Besten, eerst en vooral bedankt om onze vraag te lezen,
Ik en mijn vriendin hebben samen een eenmanszaak opgericht vorige maand. Nu hebben we de voorbije maanden enorm hard onze stock liggen spijzen met artikelen. Deze waren uiteraard niet op onze BTW gezet. We genieten, of willen genieten, van de vrijstellingsregel tot 15000€ omzet per jaar. Is het een vereiste dat al de producten dat wij verkopen moeten aangekocht zijn op onze BTW nummer?
We deden vooral kasaankopen van producten en zijn pas van start gegaan met het aankoop van producten op factuur na onze ontvangst van het BTW nummer. Ik heb vandaag ook op het internet gelezen dat je de BTW kunt terugtrekken van uw goederen als je het als voorbereidend werk kunt bewijzen voor het oprichten van een vennootschap of eenmanszaak. Dat is voor ons niet echt van toepassing met die vrijstellingsregel.
Kort gesteld: mogen wij met de vrijstellingsregel voor BTW verkopen doen van artikelen dat niet op onze BTW geregistreerd zijn?
Bijkomende vraag: we doen enorm veel handel in 2dehands producten, fronst de overheid hierop? Ik heb vernomen dat telkens een onderneming een 2dehands artikel overneemt ze een formulier moeten laten invullen en tekenen.
Wij zouden enorm dankbaar zijn als iemand deze vragen eventjes zou kunnen beantwoorden.
Alvast 1000 maal dank!