Wil van mijn vennoot

Filip joly
Topic Starter

Wil van mijn vennoot

#1 , 05 nov 2015 18:24

Stel er zijn 2 vennoten ikzelf en iemand anders . We hebben elk 50% van de aandelen in ons bedrijf een bvba.
Onze vennootschap heeft een contract met een bedrijf waarvan wij hun naam, product e.d. Mogen gebruiken.
Wij keren onszelf een maandsalaris uit + commissies die we verdienen op de verkoop.
Mijn vennoot doet geen klop meer en beseft de ernst van de terugloop in zaken niet. Er is volgens hem geen probleem. Hij is depri en wil ook niet thuis blijven of zich laten helpen.
Ik kan het niet langer aanzien en wens mijn bedrijf te redden.
Wat kan ik doen?
Ik wil de aandelen overkopen maar wat is mijn alternatief als hij dat niet ziet zitten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 nov 2015 11:14

“Art.334.Eén of meer vennoten die gezamenlijk aandelen bezitten die 30 % vertegenwoordigen van de stemmen verbonden aan het geheel van de bestaande effecten, of aandelen waarvan de nominale waarde of de fractiewaarde 30 % van het kapitaal van de vennootschap vertegenwoordigt, kunnen om gegronde redenen in rechte vorderen dat een vennoot zijn aandelen aan de eisers overdraagt...Art.335 De vordering wordt ingeleid bij de voorzitter van de rechtbank van koophandel van het gerechtelijk arrondissement waar de zetel van de vennootschap is gevestigd; deze houdt zitting zoals in kort geding. De vennootschap moet worden gedagvaard om te verschijnen. Indien zulks niet geschiedt, verdaagt de rechter de zaak naar een nabije datum. De vennootschap verwittigt op haar beurt de overige vennoten.”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”