NV verkocht zonder centen te zien

johan1
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Oudenaarde

NV verkocht zonder centen te zien

#1 , 14 aug 2007 14:17

hallo,

Nu 5 jaar geleden verkochten mijn vrouw en ik onze NV, door ziekte van mijn echtgenote, ondertussen zijn mijn vrouw en ook mijn dochter aan deze ziekte overleden.
de firma werd overgelaten aan een frans bedrijf met een poolse zaakvoerder en wij hadden een tegoed van 10.000.000 bef op de lopende rekening.We kregen een voorschot van 1.500.000 bef en de rest zouden we jaarlijks in schijven ontvangen. Ik moest wel blijven werken in de firma voor 5 jaar en mocht hen gen concurentie aandoen of een gelijkaardig bedrijf beginnen.6 maand na de overname heb ik de firma verlaten omdat er oneerlijke praktijken waren, zoals water opsturen naar polen en factureren enz...
Mijn vrouw was vrij om te doen wat ze wilde en moest onmiddellik de firma verlaten.Zij richtte een PVBA op die consulting deed en labo apparutuur verkocht.(niet wat de overgelaten firma deed)
Mijn vrouw werd heel ziek een anderhalf jaar na het verlaten van de firma en overleed na 19 maand ziekenhuis op 24.05.2006, ik maakte mijn dochter van 23 jaar zaakvoerder maar na 6maand werd zij even ziek als mijn vrouw door de erfelijke ziekte en zij overleed op 29.05.2007.
Ik ben dus zaakvoerder sinds verleden jaar.
mijn vraag is nu: de 5 jaar zijn verstreken en ik heb nog altijd niks gezien van mijn jaarlijkse schijven en moet nog 7.500.000 bef krijgen, heb ik daar recht op, zij werken immers al 5 jaar met het geld van onze lopende rekening.Nu mijn vrouw gestorven is is het mogelijk dat ik daar geen recht op heb, zij was zaakvoerder van de NV, maar de lopende rekening stond wel op ons beide namen.

bedankt voor een antwoord,
johan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 aug 2007 11:02

?Nu 5 jaar geleden verkochten mijn vrouw en ik onze NV? zou moeten inhouden ?Art.504.De overdracht van effecten op naam geschiedt door een verklaring van overdracht, ingeschreven in het register van de betrokken effecten en gedagtekend en ondertekend door de overdrager en de overnemer of door hun gevolmachtigden...De overdracht van effecten aan toonder geschiedt door de enkele overgave van de het effect?(Wetboek van vennootschappen 7 mei 1999).

Uit ?WIJ hadden een tegoed van 10.000.000 bef op de lopende rekening.? leid ik af dat de vennootschap dat bedrag verschuldigd was aan u als privaat persoon.Hiervoor geldt dan ?Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert ,moet het bestaan daarvan BEWIJZEN...?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”