Jaarrekening VZW

spanie42
Topic Starter
Berichten: 77
Locatie: Gent

Jaarrekening VZW

#1 , 04 mei 2014 17:12

De 'gewone leden' van een vereniging waar ik lid van ben worden elk jaar uitgenodigd op de statutaire vergadering. De boekhouding en de jaarrekeningen zijn voor de leden niet toegankelijk en niet ter inzage. Enkel 2 commissarissen die telkens zichzelf voordragen worden steeds verkozen bij algemene stemming op de statutaire vergadering. Zo staat het trouwens ook in de statuten. De beheerraad manipuleert andere 'oude getrouwen'. Reeds meerdere jaren zijn het aldus dezelfde personen die de jaarrekening nakijken en onvoorwaardelijk goedkeuren. Mensen vol goede wil, daar twijfel ik niet aan, maar met absoluut geen kennis ter zake. Nieuwelingen, met enige kennis van de materie, die zich hiervoor kandidaat stellen krijgen nooit voldoende stemmen. Niemand anders krijgt bijgevolg inzage. Democratisch? Misschien wel maar de 'anciens' momenteel aangesteld voor deze functie zijn door hun onkunde gemakkelijk manipuleerbaar door de raad van bestuur. Ik heb sterke vermoedens dat bepaalde financiële transacties niet altijd geheel koosjer zijn. De boekhouding en de jaarrekeningen mag ik van de beheerraad niet inkijken.
Zijn dergelijke jaarrekeningen ergens op te vragen en/of in te kijken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38734

#2 , 04 mei 2014 18:37

http://www.vsdc.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

giserke
Berichten: 2434

#3 , 04 mei 2014 21:21

Hier kun je de statuten nakijken van de VZW: http://www.ejustice.just.fgov.be/vzw/vzwn.htm
Daar staat is wie "lid" is, en of er ook sprake is van toetredende leden.
Die laatsten kunnen idd inzage in de boekhouding worden geweigerd. Dit staat dan ook beschreven in de statuten.
Voor leden van de algemene vergadering, die voldoen aan de statuten om volwaardig lid te zijn van de VZW kan inzage in de boekhouding niet worden ontzegt.
Je kunt inzage eisen, desnoods via de rechtbank. Dit kan leiden tot de ontbinding van de VZW, en persoonlijke vervolging van de leden van de RVB, als er fouten in de jaarrekeningen worden gevonden.

Mijn mening, een VZW waarvan de RVB zulk gedrag vertoont, zijn voor mij aanwijzingen dat er nog veel meer niet in de haak is ivm de werking van die VZW dan de jaarrekeningen alleen.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”