Opstappen als zaakvoerder van BVBA (GCV)

katiaverschueren
Topic Starter
Berichten: 3

Opstappen als zaakvoerder van BVBA (GCV)

#1 , 05 aug 2014 16:12

Hallo iedereen,
Graag wat advies
Ik heb in mei 2014 samen met mijn stiefmoeder een horecazaak opengedaan. Na heel wat problemen en oneerlijkheid van mijn stiefmoeder heb ik besloten eruit te stappen.
De boekhoudster had documenten opgemaakt dit zijnde: een aandelenoverdracht zodat alle aandelen naar mijn stiefmoeder overgedragen werden en een document met de algemene vergadering met als agenda ontslag zaakvoerder (ik dus). Op deze algemene vergadering heb ik deze documenten ondertekend maar tot heden heeft mijn stiefmoeder niet willen tekenen. Deze documenten dateren van 12 juni 2014 (dag van de algemene vergadering), kan ik deze laten publiceren in het staatsblad zonder handtekening van mijn stiefmoeder? Of wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2014 16:25

Is het een BVBA of is het GVC ?

Dit is een zeer groot verschil hoe je er uit kan stappen, als het een GVC is zal je toch nog wat geduld moeten hebben, zie eens wat het is voor vennootschap vorm het is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katiaverschueren
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 05 aug 2014 17:09

beste,

het is een gewone commanditaire vennootschap

Reclame

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2014 17:22

Je heb even pech, je kan enkel je ontslag geven als de meerderheid van de aandeelhouders er mee akkoord gaan, maar er zijn maar twee vennoten en dit brengt u in een moeilijke situatie, je kan ook geen ontslag geven als je niet vervangen word als zaakvoerder of aandeelhouder, ik begrijp ook dat werkend vennoot bent en ook statutair zaakvoerder bent.

Vergeet niet dat u ook verantwoordelijk bent voor al de schulden tot wanneer je u ontslag in het staatsblad is verschenen, maar dit kan enkel wanneer u vervangen word, want een GVC moet minstens twee aandeelhouders hebben.

Bij een bvba had dit geen problemen gegeven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katiaverschueren
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 05 aug 2014 17:45

Ja we waren met 3 aandeelhouders. Mijn man 5% en hij was ook zaakvoerder, ikzelf 5% en mijn stiefmoeder 10%
Mijn man en ik willen allebei opstappen

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2014 17:55

Het probleem is dat de aandelen zijn niet overdraagbaar zonder akkoord van de andere vennoten, als ze niet akkoord is, dan is er maar één oplossing de vennootschap te laten ontbinden, ga naar de boekhouder en vraagt om de vennootschap te laten ontbinden.

en je stiefmoeder kan een nieuwe vennootschap oprichten.

Zijn er schulden ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#7 , 06 aug 2014 08:53

Lowie stelt het een beetje straf voor... Veel hangt ook af van de statutaire bepalingen aangezien er voor een GCV quasi niets wettelijk is bepaald. Het is dus niet noodzakelijk zo dat alle vennoten toestemming moeten geven voor een overdracht of ontslag zaakvoerder.

Wie heeft trouwens de overige 80% van de aandelen (aangezien u en uw man elks 5% hebben en uw stiefmoeder 10%)? Wenst deze derde persoon uw aandelen niet over te nemen?

Als deze derde persoon uw aandelen wenst over te nemen en uw statuten geen toestemmings- en unanimiteitsvereiste bevatten kan deze derde persoon eventueel de aandelen overnemen en zijn meerderheid gebruiken om uw ontslag te akteren.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”