Ontbinden vzw via rechterlijke weg..

BartDM
Topic Starter
Berichten: 13

Ontbinden vzw via rechterlijke weg..

#1 , 07 jul 2014 10:33

Ik zit samen met mijn vrouw in het bestuur van een vzw, waar de werking de laatste tijd volledig zoek is.
Een aantal bestuurders hebben zelden of nooit hun verantwoordelijkheid genomen, een materiaalbeheerder die weigert een stocklijst op te stellen (iets wat nodig is voor de belastingsaangifte), etc.

Nu heb ik ergens gelezen dat een vzw ook via gerechtelijke weg kan ontbonden worden.
Daarvoor ben ik al eens langs geweest in het Justitiehuis en gebeld met de griffies van o.a. de vrederechter, rechtbank van koophandel, etc.
Nergens kon men mij echter bevestigen of dat inderdaad zo is, en aan wie ik mijn schrijven moet daaromtrent moet richten.

Heeft er iemand enig idee hierover?

Wij willen het hele zootje achter ons laten - op wettelijke wijze - en indien nodig de (ex-) bestuurders nog ter verantwoording laten roepen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38738

#2 , 07 jul 2014 11:19

Hier eens contact mee nemen misschien?

http://www.vsdc.be/content/frame.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

BartDM
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 07 jul 2014 11:39

Dag Franciscus,
Met vsdc ook al contact opgenomen, en hun juridische dienst had ook geen idee. Stelden enkel voor om een advokaat te contacteren (wat extra kosten met zich meebrengt, en waar wij geen zin in hebben).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38738

#4 , 07 jul 2014 12:07

Als de vzw haar documenten - jaarverslagen enz niet verstuurd worden de bestuurders hoofdelijk aansprakelijk.
Als u nog bestuurder bent maar nier akkoord bent zal u een AV moeten bijeenroepen met als punten dat alles in orde moet gebracht worden.
Indien de geen meerderheid aanwijzig een tweede B AV zodat er wel kan beslist worden.

Bij mijn weten is het het OM( procureur des Konings) die dan kan vorderen de Vzw te ontbinden bij de rechtbank eerste aanleg
Eens opgezocht : http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8588,d.bGE" onclick="window.open(this.href);return false;
lees op pag 32:
Verloop van de procedure
Elke belanghebbende kan bij de rechtbank van eerste aanleg een verzoek tot ontbinding van een vzw
indienen. De rechtbank kan de handeling waarop de eis tot ontbinding is gegrond vernietigen, ook indien
zij die eis afwijst.
De rechtbank moet de vereffenaar(s) aanwijzen. De vereffenaar(s) heeft (hebben) tot taak het passief van
de vzw aan te zuiveren en het actief ervan te gelde te maken.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jul 2014 12:24

Dit is niet zo simpel of dat je denkt, waarom nemen jullie geen ontslag als bestuurders?

om een VZW gerechtelijk te ontbinden zal je ten eerste zeer gegronde redenen moeten hebben, het is niet omdat de voorzitter niet bekwaam is dat dit een reden tot ontbinding is, je kan hem op de algemene vergadering hem uit het bestuur zetten.

Een gerechtelijke ontbinding word het meest toegepast bij een VZW die enorme schulden heeft, en doordat een VZW niet in faillissement kan verklaart worden dan word dan maar gerechtelijk ontbonden, en zo een ontbinding duurt toch ook al een paar jaar.

Gerechtelijke ontbinding is niet zo evident voor de VZW, en ik denk naar wat ik laas je nooit voldoende redenen zal hebben om dit te doen, en zonder een advocaat zal het niet gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38738

#6 , 07 jul 2014 12:29

Met niets in orde -- rekeningen niet neergelegd - ledenlijsten niet in orde - boekhouding niet in orde....
OM kan ontbinding vorderen maar inderdaad zal niet op 1-2-3 gebeurd zijn gezien er een gerechtelijk opsporingsonderzoek zal gebeuren.
U mag inderdaad rekenen op enkele jaren.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jul 2014 12:40


Met niets in orde -- rekeningen niet neergelegd - ledenlijsten niet in orde - boekhouding niet in orde....

