vraag over boekhouders/zaak

didivdt
Topic Starter

vraag over boekhouders/zaak

#1 , 21 dec 2015 18:25

Hallo

Wij zijn 2 maand geleden in een faillisement gestapt omdat onze zaak serieus berg af gingen en niks meer konden betalen .

Er is een curator aangesteld die alles regelt .
nu zijn we door haar teweten gekomen dat onze 1ste boekhouder ook de zelfde boekhouder was van de vorige eigenaar .
Deze boekhouder heeft een mooi plan opgesteld dat heel groeiend leek te zijn ....
We kregen mee moeite een afspraak en we betaalde heel veel aan hem .
blijkbaar had hij ons moeten weigeren toen we de zaak wouden overnemen . Klopt dit ?
Kunnen we hier iets aan doen ?
Het was een éénmanszaak , vele schulden, ...
Nu hebben we een eigendom dat beschreven staat als gelijke parten zowel van mij als mijn partner . Ze kunnen ons huis blijkbaar afnemen omdat we wettelijk samenwonen zijn. Onze persoonlijke auto hebben ze ook al in beslag genomen omdat het voertuig op mijn partner haar naam stond . Onze inboedel staat ook opgeschreven maar dat zouden we kunnen terug kopen voor 250 euro ? Hallo het is wel ons eigen gerief he !!

Wie kan ons raad geven ? Want ik zie het stillaan niet meer zitten !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 dec 2015 18:51

U bent de ondernemer. De boekhouder is dat niet en moet daarom ook geen ondernemersverantwoordelijkheid dragen.
Hij moet enkel een correcte boekhouding voeren die de informatie hem beschikbaar gesteld door de ondernemer weerspiegelt.

Van wie is die eenmanszaak? Indien van beiden dan zijn jullie samen aansprakelijk voor de schulden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

didivdt
Topic Starter

#3 , 21 dec 2015 19:28

De zaak is van mijn vriendin . Ik heb enkel meegetekend voor de lening bij de bank .
wij zijn wettelijk samenwonend ,ze kunnen geen loonsbeslag doen bij mij zegt de curator ... maar ze kunnen wel mijn deel van het huis afnemen en mij inboedel ??? Klinkt toch niet logisch !!!

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 dec 2015 19:29

Hallo

.
blijkbaar had hij ons moeten weigeren toen we de zaak wouden overnemen . Klopt dit ?
Kunnen we hier iets aan doen ?
Neen !!
De handelaar is altijd zelf voor 100% verantwoordelijk voor zijn boekhouding, en waarom zou hij jullie moeten weigeren , als jullie betalen zijn jullie een klant zoals een andere.
Onze inboedel staat ook opgeschreven maar dat zouden we kunnen terug kopen voor 250 euro ? Hallo het is wel ons eigen gerief he !!
Het zijn wel jullie schulden hé.

Jullie hebben toch nooit de schulden van de vorige eigenaar over genomen ,,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2015 19:31

Ik heb enkel meegetekend voor de lening bij de bank .
Klinkt toch niet logisch !!!
U heeft mee getekend voor de lening van de bank en dan kan men je deel opeisen, zelfs met loonbeslag , of verkoop van je eigendom!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”