VOF, welke kosten kan ik inbrengen?

notflip
Topic Starter
Berichten: 6

VOF, welke kosten kan ik inbrengen?

#1 , 25 jun 2014 22:11

Beste

Mijn vriend en ik hebben een VOF opgericht.

Hierbij heb ik enkele vragen ivm de kosten die we kunnen inbrengen:

Om de VOF te kunnen starten hebben we oprichtingskosten moeten betalen.
- Neerlegging akte (Publicatie Staatsblad): dit heb ik betaald met mijn eigen persoonlijk geld.
Aangezien de VOF nog niet was opgericht konden we dit niet betalen met het kapitaal uit de VOF.
Kan ik dat bedrag nu van het kapitaal uit de VOF terugstorten naar mijn persoonlijke rekening (aangezien ik dit vooraf betaald heb)

- Verder is het me niet zo duidelijk welke kosten ik allemaal als Diensten en diverse goederen mag inbrengen

Bijvoorbeeld: ik heb een persoonlijke auto, die ik ook zal gebruiken in de VOF. (hebben we vaak nodig om naar klanten te rijden)
Wat mag ik daar precies van inbrengen? (een deel vd verzekering?, wat met de benzinekosten? ...)


Ik vind op internet veel terug over aftrekbare beroespkosten, maar dat zijn (als ik me niet vergis) kosten die je kan aftrekken in de personenbelasting?
Ik ben meer op zoek naar informatie naar de kosten die je kan inbrengen (bij aankoopdagboek) in de VOF.

Alle informatie is welgekomen!

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 333

#2 , 08 jul 2014 11:16

Een VOF is gewoon een vennootschapsvorm die onder de vennB valt. Je volgt dus alle gewone regels van de vennB, en alle kosten die voor de vennootschap zijn kunnen als kost opgenomen worden.(rekening houden met verworpen uitgaven,...)

Publicatie staatsblad mag je inderdaad terugbetalen aan jezelf, of via R/C verrekenen.

Kosten van je persoonlijke wagen kan je ook inbrengen. Ofwel gebruik je het forfait voor terugbetaalde kosten (0,3468/km, wijzigd elk jaar) ofwel hou je alle kosten van je wagen bij, en maakt op het eind de verdeling: beroepsmatige km/total km =vb 10% => 10% alle kosten. Wel in detail de km's/dag/klant bijhouden ter onderbouw bij eventuele controle

Verder alle kosten die de VOF werkelijk doet/nodig heeft, gaande van papier/software/telefoon/...

Als je al moeite hebt met al deze basic vragen zou ik wel opteren om toch bij een boekhouder, of iemand met wat meer ervaring te raden te gaan.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”