Oprichting vzw?

dj_vibri
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: Leuven

Oprichting vzw?

#1 , 02 aug 2007 13:58

Hey iedereen,

Ik ben, samen met 2 andere personen, van plan om een VZW op te richten met als doel een educatieve, speelse zomertijd voor kinderen te geven maw een speelplein :)

Nu ben ik gisteren naar de griffie van de rechtbank van koophandel gegaan met onze statuten (ondertekend door ons alle 3) maar heb toch nog enkele vragen.

1) Deze persoon vroeg me hoeveel bestuurders wij hadden, ik antwoord: 3 en vervolgens vroeg hij hoeveel leden wij hadden... hierop heb ik ook 3 geantwoord en dit kon niet. Volgens hem moeten het aantal leden minder zijn dan de bestuursleden. Maar kan iemand mij het verschil uitleggen tussen bestuursleden en gewone leden?

2) Hij heeft me verteld dat ik via staatsblad.be een formulier moest afdrukken, invullen en samen met de statuten opsturen naar de griffie. Dit formulier is, denk ik, de akte waarachter hij vroeg. Is een formulier voor het Belgisch Staatsblad. Moet dit formulier ook ondertekend worden door ons 3 ?

3) Kan iemand me uitleggen hoe ik deze akte (?) moet invullen? Want er staat soms bij dat je een ondernemingsnr. moet invullen, maar dit hebben we nog niet...

4) Waar moet je een ondernemingsnr. aanvragen? Of krijg je dit auto. toegekend wanneer het in het Belgisch Staatsblad verschijnt?

Zijn vele vragen, maar ik dacht dat we met alles in orde waren, maar blijkbaar niet ... :(

Groeten,

Pieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 04 aug 2007 12:21

?Art.13.De raad van bestuur bestaat uit ten minste drie personen. Als evenwel maar drie personen lid zijn van de vereniging, bestaat de raad van bestuur uit slechts twee personen...?(27 JUNI 1921. - Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk...)

?Art.26novies...?2...De Koning* wijst de ambtenaren aan die de akten, de stukken of beslissingen in ontvangst nemen en bepaalt de vorm waarin en de voorwaarden waaronder zij moeten worden neergelegd en bekendgemaakt...?(27 JUNI 1921. - Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk...).

* Zie K.B. 4 OKTOBER 2004. - Openbaarmaking van akten en stukken van verenigingen zonder winstoogmerk en van private stichtingen.

?Art.4. In de Kruispuntbank van Ondernemingen worden gegevens opgenomen betreffende :1? de rechtspersonen naar Belgisch recht...Art.5. Iedere onderneming...bedoeld in artikel 4, wordt in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven...?(16 JANUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”