bvba

mathieuve
Topic Starter
Berichten: 1

bvba

#1 , 05 jul 2007 18:14

Beste,
mijn vader heeft een bvba waar mijn ook broer werkt. Ik weet dat mijn broer 5% aandelen heeft. Heb ik ook recht op aandelen of moet ik ook in het bedrijf werken?
:?

mvg
Laatst gewijzigd door mathieuve op 27 jul 2007 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alainvandam
Berichten: 9

#2 , 19 jul 2007 02:48

- de verdeelsleutel der aandelen is opgenomen in de statuten, bv. vader 95% & 5% meewerkende zoon/vennoot. dit zijn aandelen op naam, als jij er ook wenst moeten de statuten aangepast worden - (moet er wel iemand willen verkopen natuurlijk)

- je hebt geen recht op aandelen omdat je een zoon bent en uw broer dat wel krijgt. (als je er wenst -aandelen- zonder dat je er zou werken, ja dat kan dan ben je gewoon niet-actief vennoot) cfr. elk aandeel op de beurs bv. (je werkt ook niet bij msft je kan wel msft aandelen kopen)

- bij overlijden van uw vader hangt af wat de statuuten bepalen, vaak wordt een bvba bv ontbonden en keert men terug op de wett. verdeelsleutel en lijn der verwanten rechthebbenden

- uw broer kan bij overlijden wel de zaak overnomen, krijgt hiervoor een periode dat hij de zaak bv mag runnen zonder bewijs zaakvoerder en dit alsnog dan inhalen via cursus

- als u wel kennis hebt van bedrijfsbeheer kan u bv. actief vennoot worden x% der aandelen en uw functie van zaakvoerder binnen het bedrijf voeren.

ps het zou voor u eenvoudiger en meer duidelijk brengen als je gewoon de oprichtingsakte en de statuten van de bvba eens doorneemt of opvraagt. (kan je van elk bedrijf opvragen + zou ook moeten op de hoofdzetel van het bedrijf aanwezig zijn)

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”