aanklagen vzw via WHPC?

sarah35000
Topic Starter
Berichten: 2

aanklagen vzw via WHPC?

#1 , 19 sep 2007 15:36

Ik zit verveeld met een concurrent die zich op meerdere wijzen niet aan de wet handelspraktijken houdt. Het probleem is echter dat deze organisatie de vorm van een vzw heeft. Kan ik een vzw aanklagen op basis van art. 93 / 94 WHPC?

En ik weet niet of dit er toe doet, maar onder de drie oprichters van de vzw bevindt zich een vennootschap, die de twee overige (natuurlijke)oprichters van de vzw eveneens als oprichters en bestuurders heeft. Heeft dit gevolgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2007 22:32

Ook een vzw kan een verkoper zijn waarop de wet betreffende de handelspraktijken van toepassing is.

Zie Cass., 13 september 2002

scorpioen

sarah35000
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 24 sep 2007 14:12

Bedankt voor het antwoord, scorpioen.

Het bestaan van 1 cassatiearrest hierover maakt me echter nog niet veel zekerder, en ik zit met nog enkele vragen hieromtrent:

Is het mogelijk dat de voorzitter van de rechtbank van koophandel bij wie ik mijn vordering tot staking wil aanhangig maken, de beslissing van cassatie niet volgt en mijn vordering afwijst? Of moet deze cassatie volgen?

Bijkomend probleem lijkt me dat de concurrerende vzw vooral opleidingen verstrekt. Ik neem aan dat dit valt onder diensten van intellectuele aard. Is het genoemde cassatie arrest hier ook van op toepassing?

Ik wil niet veel moeite moeten doen en vooral veel kosten moeten maken om dan te horen te krijgen dat de WHPC niet van toepassing is, en mijn tegenpartij weeral vrijuit gaat ondanks zijn louche praktijken...

Kan iemand me helpen? Alvast bedankt!

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”