geld door zaakvoerder afgenomen

alfavito
Topic Starter

geld door zaakvoerder afgenomen

#1 , 02 dec 2014 19:45

Hallo,

Ik ben de grootste aandeelhouder van een BVBA. Onze zaakvoerder heeft in november 2014 8000 euro van bedrijfsrekening naar zijn eigen bankrekening overgeschreven. Hiervoor heeft hij mij een documentje verstuurd waarin hij belooft om binnen 6 maanden het geld terug te betalen.
Kan hij dat zomaar doen en hoe kunnen wij het betwisten?

Wij willen eigenlijk deze zaakvoerder binnenkort ontslagen. Wat gaat dan met deze "lening" gebeuren? Zou ik mij tot de rechtbank van 1ste aanleg moeten wenden of rechtbank van koophandel indien hij niet terugbetaalt of indien ik het zou willen betwisten?

Bedankt voor jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 dec 2014 23:44

Hebt u dat nog niet gedaan?
U kan toch direct een bijzondere AV bijeenroepen.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 03 dec 2014 08:07

Wat staat er dan precies in dat document en heeft u dat ondertekend?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

denlowie

#4 , 03 dec 2014 08:37

Het probleem is dat hij nu wel de zaakvoerder is, en dat deze lening op een RC zal geboekt worden, hier is niks onwettigs gedaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

alfavito
Topic Starter

#5 , 03 dec 2014 10:16

Hebt u dat nog niet gedaan?
U kan toch direct een bijzondere AV bijeenroepen.
Ik ben pas nu terug in Belgie en ben speciaal gekomen om zijn ontslag te regelen en mijn vrouw als zaakvoerder aan te stellen.
Als ik het goed begrijp, moet ik nu zaakvoerder een brief sturen dat ik om bijzondere algemene vergadering verzoek?
Wat staat er dan precies in dat document en heeft u dat ondertekend?
Ik heb het niet ondertekend, letterlijk staat er: "Ik ... , zaakvoerder van ...., heb op .... het bedrag van 8000 euro van de bankrekening van onderneming genomen. Ik beloof plechtig om (o.a. aan de aandeelhouder .... (waarbij mijn naam zelfs foutief geschreven werd) dit bedrag volledig terugbetalen binnen 6 maanden). Datum, naam, handtekening".

Franciscus

#6 , 03 dec 2014 15:50

Werd de zaakvoerder betaald?
Heeft die ook aandelen ( meer dan 1)
Hoe is financiële situatie van de firma ?

alfavito
Topic Starter

#7 , 04 dec 2014 12:16

Werd de zaakvoerder betaald?
Heeft die ook aandelen ( meer dan 1)
Hoe is financiële situatie van de firma ?
- Nee, hij was onbezoldigd
- Hij heeft 10 aandelen op 100
- financiele situatie is goed, wij hebben geen moeilijkheden.

Het kan zijn dat hij zelf ontslag zal nemen, maar klopt het dat hij nu 8,80% interest voor voordeel uit renteloze lening bovenop het bedrag zou moeten betalen?

denlowie

#8 , 04 dec 2014 12:37

maar klopt het dat hij nu 8,80% interest voor voordeel uit renteloze lening bovenop het bedrag zou moeten betalen?
Van waar haal je die cijfers ??

artikel 32 WIB/92 beschouwt dat een bedrijfsleider aan wie geen of te lage intresten worden aangerekend
hierdoor een voordeel geniet.
Hij zal worden belast op het verschil tussen een referterentevoet en de voet die werkelijk werd toegepast.
De referterentevoeten zijn forfaitair vastgesteld per soort lening
door een K.B. genomen ter uitvoering van het W.I.B./92.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

alfavito
Topic Starter

#9 , 04 dec 2014 13:15

maar klopt het dat hij nu 8,80% interest voor voordeel uit renteloze lening bovenop het bedrag zou moeten betalen?
Van waar haal je die cijfers ??

