Ik ben in september aangesteld als penningmeester van ons Jeugdhuis.
Onze vorige penningmeester heeft ons zwaar in de steek gelaten en heeft mij alle inkomende en uitgaande facturen gegeven. (zegt ze)
Dit zijn er volgens mij veel te weinig, maar daar gaat deze vraag niet over.
Bij de boeken die ze me gaf zat er een mapje "nog te betalen facturen". Dit waren 10 facturen van onze brouwer. Ik heb met onze brouwer gebeld en hij vertelde me dat wij 51 achterstallige facturenhebben , die al dateren van januari 2006, wat komt op een bedrag van 33000 EUR. Wij zijn een klein jeugdhuis en het is voor ons onmogelijk voor ons om dit bedrag te betalen.
Is er een gevolmachtigde beheerder (of analoog)?
Is er een schriftelijk contract met de brouwer?
Welk bedrag staat op de balans van 31/12/2006 als schuld tegenover de brouwer?
Mijn vragen zijn:
- Is onze oude penningmeester hiervoor aansprakelijk?
Ja, maar wel eventueel samen met de gevolmachtigde beheerder en/of de Raad van Bestuur. Dat hangt van de wijze en periodiciteit van financiële verslaggeving binnen uw bestuur.
- Is de brouwer aansprakelijk omdat hij ons nooit rappels heeft gestuurd? Welke regeling stellen jullie voor dat wij met hem treffen? Ons contract loopt tot 2013 wat komt op een maandelijkse storting van 500EUR, wat wij niet aankunnen...
Als hij geen in gebreke stelling heeft gestuurd aan de gevolmachtigde beheerder (of analoog), dan staat hij zwak om alles op te eisen.
- Is het huidig bestuur in geval van faillisement aansprakelijk en moeten zij dit geld uit hun eigen zak betalen?
Dat hangt af van de context en de bewoordingen van de statuten. Bestuurders kunnen persoonlijk aansprakelijk gesteld worden indien er sprake is van "bedrieglijk" faillissement (= strafrechtelijke procedure).
Bemerking:
Uit persoonlijke ervaring (vijf jaar als penningmeester en één van de twee gevolmachtigde beheerders in een jeugdhuis in oprichting in de jaren 70) weet ik dat de interne financiële rapportering & relaties met de bouwer essentieel zijn in de context van een jeugdhuis. Ik werkte met een zeer strikte maar zeer klassieke methode. Geen problemen met cash-flow, negatief kapitaal e.d. . Wel hadden we een goed mondeling contract met de brouwer. Mijn eerste opvolger was relaxer. Resultaat: enorm verlies. Na twee jaar werd mijn methode terug gevolgd.
Suggestie, op basis van de door U vermelde gegevens:
1. bepaal dringend de exacte EN volledige flow van ontvangsten en uitgaven van jouw jeugdhuis op jaarbasis.
2. stel een strikt maar constructief toezicht in op de interne werking van de bar.
3. bekom een zeer tijdelijke bevriezing van het verleden vanwege de brouwer en spreek een werkwijze van facturering af voor de toekomst.
4. eens je de financiële toestand van het jeugdhuis onder controle heb, bepaal dan de intern mogelijkheden om alle schulden te betalen.
5. kom daarna samen met de brouwer voor de opstelling van een afbetalingplan van de vaststaande facturen, voor waren die effectief geleverd en niet betaald zijn. Heb minstens drie berekende voorstellen, w.o. één het faillissement van de vzw (met zijn gevolgen).