Aansprakelijkheid door financiële fouten

Pitou
Topic Starter
Berichten: 3

Aansprakelijkheid door financiële fouten

#1 , 08 nov 2007 10:30

Ik ben in september aangesteld als penningmeester van ons Jeugdhuis.
Onze vorige penningmeester heeft ons zwaar in de steek gelaten en heeft mij alle inkomende en uitgaande facturen gegeven. (zegt ze)
Dit zijn er volgens mij veel te weinig, maar daar gaat deze vraag niet over.

Bij de boeken die ze me gaf zat er een mapje "nog te betalen facturen". Dit waren 10 facturen van onze brouwer. Ik heb met onze brouwer gebeld en hij vertelde me dat wij 51 achterstallige facturenhebben , die al dateren van januari 2006, wat komt op een bedrag van 33000 EUR. Wij zijn een klein jeugdhuis en het is voor ons onmogelijk voor ons om dit bedrag te betalen.

Mijn vragen zijn:
- Is onze oude penningmeester hiervoor aansprakelijk?
- Is de brouwer aansprakelijk omdat hij ons nooit rappels heeft gestuurd? Welke regeling stellen jullie voor dat wij met hem treffen? Ons contract loopt tot 2013 wat komt op een maandelijkse storting van 500EUR, wat wij niet aankunnen...
- Is het huidig bestuur in geval van faillisement aansprakelijk en moeten zij dit geld uit hun eigen zak betalen?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 08 nov 2007 11:14

Ik ben in september aangesteld als penningmeester van ons Jeugdhuis.
Onze vorige penningmeester heeft ons zwaar in de steek gelaten en heeft mij alle inkomende en uitgaande facturen gegeven. (zegt ze)
Dit zijn er volgens mij veel te weinig, maar daar gaat deze vraag niet over.

Bij de boeken die ze me gaf zat er een mapje "nog te betalen facturen". Dit waren 10 facturen van onze brouwer. Ik heb met onze brouwer gebeld en hij vertelde me dat wij 51 achterstallige facturenhebben , die al dateren van januari 2006, wat komt op een bedrag van 33000 EUR. Wij zijn een klein jeugdhuis en het is voor ons onmogelijk voor ons om dit bedrag te betalen.
Is er een gevolmachtigde beheerder (of analoog)?
Is er een schriftelijk contract met de brouwer?
Welk bedrag staat op de balans van 31/12/2006 als schuld tegenover de brouwer?
Mijn vragen zijn:
- Is onze oude penningmeester hiervoor aansprakelijk?
Ja, maar wel eventueel samen met de gevolmachtigde beheerder en/of de Raad van Bestuur. Dat hangt van de wijze en periodiciteit van financiële verslaggeving binnen uw bestuur.
- Is de brouwer aansprakelijk omdat hij ons nooit rappels heeft gestuurd? Welke regeling stellen jullie voor dat wij met hem treffen? Ons contract loopt tot 2013 wat komt op een maandelijkse storting van 500EUR, wat wij niet aankunnen...
Als hij geen in gebreke stelling heeft gestuurd aan de gevolmachtigde beheerder (of analoog), dan staat hij zwak om alles op te eisen.
- Is het huidig bestuur in geval van faillisement aansprakelijk en moeten zij dit geld uit hun eigen zak betalen?
Dat hangt af van de context en de bewoordingen van de statuten. Bestuurders kunnen persoonlijk aansprakelijk gesteld worden indien er sprake is van "bedrieglijk" faillissement (= strafrechtelijke procedure).

Bemerking:
Uit persoonlijke ervaring (vijf jaar als penningmeester en één van de twee gevolmachtigde beheerders in een jeugdhuis in oprichting in de jaren 70) weet ik dat de interne financiële rapportering & relaties met de bouwer essentieel zijn in de context van een jeugdhuis. Ik werkte met een zeer strikte maar zeer klassieke methode. Geen problemen met cash-flow, negatief kapitaal e.d. . Wel hadden we een goed mondeling contract met de brouwer. Mijn eerste opvolger was relaxer. Resultaat: enorm verlies. Na twee jaar werd mijn methode terug gevolgd.

