Hoi,
Ik wist niet zeker of het onder deze topic moest dus indien verkeerd hoor ik het graag.
Ik heb een nogal onorthodoxe vraag. Ik heb een werkvennootschap en patrimonium vennootschap. In 2010 werkte ik als aandeelhouder van een andere nv en kocht ik via patrimonium vennootschap een pand in Vlaams Brabant waar ik ging wonen samen met gezin. Pand is te duur gekocht. We wisten dit maar is redelijk uniek gelegen vastgoed en we hoopten dit via verbouwing in orde te brengen.
Long story short: vader had 2 weken voor verlijden akte zwaar ongeval en is verlamd. Verbouwing die ik samen met hem ging uitvoeren ging uiteraard niet meer door. Daarnaast namen we in 7 haasten mijn ouders hun bedrijf in Antwerpen over. Al snel was duidelijk dat dagelijkse trip op en af niet haalbaar was ( zaak 6 dagen per week open dus 6 keer per week 140km om te gaan slapen).
We verhuisden naar een app van mijn ouders in Antwerpen zodat we kinderen al in de buurt van ons bedrijf naar school konden laten gaan en planden ondertussen verkoop pand Vlaams Brabant. En daar begon het mis te lopen.
Een paar gegevens:
Zonnevreemd ( hoeve van 1895 en we vallen net buiten woonzone en zitten in waardevol agrarisch gebied)
Pand staat 3 jaar leeg
Leegstand heeft dit opgemerkt en we krijgen vanaf 2016 leegstandsbelasting
Bouwovertreding. Geen vordering tot afbraak en men heeft me mondeling gezegd niet verder te willen gaan ( illegale carport van vorige eigenaar)
pand is momenteel het openstaand kapitaal niet waard. Het is "bewoonbaar" maar daar is het mee gezegd waardoor verhuur niet lukt.
Er is geen budget om het te laten verbouwen en zo op te waarderen.
Poging 1 - verkopen van woning en vervroegd terugbetalen lening.
Funding loss en gezien wij op de piek van de rente's kochten en die nu sterk gedaald is zouden we een funding loss moeten betalen van ongeveer 130.000 euro ( ik hoor onze bankdirecteur het nog zeggen in 2010.. max 10 a 15k)
Poging 2 pandruil
We krijgen maximum 4 maanden de tijd, ander beschouwen ze dit alsnog als een vervroegde terugbetaling en .. jawel: funding loss. Dus als we verkopen moeten we bijna onmiddellijk terug kopen.
Poging 3 Herfinanciering. Momenteel kan ik een krediet krijgen dat zowel kapitaal als funding loss dekt voor een lager bedrag dan wat ik nu afbetaal ( Maakt verschil in rente ook ineens duidelijk).
Dit maakt dat een herfinanciering A) goedkoper is per maand. B) een nieuw contract zou zijn na 01/01/2014 en funding loss op dat contract dus beperkt is tot 6 maanden volgens nieuwe wetgeving.
Bank wil niet mee wegens te weinig garanties ( en omdat ze dat van die funding loss waarschijnlijk ook doorhebben) . Ook bijkomende hypotheek die we op een pand van mijn ouders zouden kunnen leggen is afgewezen.
De patrimonium vennootschap kan die funding loss nooit betalen en dus betaalt ze al de hele tijd braaf elke maand een hoog bedrag af voor een pand dat staat te verkrotten plus alle kosten om het in zo goed mogelijk staat te houden ( we stoken bijvoorbeeld om het vocht buiten te houden, tuin laten onderhouden om verwildering tegen te gaan). Overbruggingskrediet wou men niet toestaan voor een pandruil.
Ik sta dus een beetje met mijn rug tegen de muur. we zitten al 4 jaar met kleine kinderen vast op een piepklein appartement omdat onze centen vast zitten in dit huis 70 km verderop. Er zit voor de rest niets in de bvba behalve dat pand en er zijn geen persoonlijke borgstellingen. Een mens durft dan al eens rare bedenkingen maken. Zoals daar zijn:
a) Ik kan die bvba failliet laten gaan.
Bank kan doen met pand wat ze willen. Wij zijn van pand en slecht krediet vanaf. Het verlies dat we hierop slikken is slechts 1/3de van de funding loss EN is eigenlijk al betaald.
Vraag: als ik patrimonium BVBA schrap als zaakvoerder in werk BVBA (zodat ze dus haar inkomsten verliest) en ze gaat failliet. Kan men dit mij dan als slecht bestuur aanrekenen en dus persoonlijk aansprakelijk stellen? Er is tot op heden nog nooit een betaling gemist dus het zou er nogal "dik opliggen" denk ik dan maar ik weet niet hoe een rechtbank dit zou zien :s
B) We verkopen toch en op het moment dat bank funding loss opeist, verklaren we dit niet te kunnen betalen. Patrimonium ven. zal dan ook failliet gaan.
Zelfde vraag: Kan men ons aansprakelijk stellen ?
Ik weet dat het misschien een vreemde vraag is maar ik zie eerlijk gezegd geen andere oplossingen meer. Ik heb bank tot op heden een 10-tal haalbare voorstellen gedaan waarbij ze geen risico of verlies lopen. Telkens weigeren ze.
Ze dwingen ons op die manier richting funding loss en ondertussen staat ons leven stil. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om 130.000 te betalen aan hen terwijl ze mijn voorstel om lening gewoon te laten lopen en een pandwissel te doen weigeren ( ik vraag enkel een verlenging van die 4 maanden termijn om een ander pand te zoeken, waarbij we gewoon verder blijven afbetalen en het geld van de verkoop bij hen op een rekening geblokkeerd zou staan. Ook dat weigeren ze).
Dan nog liever mijn verlies tot vandaag slikken met eventueel faillissement patrimonium vennootschap.. Als dit kan zonder persoonlijke aansprakelijkheid tenminste.
Ik durf het niet eens te koop te zetten uit schrik dat als het verkocht is en de bank doet moeilijk ( weigeren lichten hypotheek) de koop niet kan doorgaan en we ook nog eens schadevergoeding aan de kopers zouden moeten.
a
Ik hoop dat iemand hier advies kan geven of een ander idee heeft :s