Pagina 1 van 1

in loondienst en bvba oprichten

Geplaatst: 10 jan 2016 13:26
door jonaswou
Hoi Allen,

Nu zit het zo ik ga kortelings een bvba oprichten, kan ik dan nog in loondienst werken voor een tijdje (enkele maanden) totdat mijn bvba deftig is opgestart? Ik ben ook geen rechtstreeks concurrent voor het bedrijf waar ik nu werk.

Als mijn eerste activiteit (inkomsten en uitgaven) voor de bvba pas in juni begint te lopen, dien ik dan al een boekhouder in dienst te hebben of mij aan andere vaste kosten te mogen verwachten (ik hoef niets te huren of geen arbeiders in dienst te nemen) of sociale bijdragen te betalen?

Alvast bedankt,

Jonas

Re: in loondienst en bvba oprichten

Geplaatst: 10 jan 2016 17:17
door denlowie
Ja je mag een BVBA hebben als je in loondienst werkt, en als zaakvoerder zal je vanaf je bvba ingeschreven is sociale bijdragen als zelfstandige moeten betalen en ook voor de BVBA hun bijdrage, jij kan voor het begin een vrijstelling aanvragen tot wanneer de bvba volop werkt.

je zal ook vanaf het begin je provincie belastingen moeten betalen voor de BVBA

En voor een BVBA neem je toch vanaf het begin reeds een boekhouder.

Re: in loondienst en bvba oprichten

Geplaatst: 10 jan 2016 17:59
door jonaswou
bedankt voor je antwoord.
je betaald 22 procent sociale bijdragen op je inkomsten, maar als er geen activiteit is heb ik ook geen inkomsten en betaal ik voor die maanden toch ook geen sociale belastingen?
Inderdaad provincie belastingen dien ik wel te betalen is enkel op de vestiging.

i.v.m. de boekhouder: gezien de eerste maanden slechts zeer weinig facturen gaan zijn zou ik natuurlijk wel via een uurloon willen betalen, of zit ik steeds met vaste maandelijkse tarieven?

Al erg bedankt!

Re: in loondienst en bvba oprichten

Geplaatst: 10 jan 2016 18:14
door denlowie
je betaald 22 procent sociale bijdragen op je inkomsten, maar als er geen activiteit is heb ik ook geen inkomsten en betaal ik voor die maanden toch ook geen sociale belastingen?
Inderdaad provincie belastingen dien ik wel te betalen is enkel op de vestiging.

i.v.m. de boekhouder: gezien de eerste maanden slechts zeer weinig facturen gaan zijn zou ik natuurlijk wel via een uurloon willen betalen, of zit ik steeds met vaste maandelijkse tarieven?

Al erg bedankt!
Wat die 22 procent sociale bijdragen betreft, er is wel een minimum bijdrage te betalen, maar als je niks verdiend kan je een vrijstelling aanvragen zolang je nog in loondienst werkt , nadien moet je het minimum betalen.

veel boekhouders werken met uurlonen.

Re: in loondienst en bvba oprichten

Geplaatst: 10 jan 2016 19:05
door jonaswou
als ik het even op een rijtje zet, kom ik tot het volgende;

-provinciebelastingen zijn maar zeer miniem zie ik, stel dat ik een deel van mijn woning gebruik als kantoor gerbuik, pak 25 vierkante meter. iets van een € 70 per jaar.

-vennootschapsbijdrage dien ik ook jaarlijks te betalen dit is een €350 .

-sociale bijdrage voor starters €75,20 per kwartaal indien in bijberoep (wat het geval is als ik nog voor een bedrijf als bediende in loondienst werk).

-boekhouder in uurloon.

zie ik nog iets over het hoofd?

Re: in loondienst en bvba oprichten

Geplaatst: 11 jan 2016 02:27
door Fortuin
Opmerking: een "nieuwe" zelfstandige kan normaal gezien de eerste 3 jaar vrijstelling krijgen van de vennootschapsbijdrage.

Indien de maatschappelijke zetel niet bij je thuis kan staan: een (klein) kantoor (met zetelvestiging). Bij huurhuizen wilt de huisbaas soms geen vennootschappen gevestigd in zijn/haar pand.

Re: in loondienst en bvba oprichten

Geplaatst: 11 jan 2016 16:01
door jef007
gaat uw BVBA beschouwd worden als "bijberoep?? ( sociale bijdragen)

Re: in loondienst en bvba oprichten

Geplaatst: 11 jan 2016 16:05
door giserke
Vraag aan TS, waarom kies je direct voor een BVBA en niet eerst voor een eenmanszaak? Moet je zware investeringen doen?

Re: in loondienst en bvba oprichten

Geplaatst: 11 jan 2016 20:25
door jonaswou
Is een kwestie van overgang, hoogstens enkele maanden. Ik moet eerst mijn projecten "werken" binnenhalen, dit kan soms enkele weken duren afhankelijk van de projecten.
Daarna wil ik pas volledig in de bvba stappen.

Bedoeling is dat ik een 2 a 3 tal ploegen van 3a 4 buitenlandse personen per ploeg in de bouw tewerkstel.
zij werken voor mij als onderaanneming zeg maar, niet als arbeider, zei sturen mij wekelijks een factuur welke ik dan de week erop, na goedkeuring vorderingsstaat, betaal.

Ik heb hiervoor een zekere uitstraling nodig naar de grote bouwbedrijven, daarom een bvba.

Ik dien ook wekelijks mijn OA's te betalen zoals juist vermeld, en in de bouw geld normaal factuur betalen 60 dagen einde maand. (vb als ik naar de hoofdaannemer een factuur stuur op 15 maart, dat deze pas eind mei op mijn rekening wordt gestort.
Natuurlijk kan je een korting geven voor contante betaling van paar procent voor betalingen binnen de +- 2 weken.
Maar dit is natuurlijk afhankelijk voor welk bedrijf ik de eerste werken onderaannemingswerken binnenhaal.


Ik heb hierdoor in het slechtste geval "als ik ruil 2 maand dien voor te schieten" een buffer nodig van 60 a 70 duizend euro. Ik kan zelf +20 000 inbrengen( dus zeker het minimumstartkapitaal van 18600 euro)
Rest zal ik dus tijdelijk willen financieren door een startplus lening (3 procent rente) maar welke soort waarborg dien ik dan te geven (buiten een duidelijk financieel plan?) om toch in de worstcase scenario (2 maand voorschieten) te kunnen overleven. iemand ervaring met deze startlening +?

P.S. ik ben zelf ruim 3j werfleider in de bouw (opleiding bouwkundig ingenieur), ook ken ik alle marktprijzen, concurrenntie e.d. omdat ik er zelf dagelijks midden in sta. Ook ben ik op de hoogte van de formaliteiten van Limosa meldingen en A1 documenten voor mijn buitenlandse onderaannemers.

Alvast bedankt,

Jonas