand inschrijven.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”