artikel 32 WIB/92 beschouwt dat een bedrijfsleider aan wie geen of te lage intresten worden aangerekend
hierdoor een voordeel geniet.
Hij zal worden belast op het verschil tussen een referterentevoet en de voet die werkelijk werd toegepast.
De referterentevoeten zijn forfaitair vastgesteld per soort lening
door een K.B. genomen ter uitvoering van het W.I.B./92.
http://www.ab-consult.be/artikels/fisca ... ningen-61/" onclick="window.open(this.href);return false; voor 2013.
http://www.boekhoudingfdb.be/Images/adv ... ourant.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; voor 2008

Op website van min.fin. http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;
staan alleen rentevoeten voor hypothecaire leningen en leningen zonder welbepaalde looptijd. In mijn geval is dit geen hyp.lening en is aangegaan voor 6 maanden, welke referentevoet moet ik dan toepassen?

bartvdv

#10 , 04 dec 2014 13:59

@denlowie: dat zijn de cijfers (referentierentevoet) die de fiscus hanteert om het voordeel van alle aard te berekenen. In 2012, 2013 en 2014 bedroegen ze respectievelijk 8,50%, 9,50% en 8,80%.

@alfavito: "maar klopt het dat hij nu 8,80% interest voor voordeel uit renteloze lening bovenop het bedrag zou moeten betalen?".
Hij betaalt geen interest aan de bvba, maar het voordeel van alle aard (referentierentevoet - effectief betaalde rentevoet) komt bij zijn persoonlijk inkomen.

alfavito
Topic Starter

#11 , 04 dec 2014 14:07

@denlowie: dat zijn de cijfers (referentierentevoet) die de fiscus hanteert om het voordeel van alle aard te berekenen. In 2012, 2013 en 2014 bedroegen ze respectievelijk 8,50%, 9,50% en 8,80%.

@alfavito: "maar klopt het dat hij nu 8,80% interest voor voordeel uit renteloze lening bovenop het bedrag zou moeten betalen?".
Hij betaalt geen interest aan de bvba, maar het voordeel van alle aard (referentierentevoet - effectief betaalde rentevoet) komt bij zijn persoonlijk inkomen.
Ah, ok, ik zat dus echt verkeerd, bedankt voor uw antwoord!

Dus ik moet nu gewoon 6 maanden afwachten en wat dan als hij niet terugbetaalt? Zal ik een vordering tegen hem kunnen instellen?

bartvdv

#12 , 04 dec 2014 14:19

Je kan toch nog altijd proberen om een vergoeding (interest) af te spreken en een echte leningsovereenkomst op te maken ? Na zes maanden zit je mogelijk met een probleem. Mocht de man een bezoldiging ontvangen zou je het nog kunnen beschouwen als ontvangen loon.

Ik zou toch alvast de boekhouder op de hoogte brengen om de mogelijkheden uit te zoeken.

alfavito
Topic Starter

#13 , 04 dec 2014 15:14

Hij is een onbezoldigde zaakvoerder. Ik ga proberen hem te overtuigen maar de kans is zeer klein aangezien de verstandhouding erg verstoord is. En met welke probleem zit ik mogelijk na 6 maanden?

ddanck
Contacteer: Website

#14 , 04 dec 2014 16:34

De man in kwestie heeft een schuldbekentenis opgesteld (is deze ondertekend?). hij heeft daarin bovendien zelfs een tijdspanne opgegeven waarbinnen hij zal betalen. Na die datum verstuurt u een aanmaning en is hij hoe dan ook intrest verschuldigd.

Art. 1904 B.W.: "Indien de lener de geleende zaken of de waarde ervan niet op de overeengekomen tijd teruggeeft, is hij daarvan interest verschuldigd te rekenen van de dag van de (aanmaning)."
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

alfavito
Topic Starter

#15 , 04 dec 2014 16:48

De man in kwestie heeft een schuldbekentenis opgesteld (is deze ondertekend?). hij heeft daarin bovendien zelfs een tijdspanne opgegeven waarbinnen hij zal betalen. Na die datum verstuurt u een aanmaning en is hij hoe dan ook intrest verschuldigd.

Art. 1904 B.W.: "Indien de lener de geleende zaken of de waarde ervan niet op de overeengekomen tijd teruggeeft, is hij daarvan interest verschuldigd te rekenen van de dag van de (aanmaning)."
Nog eens bedankt! de schuldbekentenis werd door hem wel ondertekend.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”