ik heb 1 van de 200 aandelen van BVBA X (werkvennootschap) en 99 aandelen van 200 van BVBA Y (Holding)
BVBA Y (Holding) bezit 180 aandelen van BVBA X
Ik moet mijn aandelen verkopen en er is discutie over de prijs alhoewel deze is vasgelegd volgens een formule waar alle aandeelhouders destijds mee akkoord waren.
Prijs word als volgt berekend:
Eigen vermogen + 33% van de gemmidelde omzet van de laatste 3 Jaren gedeeld door het aantal aandelen. (deze formule is vastgelegd bij contract)
Dit is simpel te berekenen voor de waarde van een aandeel van de BVBA X (werkvenootschap) en komt uit op +/- 700€/aandeel
voor de holding is dit ingewikkelder... er moet geen geconsolideerde balans neergelegd worden (te klein) en de holding zelf genereerd wijnig omzet.
Indien we de formule toepassen op de holding komen we op een waarde van +/- 60€/aandeel
totaal zouden mijn aandelen dan (1x700)+(99x60)=6640€ waard zijn, wat een belachelijk lage prijs zou zijn.
Het grote probleem is de definitie van "Omzet" voor mijn gevoel moet de omzet van de holding op geconsolideerde basis berekend worden omdat de werkvenootschap vrijwel volledig in handen is van de holding en omdat alle inkomen voor de holding in de werkvenootschap gegenereerd word.
overheid, fiscus en de commisie voor boekhoudkundige normen zijn van mening dat “Omzet” bij verbonden ondernemingen op geconsolideerde basis dient te worden geinterpreteerd.
Artikel 96, I.A. K.B. W.Venn. (omschrijft omzet)
15 § 5.W.Venn. (consolidatiebepalingen)
COMMISSIE VOOR BOEKHOUDKUNDIGE NORMEN CBN-advies 2010/5 - Berekening criteria artikel 15 W.Venn. Advies van 19 mei 2010
Indien er voor de aandelen van de holding consolidatie word toegepast voor bepaling van de "Omzet" komt een aandeel uit op +/- 600€/aandeel, zodat mijn aandelen plots 60100€ waard zijn.
Mijn concrete vraag:
Is het niet normaal dat wanneer je een doos(holding) met lucratieve inhoud (werkvennootschap) verkoopt... je betaald mag worden voor de inhoud?
wat zegt de wet hierover?
Tibbe