maatschappelijke zetel verplaatsen

anyanka
Topic Starter
Berichten: 40

maatschappelijke zetel verplaatsen

#1 , 10 jun 2015 18:08

beste leden,

Wegens een scheiding moet de maatschappelijke zetel van mijn zaak verplaatst worden. Dit doordat deze momenteel op de samengekochte woning staat, die ik sinds de scheiding heb verlaten. De maatschappelijke zetel wens ik nu te zetten op het handelspand die ik nu huur.

Om de kosten zo laag mogelijk te houden, wil ik dit zelf doen. De centjes kan ik immers goed gebruiken voor andere zaken, sinds de scheiding doordat ik nu de zaak volledig alleen moet draaiende houden.

Heb ik het goed voor dat ik:
1) een verslag moet opmaken van een bijzondere algemene vergadering. Dit zou ik doen via dit sjabloon:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... XWY_u3Joyg" onclick="window.open(this.href);return false;

2) formulier publicatie belgisch staatsblad (http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pu ... er1ond.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) 3 keer invullen met tekst dat maatschappelijke zetel wordt verplaatst van adres A naar adres B.

3) deze documenten binnenbrengen bij rechtbank van koophandel - griffie te Gent (in mijn geval). Dienst vennootschappen.
Ik vermoed dat ik daar dan via bancontact of cash kan betalen?

Is deze procedure correct en de budgetvriendelijkste manier?
Ik hoorde via via ook dat ik eigenlijk alles online kan (ook de griffie) => kan dat kloppen?

Daarna moet ik nog aanpassen bij KBO en BTW op de hoogte brengen? Werkwijze hiervoor moet ik nog verder opzoeken.

Alvast allen bedankt :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jun 2015 19:26

Je kan niet cash betalen, wel met een bankcheque of eerst storten in een postkantoor en met dit bewijs is het ook ok.

Jij moet niks aanpassen bij het KBO en ook niet bij de BTW.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#3 , 11 jun 2015 08:46

Je moet ook Luik A van het formulier II invullen voor de griffie en luik C onderaan tekenen. Voor een wijziging van de zetel heb je beide formulieren nodig.

Formulieren I en II moet je in drievoud meenemen naar de griffie. één voor de griffie, één voor het Staatsblad en één voor jou als bewijs van neerlegging.

Daarnaast moet je wel degelijk de KBO en de BTW informeren van de adreswijziging.

KBO: maatschappelijke zetel wordt aangepast, adres vestigingseenheid niet en dat moet je dus zelf doen.
BTW: formulier 604B invullen.

Let op dat je BTW en KBO maar kan aanpassen eens je beschikt over een bewijs van neerlegging

Mvg

Reclame

anyanka
Topic Starter
Berichten: 40

#4 , 11 jun 2015 18:36

Bedankt voor de reacties.

Ik had gelezen dat je dan ook de BTW op de hoogte moet stellen en dat je een wijziging van KBO moet aanvragen. Vandaar mijn twijfel.
Bedankt voor de hulp!
Ik weet nu wat er mij te doen staat :)

anyanka
Topic Starter
Berichten: 40

#5 , 15 jun 2015 16:30

ik had nog een extra vraag ter zekerheid voordat ik deze week alles in orde breng.

In het document van de algemene vergardering moet er worden ingevuld dat bureau bestaat uit voorzitter, secretaris en stemopnemers. Is dit in dit geval 3 keer mijn naam?
Ik heb 51% van de aandelen, dus in principe kan ik de wijziging van maatschappelijke zetel alleen regelen?
Mijn ex is zowiezo akkoord, maar het is altijd een kunst om met hem af te spreken nu, laat staan gewoon voor een handtekening.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jun 2015 16:37

Je bent verplicht om dit via een verslag van de AV te doen, is je man afwezig geen probleem.

Dus 3 maal je naam !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#7 , 18 jun 2015 11:34

Pas wel op, als je ex toch nog moeilijk wil doen kan hij steeds de geldigheid van de algemene vergadering betwisten.

Teneinde elke mogelijke discussie uit te sluiten, zou ik toch de procedures volgen en je ex minstens 15 dagen voor de AV uitnodigen per aangetekend schrijven. Zo kan hij er achteraf ook niet meer op terugkomen.

Bassie Bassie
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mar 2016 15:15

Is het je uiteindelijk gelukt...zonder beren op de weg? Wat was je nou totaal kwijt aan kosten?
"goede raad is goud waard"

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 mar 2016 16:31

Niet zeker dat topic starter dat na 9 maanden nog zal lezen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 mar 2016 17:14

Is het je uiteindelijk gelukt...zonder beren op de weg? Wat was je nou totaal kwijt aan kosten?
Op papier of elektronisch : 128,70 euro + 21% B.T.W. : 155,73 euro.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bassie Bassie
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 mar 2016 17:30

€ 128,70?!
Mijn boekhouder vraagt hier voor: "De kosten voor deze statutenwijziging zijn € 250,00 voor de publicatie + € 150,00 voor de wijziging in de KBO en BTW-administratie, dit alles exclusief BTW."

Dat is wel een enorm verschil dan
:-O
"goede raad is goud waard"

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 mar 2016 19:15

€ 128,70?!
Mijn boekhouder vraagt hier voor: "De kosten voor deze statutenwijziging zijn € 250,00 voor de publicatie + € 150,00 voor de wijziging in de KBO en BTW-administratie, dit alles exclusief BTW."

Dat is wel een enorm verschil dan
:-O
Een boekhouder moet ook zijn personeel betalen, als je het zelf doet kost het je 128,70€, dit is amper 5 minuten werk en het kan via de PC !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bassie Bassie
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 mar 2016 18:27

Ok, thanks!!
En weet je bij welke instanties dit gedaan dient te worden? Dient het vervolgens ook gepubliceerd te worden in het Staatsblad? Het is alleen een adreswijziging, verder niets.
"goede raad is goud waard"

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 mar 2016 18:52

Ok, thanks!!
En weet je bij welke instanties dit gedaan dient te worden? Dient het vervolgens ook gepubliceerd te worden in het Staatsblad? Het is alleen een adreswijziging, verder niets.
Dit dient gepubliceerd te worden of wel ga je naar de rechtbank van koophandel ofwel doe je dit via je PC rechtstreeks
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 mar 2016 19:18

Als je het via je PC doet ga je naar !!

http://www.e-griffie.be
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”