Oprichten 2de onderneming, interessantste ondernemingsvorm.

Gert-VH
Topic Starter

Oprichten 2de onderneming, interessantste ondernemingsvorm.

#1 , 31 dec 2013 14:26

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel zaakvoerder en 50% aandeelhouder van een winstgevende BVBA, toch zou ik in de zeer nabije toekomst een 2de onderneming willen starten. Ik geraak er alleen niet echt uit welk de meest interessante ondernemingsvorm is (ik kom precies vanalles tegen: VOF, CVBA, managementvennootschap, ...). Gewoon een 2de BVBA?

De 2 ondernemingen zouden volledig los van elkaar moeten staan, en in de 2de zou ik alleen operatief zijn (een stille vennoot is voor mij wel een optie).

De 2de onderneming zou ook vooral in bijberoep (na de kantooruren) en op termijn zijn (aangezien hier veel software sleutelwerk aan te pas gaat komen), het kan dus dat de eerste verdienste pas 1 of 2 jaar later zullen binnenkomen. Er zijn ook geen maandelijkse kosten aan verbonden, het gaat om het ontwikkelen van een product.

Ook nog bijkomend (en misschien niet onbelangrijk), de 2de onderneming zit wel een klein beetje in het vaarwater van de bestaande BVBA. Het zou niet concurrentie zijn, maar de huidige BVBA zou het product ook kunnen ontwikkelen. Is dit juridisch een probleem?

De rede dat alles gesplits moet zijn is omdat ik op termijn zonder andere vennoot/zaakvoerder wil werken (dit loopt momenteel niet altijd van een leien dakje).

Bedankt voor jullie expertise!

Groeten,
GVH

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 dec 2013 15:17

In België voor een klein of familiaal bedrijf is de BVBA het interessants.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”