Suggestie, op basis van de door U vermelde gegevens:
1. bepaal dringend de exacte EN volledige flow van ontvangsten en uitgaven van jouw jeugdhuis op jaarbasis.
2. stel een strikt maar constructief toezicht in op de interne werking van de bar.
3. bekom een zeer tijdelijke bevriezing van het verleden vanwege de brouwer en spreek een werkwijze van facturering af voor de toekomst.
4. eens je de financiële toestand van het jeugdhuis onder controle heb, bepaal dan de intern mogelijkheden om alle schulden te betalen.
5. kom daarna samen met de brouwer voor de opstelling van een afbetalingplan van de vaststaande facturen, voor waren die effectief geleverd en niet betaald zijn. Heb minstens drie berekende voorstellen, w.o. één het faillissement van de vzw (met zijn gevolgen).

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 09 nov 2007 11:04

Indien het Jeugdhuis geen rechtspersoonlijkheid heeft(=een maatschap is) dan geldt:
“Art.52.De vennoten van een maatschap zijn ten aanzien van derden verbonden, hetzij voor een gelijk deel, wanneer de vennootschap een burgerlijk doel heeft, hetzij hoofdelijk, wanneer zij een handelsdoel heeft. Van deze aansprakelijkheid kan niet worden afgeweken dan door een uitdrukkelijk beding in de met derden gesloten akte.”(Wetboek van Vennootschappen 7 mei 1999).

Indien het Jeugdhuis wel rechtspersoonlijkheid heeft(=een vzw is) dan geldt:
“Art.2bis.Onverminderd de artikelen 3, § 2, en 11, gaan de leden in die hoedanigheid geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat.Art.14.De vereniging is aansprakelijk voor de fouten die kunnen worden toegerekend aan haar aangestelden of aan de organen waardoor zij handelt.”(27 JUNI 1921. - [Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk).

De brouwer is niet aansprakelijk omdat hij u nooit rappels heeft gestuurd.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.2.De koopman die op duurzame wijze heeft opgehouden te betalen en wiens krediet geschokt is, bevindt zich in staat van faillissement”(Faillissementswet 8 augustus 1997).

“Art.1.Kooplieden zijn zij die daden uitoefenen, bij de wet daden van koophandel genoemd, en daarvan, hoofdzakelijk of aanvullend, hun gewoon beroep maken.Art.2.Onder daden van koophandel verstaat de wet:- elke aankoop van voedingsmiddelen en koopwaren om die, al dan niet na bewerking of verwerking, weder te verkopen of om het gebruik ervan te verhuren...”(10 SEPTEMBER 1807. - WETBOEK VAN KOOPHANDEL : BOEK I. _ Koophandel in het algemeen).

Onderzoek dus vooraf of uw Jeugdhuis de hoedanigheid van ‘koopman’ bezit.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Pitou
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 09 nov 2007 15:43

Alvast bedankt voor de hulp.

Wat zouden jullie voorstellen dat we nu doen?

Eerst zien hoeveel de gemiddelde omzet van een maand is om dan conclusies te trekken bij een eventuele afbetaling? We hebben een contract tot 2013 bij de brouwer. Stel dat het komt tot een maandelijkse afbetaling dan gaat dat wel over 500€ per maand wat natuurlijk verschrikkelijk veel is voor ons.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 10 nov 2007 13:07

Pitou,

Heeft het jeugdhuis het statuut van VZW of niet ???

Pitou
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 10 nov 2007 13:51

Wij zijn een VZW ja. Het is wel de Gemeente die baas is over de gebouwen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 12 nov 2007 23:14

Waarschijnlijk is de VZW lid van één of andere jeugdhuisfederatie. Ga bij hun juridische dienst ten rade over het aspect "koopmanschap".

Check met hen één voor één de uittreksels, opgegen door demoor, af.

Bepaal daarna, eventueel samen met hen, de mogelijke opties van de vzw. En laat het bestuur, met kennis van zaken, de keuze maken.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”