Mijn mede eigenaar van een Comm V wil opstappen

Murido
Topic Starter
Berichten: 13

Mijn mede eigenaar van een Comm V wil opstappen

#1 , 22 aug 2014 14:47

We hebbe in april dit jaar een comm v opgestart om ons zelf uit te kopen van onze baas. We hebben dan een lening aangegaan voor laat ons zeggen 20k. Dit was het bedrag dat we moesten betalen voor onze uitkoop voor zijn investering terug te betalen om de winkel in te richten.

2 maanden nadien weet men partner in de comm v te vertellen dat ze wil opstappen.
Ik blijf dan met de schuld zitten?
Zij stelt dat ze recht heeft op de helft van de waarde van de zaak (zij zegt dat het het dubbele waard is) . Hoe wordt deze opgesteld? heeft ze er recht op? of enkel op het aangekocht materiaal zoals het aankoop bedrag?


We werken al 3 jaar in de zaak, altijd als zelfstandigen maar dus hebben we om onszelf samen uit te kopen een comm v opgestart, allebei 50%.
Ik weet niet goed wat gedaan, vandaar mijn vraag.
Ps de zaak draait goed geen enkel probleem hier. maar vind het niet eerlijk dat ze zomaar vertrekt en mij met de schulden laat.
PPS Zij heeft een waarborg gegeven van het totale bedrag. om zeker te zijn dat we de lening kregen en alsook dat ik langs mijn kant niet kan valsspelen om haar niet terug te betalen. de helft van het bedrag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2014 14:53

De zaak + handelsfonds laten schatten door een bedrijfsrevisor

Ik denk dat nu ook een accountant ingeschreven op het tableau van de IAB. dit ook mag en kan doen, zou wel goedkoper zijn.

Je weet toch ook als de Gewone Commanditaire Vennootschap wil laten voortbestaan dat je partner enkel kan vertrekken als je iemand in haar plaats heeft, want een GCV moet minsten twee aandeelhouders hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Murido
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 22 aug 2014 15:10

Weet iemand hoe die schatting gebeurt? en op welke basis? is dit enkel materiaal? of een procent van hoeveel we verdienen op jaarbasis?

Reclame

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2014 15:22

Ik denk dat je beter af zou zijn om een bepaald bedrag voor te stellen, en je been stijf te houden, want zij kan ook niks doen zonder u want u heeft ook 50% van de aandelen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38734

#5 , 22 aug 2014 18:39

Wij hebben een lening aangegaan ...WIJ wil zeggen beide personen... hoe denkt de andere partij van die lening af te geraken?
Die getekend hebben betalen ook de lening of ze nu in de comm V zitten of niet.

Murido
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 23 aug 2014 10:18

nuja der is ook nog de kwestie van de helft van de waarde van de winkel die wss meer is dan de lening?

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2014 10:48

nuja der is ook nog de kwestie van de helft van de waarde van de winkel die wss meer is dan de lening?

Wat is daar de waarde van ???

20% van de nieuwwaarde?
Als een opkoper dit koopt krijg je hooguit 10% ervoor .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38734

#8 , 23 aug 2014 10:53

Een lening is een overeenkomst met een bank.
Staat los van al of niet uit comm V stappen.
Bank moet akkoord gaan om lening op één naam te zetten indien ze dat niet doen ( doen ze zelden) blijft de mede-ontlener uiteraard gebonden door dit contract.
En zal betalen ...

Murido
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 23 aug 2014 14:07

Heel erg bedankt voor de antwoorden!
Het heeft me enorm geholpen.

Ze dreigt alleen nog met de fond de commerce, maar telt dit bij een vertrek?

nogmaals bedankt

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 aug 2014 14:37

Toch opletten want een GCV kan je dus niet alleen !!!!

Anders ben je van rechtswege ontbonden.

En je partner kan je zo maar niet je in de steek laten voor wat het is, vraag haar om stille vennoot te blijven en alles is opgelost, ook wat die lening betreft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Murido
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 23 aug 2014 15:18

Ik heb na haar vertrek officieel dacht ik nog 3 maanden om een stille vennoot te vinden. En die heb ik al. dus daar zou geen probleem mogen zijn.

Maasmekka
Berichten: 51

#12 , 25 aug 2014 14:22

Voor zo ver ik weet zijn er voor een schending van het pluraliteitsvereiste na oprichting maar twee uitzonderingen (met name regularisatieperiodes voor de bvba en de nv). Van een regularisatieperiode bij de gcv heb ik nog nooit gehoord (correct me if i'm wrong), dus ik zou er niet zo zeker van zijn dat u nog drie maanden heeft na haar vertrek.

Aangezien uw mede-vennoot toch wil vertrekken, neem ik aan dat ze geen probleem zal hebben met een overdracht van aandelen aan de nieuwe vennoot. Waarom doet u dit niet, aangezien u toch al een nieuwe stille vennoot gevonden hebt? Zo zullen er zeker geen problemen zijn omtrent het vereist aantal vennoten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”