Uitnodiging algemene vergadering

Daman
Topic Starter

Uitnodiging algemene vergadering

#1 , 26 mei 2015 10:54

Hallo,
Ik ben lid van een vzw, en daar wordt binnenkort een algemene vergadering gehouden.
Ik betaal jaarlijks lidgeld en werk actief mee als begeleider gedurende het ganse jaar.
Op de AV zijn de andere begeleiders wel uitgenodigd maar ik niet (vooral omdat ik mij vaak (te)kritisch opstel tav de RVB) terwijl de andere begeleiders gewoon "meelopen".
Mijn vraag is : mag de RVB mij uitsluiten van AV? Hoe weet ik of ik "recht" heb om deel te nemen aan de AV?
In de statuten staan er onder (artikel 5) de woorwaarden waaraan leden zich moeten volden. Ik voldoe hier zeker aan. Maar zijn dit dan de leden van de AV? Want verder staat daar niets in over "leden" of "toegetreden" leden.
Daarnaast wordt in de vzw wetgeving verwezen naar een "ledenregister". Is dit ledenregister een overzicht van wie er op de AV mag aanwezig zijn? Of zijn dit enkel de leden die nu en dan inschrijven voor een aktiviteit?
Niemand in de vzw heeft zicht op de ledenlijst, dus eigenlijk kan de RVB om het even wie toevoegen of verwijderen van het ledenregister. Ik kijk uit naar uw meningen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mei 2015 10:58

Als u lidgeld betaald dan bent u lid ...dus een van de leden.

Daman
Topic Starter

#3 , 26 mei 2015 11:15

Dus als ik zonder uitnodiging naar de AV stap, dan kan de RVB mij de toegang en stemrecht niet weigeren?

Reclame

Franciscus

#4 , 26 mei 2015 11:21

Er kan een beperking zijn naar steunende leden en ere-leden maar werkende leden zijn meestal de gewone leden en dus stemrecht.
Zie bijkomend bericht van @denlowie
Laatst gewijzigd door Franciscus op 26 mei 2015 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie

#5 , 26 mei 2015 11:34

Lees eens goed je statuten wat daar over de AV verteld word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Daman
Topic Starter

#6 , 26 mei 2015 11:42

in de statuten staat er onder "artikel 5" het volgende:
De vzw bestaat uit leden die de doelstellingen van de vereniging onderschrijft en daartoe een schriftelijke aanvraag richt tot de RVB en jaarlijks lidgeld betaald.

verder staat ook onder "artikel 6" mbt AV:
Op de algemene vergadering hebben alle leden stemrecht

denlowie

#7 , 26 mei 2015 11:43

Dan heb je recht om naar de algemene vergadering te gaan en te stemmen.

denlowie

#8 , 26 mei 2015 11:45

Ook de voorzitter moet zich schikken naar de statuten.

Daman
Topic Starter

#9 , 26 mei 2015 11:50

Kan er nog iemand bevestigen wat "denlowie" schrijft? (niet dat ik hem niet wantrouw)

Franciscus

#10 , 26 mei 2015 12:13

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vsdc.be/content/frame.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie

#11 , 26 mei 2015 12:37

Art:10 Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen, alsmede alle notulen en beslissingen van de algemene vergadering, van de raad van bestuur en van de personen, al dan niet met een bestuursfunctie, die bij de vereniging of voor rekening ervan een mandaat bekleden, evenals alle boekhoudkundige stukken van de vereniging.

Als lid kan men u dit niet weigeren .

Daman
Topic Starter

#12 , 26 mei 2015 13:17

All right, velen dank voor uw reacties. Mijn zelfzekerheid is bij deze gesterkt :-)

giserke

#13 , 26 mei 2015 13:48

Inderdaad alle leden hebben stemrecht en zijn lid van de AV.
En een lid is iemand die voldoet aan de voorwaarden om lid te zijn van de VZW volgens de statuten zoals lidgeld betalen.

Toetredende leden zonder stemrecht moeten omschreven staan in de statuten.
Toetredende leden zijn meestal bedoelt voor Vzw's die aan dienstverlening doen.

Vb rusthuizen, ziekenhuizen, verenigingen die cursussen aanbieden enz...

Bart 01

#14 , 26 mei 2015 14:01

De raad van bestuur is verplicht om jaarlijks zijn verenigingsdossier bij de rechtbank aan te vullen. Hier moet telkens een lijst van de effectieve leden worden bijgevoegd.
Iedereen kan deze lijst gaan inkijken op de griffie van de rechtbank van koophandel.

Franciscus

#15 , 26 mei 2015 15:04

Doe dat op voorhand - vraag eventueel copie van deze lijst en ook van bv de laatste 5 jaarverslagen.
Bestudeer ook de regelgeving van vzw's

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”