Contracten tekenen in naam van de vennootschap

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

Contracten tekenen in naam van de vennootschap

#1 , 05 okt 2007 17:05

Ik zit met de volgende vraag:

Vennootschap A verkoopt alle onroerende goederen die zij bezit aan vennootschap B. Persoon X is bestuurder in vennootschap A maar geen bestuurder in vennootschap B.

Nu verkoopt vennootschap B de onroerende goederen die zij kocht van vennootschap A via een immokantoor.

Na het opvragen van het contract tussen vennootschap B en het immokantoor blijkt dat persoon X de verkoopsovereenkomst getekend heeft tussen vennootschap B en een particulier die één van de onroerende goederen koopt.

Mijn vraag nu:
Kan het wettelijk dat vennootschap B zich laat vertegenwoordigen door persoon X bij de verkoop aan de particulier? De verkoopsovereenkomst wordt getekend met de handtekening van persoon X in de goedanigheid van verkoper met daarbij de naam van vennootschap B.

Kan het dat dergelijke zware financiële handelingen gesteld worden door iemand die GEEN bestuurder is in vennootschap B? Op welke wetsartikelen steun je als motivatie van je antwoord op mijn vraag?

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen met deze vraag.

Persoonlijk hoop ik dat het hier gaat over een zware fout van persoon X.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 okt 2007 22:34

Alles hangt af van hoe de vertegenwoordiging binnen vennootschap B is geregeld. Enkel en alleen wanneer persoon X een hoedanigheid bezit van vertegenwoordiger van vennootschap B kan hij dat soort handelingen stellen.

Hoe kan je dit te weten komen ? In principe in de statuten van de vennootschap of in de jaarverslagen.

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 06 okt 2007 19:05

Thx Bart maar er staat niets in het Belgisch Staatsblad van vennootschap B dat persoon X de vennootschap vertegenwoordigd.

Het is duidelijk dat vennootschap A zich verarmt heeft met als bedoeling haar schuldeisers te benadelen. Kan dit feit van de handtekening helpen om ergens een fout aan te wijzen? En eventueel persoon X die bestuurder is in vennootschap A ergens strafrechterlijk of op een andere manier aan te pakken?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 09 okt 2007 18:17

Onderzoek vooraf om welk type vennootschap het gaat (bvba, nv. enz.).
Onderzoek daarna in het Wetboek van Vennootschappen 7 mei 1999 wie, hoe die vennootschap kan verbinden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”