Vennootschap versus éénmanszaak.

Kaat39
Topic Starter
Berichten: 5

Vennootschap versus éénmanszaak.

#1 , 08 feb 2015 09:03

Beste,
Ik heb even hulp nodig.
Ik schets even de situatie.
Ik ben weduwe 45 werk halftijds en ontvang een overlevingspensioen.
Sinds bijna een jaar heb ik een LAT relatie. Vriend heeft een éénmanszaak in bijberoep en heeft het sommige periodes in het jaar erg druk. Ik zou graag inspringen wanneer het nodig en onbezoldigd. De boekhoudster stelt voor om een samenwerkende vennootschap ( zijn er hier geen 3 vennoten nodig?)op te richten. Is een VOF dan niet de oplossing? Daar ik niet echt op de hoogte ben van alle wetten en regels ging ik dus op zoek naar info. Nu zijn mijn vragen: wat zijn de voor- en nadelen van zo'n omschakeling naar een vennootschap. Extra kosten tov éénmanszaak?
Wordt dit aanvaard door de personenbelasting /pensioendienst dat ik onbezoldigd bijspring? Allemaal vragen waar ik mee zit.
Alle advies welkom.
Alvast een fijne zondag.
Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2015 09:26

Als vennootschappen heb je in Belgie veel keus, ik lees tussen de regels dat je iets zoekt waar niet te veel kosten in aanmerking komt en ook geen notaris nodig is.

De keus is een VOF, CVOA en een GCV, wanneer je maar met twee aandeelhouders bent is enkel een VOF en een GCV van toepassing.

voordeel vennootschap is meer kosten, boekhouding, en dan minder belastingen pas wanneer je meer dan 20.000€ winst maakt per jaar.

Bij een GCV, CVOA en een VOF zijn alle aandeelhouders hoofdelijk aansprakelijk zoals bij een éénmanszaak, dit wil zeggen wanneer de vennootschap failliet gaat de aandeelhouders ook failliet worden verklaart..

Wat je pensioen betreft daar heb ik geen 100%weet van, maar er zal wel iemand daar op antwoorden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

egeltje
Berichten: 150

#3 , 08 feb 2015 11:50

Als u geen loon opneemt is er geen probleem voor uw pensioen.
Toch enkele bedenkingen:
1) bij een vof bent U mee aansprakelijk. Mocht de vennootschap failliet gaan kunnen schuldeisers ook bij u aankloppen. Aangezien u nog maar een jaar een lat-relatie heeft met hem zou ik daar toch wel voorzichtig mee zijn.
2) u moet minstens 30% aandelen hebben om op sociaal vlak als werkend vennoot te worden beschouwd.

Reclame

Kaat39
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 08 feb 2015 13:19

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben op de hoogte van de aansprakelijkheid mocht hij failliet gaan.
Vandaar dat ik de mening van anderen hier wou horen. Om dan een nuchtere
beslissing te nemen. Ik wil geen onnodige kosten voor mijn vriend maar wil zelf natuurlijk
ook geen blauwtje lopen.
Mvg.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”