Het is niet omdat de voorzitter of de secretaris zijn werk niet doet, dat men daarvoor een VZW gaat ontbinden, het is aan de algemene vergadering om deze mensen te ontheven van hun taak en moet er 50% van de leden aanwezig zijn op de algemene vergadering, en als het tot een buitengewone algemene vergadering komt moet er 2/3 van de leden aanwezig zijn om een lid uit te sluiten.

De VZW die ik heb gerechtelijk heb weten ontbinden was voor enorme schulden last en dit heeft +/- 5 jaar geduurd, was in Gent.
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BartDM
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 07 jul 2014 12:52

En wat als je er niet in slaagt om een AV te houden, omdat de meeste bestuursleden met elkaar overhoop liggen en niet antwoorden of reageren op emails en uitnodigingen?

BartDM
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 07 jul 2014 12:53

En als we er al in zouden slagen om tot een vrijwillige ontbinding over te gaan, wat met de stock? Die ligt bij de materiaalbeheerder thuis en die reageert ook niet op vragen en dergelijke.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 jul 2014 13:01

En als we er al in zouden slagen om tot een vrijwillige ontbinding over te gaan, wat met de stock? Die ligt bij de materiaalbeheerder thuis en die reageert ook niet op vragen en dergelijke.

Je kan wel de bestuurders dagvaarden, en voorlopige bewindvoerders laten aanduiden door de rechtbank, en dan moeten ze wel uit hun kot komen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jul 2014 13:03

En wat als je er niet in slaagt om een AV te houden, omdat de meeste bestuursleden met elkaar overhoop liggen en niet antwoorden of reageren op emails en uitnodigingen?
Die bestuurders dagvaarden voor de rechtbank, en via de rechtbank een AV organiseren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BartDM
Topic Starter
Berichten: 13

#12 , 07 jul 2014 13:05

Merci voor die info denlowie.

Roeland
Berichten: 172

#13 , 07 jul 2014 13:12

Ik zou sowieso al om te beginnen ontslag nemen uit het bestuur en dat zelf laten publiceren. Kost je een kleine 100 EUR, maar dan is het voor derden toch al bekend dat u geen bestuurder meer bent.

BartDM
Topic Starter
Berichten: 13

#14 , 07 jul 2014 21:50

Roeland,
Kunnen mijn vrouw en ik dat doen zonder problemen?

Feit is: het bestuur bestaat momenteel nog uit 4 personen (wij 2 incluis) en de zetel staat op ons prive adres (elementen die ik eigenlijk al in het begin had moeten meegeven).
Zowel de voorzitter, secretaris en een ander bestuurslid hebben vandaag te kennen gegeven dat ze ontslag zullen nemen (via een aangetekend schrijven zoals vermeldt in onze statuten).
[Wat een mailtje over een mogelijke dagvaardiging al niet kan teweegbrengen]


Als wij ontslag nemen uit het bestuur en dat laten publiceren, hoe zit het dan met de zetel van de vzw? Mogen wij die dan op het adres plaatsen van een van de twee resterende bestuursleden of moeten we hen om goedkeuring vragen - wetende dat de twee resterende bestuurders op niks reageren.

Het is voor ons een vergiftigd geschenk geworden. Zeker als je met een bestuur zit waar de meeste bestuursleden liever pintelieren en actiepunten die ze moeten uitvoeren maar blijven uitstellen, en dan op de volgenvergadering steeds met hetzelfde foefje afkwamen (geen tijd gehad, vergeten).

Franciscus
Berichten: 38738

#15 , 07 jul 2014 22:00

Twee bestuurders roepen de AV samen...volgens de regels ...wordt vastgesteld dat quota niet wordt gehaald.
En dan binnen de regels een tweede B AV samenroepen die kan beslissen bij aanwezige meerderheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”