VOF financiële/boekhoudings vraag

flopper99
Topic Starter

VOF financiële/boekhoudings vraag

#1 , 24 nov 2014 13:53

Hey iedereen

Ik heb samen met een vriend een VOF opgericht waarvan we elk 50% van de aandelen bezitten.
Ik zelf ben zelfstandige in bijberoep, hij is volledig zelfstandige.

Hij zou graag zijn eenmanszaak stop zetten en dit verhuizen onder onze VOF.
Dit wil zeggen dat zijn persoonlijke winst ook onder de VOF komt en dus onder 1 en dezelfde boekhouding.

Wat zijn hier de voor en nadelen van, voor zowel hem als mij?

Kan iemand mij hier wat meer info over geven want persoonlijk lijkt mij dit geen goede keuze die alles veel ingewikkelder maakt.

Alvast bedankt! :)
If It’s Going to Be, It’s Up to Me

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2014 15:00

Het nadeel voor u is als zijn zaak op de fles gaat dat u mee gaat betalen in een VOF, je bent mede verantwoordelijk.

Zou je vriend niet beter een goede vennootschapsvorm kiezen voor zijn zaak, waar u niet verantwoordelijk voor bent..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanse

#3 , 24 nov 2014 18:47

Beste,

Als de vof de eenmanszaak van uw vriend overneemt zal zij hiervoor een prijs moeten betalen aan jouw vriend. Jij betaalt hier dan ook voor aangezien je mede eigenaar van de vof bent.

Heeft u dezelfde activiteit in de vof als in zijn eenmanszaak? Als dit het geval is en u gaat er beide in werken, dus u gaat ook werken voor de klanten van zijn eenmanszaak zou je dit eventueel kunnen doen. Anders zou ik de dingen gescheiden houden.

http://Www.hanseynikel.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

flopper99
Topic Starter

#4 , 24 nov 2014 21:22

Bedankt voor de antwoorden

@denlowie

Hij en onze boekhouder zeggen dat hij gedekt is voor zijn beroepsaansprakelijkheid. Dus dat ik zeker niet verantwoordelijk gehouden kan worden als er iets fout gaat door hem waardoor hij moet opdraaien voor de kosten

@hanse

De vof heeft een totaal aparte activiteit. Het idee dat hij voor zijn zelfstandige activiteit factureert aan de VOF en zichzelf dat geld uitkeert als loon.
Hij heeft hierdoor fiscaal voordeel voor zichzelf en ik zou hier voor zelf geen nadeel hebben.
Door een analytische boekhouding zouden zijn persoonlijke opbrengsten en kosten gesplitst worden van die van de VOF

Maar toch voel ik me er nog niet 100% goed bij tenzij iemand me kan uitleggen dat dit een goed idee is vanuit mijn standpunt
If It’s Going to Be, It’s Up to Me

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 nov 2014 09:25

U boekhouder zegt wel beroepsaansprakelijkheid dit kan door een verzekering maar bij een VOF is ieder vennoot 100% aansprakelijk, zie maar eens je cursus bedrijfsbeheer onder VOF.

Een goede raad niet doen in een VOF, kies een veiliger vennootschap, een BVBA of een GCV !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanse

#6 , 27 nov 2014 22:40

Ik zou het toch gescheiden houden.

Voor sommige activiteiten zoals dokters brengt de BVBA geen beperking in de aansprakelijkheid en blijft men persoonlijk aansprakelijk en dient men hiervoor best een aparte verzekering af te sluiten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”