oprichten GCV en mogelijk omvormen naar BVBA

jily
Topic Starter
Berichten: 2

oprichten GCV en mogelijk omvormen naar BVBA

#1 , 05 okt 2014 17:35

Besten,

Ik start als zelfstandig consultant en heb zo goed als geen startkapitaal nodig.
Daarom zou ik verkiezen om te starten als een GCV met mijn partner als stille vennoot met een symbolische inbreng om aan de vormvereisten te voldoen.
Ik besef dat ik hierdoor volledig aansprakelijk ben. Echter heb ik geen grote risico's qua investering. Andere risico's zal ik opvangen door verzekeringen (BA).

Indien ik op termijn doch wens de gcv om te vormen naar een bvba. Is het dan mogelijk om met de inkomsten in de gcv de opstartkosten en kapitaalvereisten van een bvba te financieren?

Zijn er nog dingen waar ik moet op letten bij het starten van een gcv of het omvormen naar een bvba?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2014 18:35

Je kan ten alle tijde de GCV omvormen naar een BVBA, je heeft daar wel een notaris voor nodig, voor je inbrengsten van de GCV naar de BVBA zal je ook een bedrijfsrevisor voor nodig hebben.

Normaal zal je boekhouder je daar wel doorheen loodsen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#3 , 06 okt 2014 07:43

Moest je bij de omvorming de kapitaalverhoging in geld doen kan je later dividenden aan 15% roerende voorheffing eruit halen i.p.v 25%.

Aangezien je toch met 2 bent kan je beginnen met een volstort kapitaal van 6200 euro. Als je later toch de intentie hebt om er een BVBA van te maken en je hebt al duidelijk zicht op je omzet zou je misschien direct met een BVBA kunnen beginnen

http://Www.hanseynikel.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”