Ik ben pas nu terug in Belgie en ben speciaal gekomen om zijn ontslag te regelen en mijn vrouw als zaakvoerder aan te stellen.Hebt u dat nog niet gedaan?
U kan toch direct een bijzondere AV bijeenroepen.
Ik heb het niet ondertekend, letterlijk staat er: "Ik ... , zaakvoerder van ...., heb op .... het bedrag van 8000 euro van de bankrekening van onderneming genomen. Ik beloof plechtig om (o.a. aan de aandeelhouder .... (waarbij mijn naam zelfs foutief geschreven werd) dit bedrag volledig terugbetalen binnen 6 maanden). Datum, naam, handtekening".Wat staat er dan precies in dat document en heeft u dat ondertekend?
- Nee, hij was onbezoldigdWerd de zaakvoerder betaald?
Heeft die ook aandelen ( meer dan 1)
Hoe is financiële situatie van de firma ?
Van waar haal je die cijfers ??
maar klopt het dat hij nu 8,80% interest voor voordeel uit renteloze lening bovenop het bedrag zou moeten betalen?
http://www.ab-consult.be/artikels/fisca ... ningen-61/" onclick="window.open(this.href);return false; voor 2013.Van waar haal je die cijfers ??
maar klopt het dat hij nu 8,80% interest voor voordeel uit renteloze lening bovenop het bedrag zou moeten betalen?
artikel 32 WIB/92 beschouwt dat een bedrijfsleider aan wie geen of te lage intresten worden aangerekend
hierdoor een voordeel geniet.
Hij zal worden belast op het verschil tussen een referterentevoet en de voet die werkelijk werd toegepast.
De referterentevoeten zijn forfaitair vastgesteld per soort lening
door een K.B. genomen ter uitvoering van het W.I.B./92.
Ah, ok, ik zat dus echt verkeerd, bedankt voor uw antwoord!@denlowie: dat zijn de cijfers (referentierentevoet) die de fiscus hanteert om het voordeel van alle aard te berekenen. In 2012, 2013 en 2014 bedroegen ze respectievelijk 8,50%, 9,50% en 8,80%.
@alfavito: "maar klopt het dat hij nu 8,80% interest voor voordeel uit renteloze lening bovenop het bedrag zou moeten betalen?".
Hij betaalt geen interest aan de bvba, maar het voordeel van alle aard (referentierentevoet - effectief betaalde rentevoet) komt bij zijn persoonlijk inkomen.
Nog eens bedankt! de schuldbekentenis werd door hem wel ondertekend.De man in kwestie heeft een schuldbekentenis opgesteld (is deze ondertekend?). hij heeft daarin bovendien zelfs een tijdspanne opgegeven waarbinnen hij zal betalen. Na die datum verstuurt u een aanmaning en is hij hoe dan ook intrest verschuldigd.
Art. 1904 B.W.: "Indien de lener de geleende zaken of de waarde ervan niet op de overeengekomen tijd teruggeeft, is hij daarvan interest verschuldigd te rekenen van de dag van de (aanmaning)."