toegelaten of niet steun verkoop voor club

jvdbkif
Topic Starter

toegelaten of niet steun verkoop voor club

#1 , 16 mar 2015 11:02

hoi
wij zijn een carnaval groep zonder vzw dus denk dat wij onder een feitelijke verenging vallen. nu denken wij eraan om wafels of iets dergelijk te verkopen om de kas bij te vullen voor ons carnaval project voor volgend jaar.
is dit toegelaten en waar moeten we op letten om geen overtredingen te begaan.

mvg jvdb

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 mar 2015 11:40

Hebt u al een btw-nummer?

Bart 01

#3 , 16 mar 2015 11:55

Zolang u de ze zaken niet te groot aanpakt en de nodige verzekeringen afgesloten worden is een feitelijke vereniging geen enkel probleem.
Ik zit ook in een carnaval groep en wij doen ook één keer per jaar iets om de kas te vullen, gaande van verkoop van wafels, bloemen, snoep tot een spaghetti festijn van één dag.
De enige tip die ik kan geven is een afzonderlijke bankrekening te openen op naam van de feitelijke vereniging en alles zo veel mogelijk officieel via die rekening te laten verlopen. Dit om discussies met leden onderling te vermijden en om aan de administratie eventueel te kunnen aantonen dat er geen winstgevende bezigheden uitgevoerd worden.

De prioriteiten van de administratie liggen niet bij de lokale vereniging die éénmalig eens een verkoop organiseert.

Reclame

jvdbkif
Topic Starter

#4 , 16 mar 2015 12:47

We hebben geen btw nr.
Wel een aparte rekening beheerd door de voorzitter en ondervoorzitter.

Ik vraag me juist af of er iets speciaal nodig is om bevoorbeeld een wafel verkoop te doen. Zoals een leurderskaart.
Kwestie van de leden niet iets te laten doen waar problemen van kunnen komen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2015 10:30

Gelet op feit dat in A. een vereniging veroordeeld werd tot € 50000 per lid misschien toch goed om ineens een structuur van vzw aan te nemen.
Tevens zeker alle verzekering af te sluiten die u kan afsluiten qua burgerlijke aansprakelijkheid enz ...
Of uw vereniging moet boven haar een vzw hebben staan waar meerdere verenigingen zijn aangesloten zoals bij de grote jeugdorganisaties.
Een groep is op zichzelf geen vzw maar de nationale koepel wel.
En die hebben ook geen leurvergunning als ze een wafelbak doen of marsepein verkopen.

jef007

#6 , 26 aug 2015 12:06

kan een "groep" wel op naam van een die groep wel een bankrekening nemen? ik dacht van niet.
ik denk dat de bankrekening op een naam moet staan met alle gevaren daarbij, want enkel die titularissen kunnen aan het geld

Bart 01

#7 , 26 aug 2015 13:16

Dat van Geloeif mè Goed in Aalst heeft op zich niets te maken met feitelijke vereniging of vzw, maar met verzekeringskwesties.
De beperkte aansprakelijk voor bestuurders bij een vzw is ook niet absoluut.

En ja een 'groep' kan een bankrekening nemen op die naam. Dat van die gevaren heb je trouwens altijd, in eender welke structuur.

jef007

#8 , 26 aug 2015 16:03

ik heb jarenlang in een amateurvoetbalploeg gespeeld en volgens de bankdirecteur moest de rekening op een fysieke persoon staan
met als gevold dat alleen die persoon aan het geld kon

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”